"Mycke' vill ha mer"....

Det kom in en turist idag på eftermiddagen som hade lyssnat på nyheterna. Där hade de sagt att turistnäringen är världens största "industri", men att vi svenskar inte är speciellt bra på det hela.
Eftersom jag studerat lite i ämnet, var det ganska intressant att föra en diskussion med honom. Han hade flera idéer på företagsamhet inom näringen, men ansåg sig för gammal att starta något.
Sen var vi väl hyfsat överens om att det för Sveriges del handlar mycket om kort säsong och storlek på kundunderlaget. Det är ganska svårt att få tillräcklig lönsamhet. Intressant samtal och han fick framföra lite synpunkter om förbättringar angående husbilsturismen, vilken han tyckte var lite förbisedd.
Vissa andra förekommande önskemål som vi får höra, är också svåra att genomföra, just med tanke på omkostnader och mängden av efterfrågan. Mina kollegor och jag håller dock med om att en "färja" över sjön till Östergötland, bättre bussförbindelser till många orter runtomkring och till nationalparken vore idealiskt.
För att inte tala om cykelväg på gamla järnvägsspåret mellan Karlsborg och Tibro! Den har jag väntat på i många år nu. Dessutom har jag i och med jobbet som turistvärdinna, fått klart för mig att efterfrågan på bra cykelleder bland turisterna i vårt område är till och med större än jag trodde.
Men det är lite "ankdammsplaskande" i kommunerna fortfarande som zinkar....
Apropå damm..... det har vi en fin, nu även med fiskar igen!


"Fridlyst fisk"....... men vi säljer fiskekort- till större vattendrag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0