Skapande på g....

Fick i morse för mig att göra lite köttbullar till elvafikat med Anette, då behövdes det kanske lite rödbetssallad också. Hur svårt kan det vara att göra själv, tänkte jag och mixade ihop lite, som faktiskt blev ätbar (eftersom den tog slut). Vi satt i glashuset och "tjatade" i nästan två timmar, innan hon skulle vidare och baka bullar med barnbarnen.
Därefter kom äggtemperan fram och alla träföremål som i flera år funnits på lager,(lite varstans) i väntan på just äggtempera. Nu är de grund"målade" och står i förrådet för att torka, innan jag kan sätta färg på dom. Sen får de torka ett bra tag till innan det går att dekormåla. Lång framförhållning är det som gäller med gammal teknik, förr tog man sig tid att göra hantverk grundligt, vilket kan vara förklaringen till att nästan ingen, numera har tid med sådant. Tid är pengar i vårt samhälle och då finns inte plats för tidskrävande sysselsättningar, av den enkla anledningen att väldigt få är beredda att betala priset. Pengar borde inte styra människor, utan tvärtom. Det är dock svårt att bortse ifrån samhälls-fakta, men för mig är inte värde liktydigt med mycket pengar, utan vad du kan få för värde i form av upplevelser och välmående i livet. Det mesta kräver dock pengar i någon form, så det är väl bara att: "Gilla läget" som det så vackert heter. Men att inte köpa konceptet rakt av, utan att ifrågasätta och vara lite obstinat , är bara nyttigt tror jag. Ändrar därför inte åsikt utifrån vilket håll vinden blåser.
Efter mycket om och men lyckades det till slut, (sjätte försöket) att få iväg en ansökan om jobb, varpå jag tog tag i nästa och fick iväg även denna, på första försöket. Nu har jag varit och gjort mig "kort i huv'et", skönt att bli av med kalufsen inför resan till solkusten om ett tag.


Del av Brunch-menyn.


Jo, nu är hyvelbänken full igen, ett tag i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0