Jag har inga fördomar men......

Här kommer en liten resumé över resans första dag. Vi startade från hotellet vid Arlandastad med frukost före halv sex och nej, det gick inte att äta speciellt mycket vid den tiden men fralla och kaffe slank ner. Transferbuss till flyget sedan och ingen kö! vid incheckningen. Take off på utsatt tid och klockan 11.00 landade vi på Palermo flygplats. Vidare sedan som en lydig flock får till transferbussarna och tjugo minuter senare framme vid Citta del Mare hotell village. Fick rum med uteplats och delvis havsutsikt. Sen var det dags för lunch i vårt all inclusive light-paket.
Det var en upplevelse, total kaos, rörigt på uppläggningsfaten och rörigt i matsalen. Ljudnivån påminde om forna tiders barnbespisning i skolan och maten slabbades på tallrikarna i samma anda.
Ok tänkte vi, det kanske blir bättre kvalité på både mat och uppförande till kvällens middag. Vi gick en sväng på området och badade i en av poolerna, till och med jag blötte faktiskt ner min "nya" baddräkt, för första gången.
Vi gick ner till Toboggan, som rutschkanesystemet heter och det var ganska häftigt, med många fina små solplatåer runt om. Men mååååånga trappor var det och gissa om vi var svettiga i den gassande solen. Men motion fick vi.
Hem och duscha på rummet innan välkomstmötet med Solresor (guiden var från Mariestad) och "gratis" drink.
Därefter tog vi oss an ryssarna i matsalen igen Ja, för den övervägande delen är ryska gäster på anläggningen och maken till beteende i restaurang har jag nog aldrig skådat.
De kastar sig över den upplagda maten och hamstrar stora tallrikar fulla med framförallt efterrätter och frukt.
Vi blev anvisade ett bord att sitta vid och Ingemar hade på ryskt manér tagit efterrätt (så vi skulle få smaka på den den här måltiden) och sallad till sig. Sen gick vi för att hämta lite mer och desutom varm mat. Vad händer?
Jo när vi återvänder till vårt anvisade bord fem minuter senare, är efterrätten borta och bordet occuperat av ryska turister. Jag blev vansinnig, men föga hjälpte detta, då personen vid bordet inte talade något annat än ryska.
Kyparen fick sig en omgång av min ilska också och urskuldade det hela en aning och vi fick ett nytt bord i en något lugnare vrå denna gång. Med andra ord, djungelns lag gäller helt klart vid måltiderna och vi får gå i skift för att fylla på hädanefter. Det var dock lugnt och skönt på barens terrass i solnedgången, men detta kostar extra.
All inclusive light (på det här etablissemanget) inkluderar inte semesterro och kaffe på maten....