"Fågelkriget"

Sen en dryg vecka tillbaka har det blivit ett förfärligt flaxande och kraxande på de två dominerande fågelgrupperna.
Den vita "mobben" består mestadels av fiskmåsar och tärnor, medan det svarta gänget är kråkfåglar, närmare bestämt kajor tror jag.
Inte ens på nätterna är det tyst längre, utan det skriks högljutt från träd och hustak. Emellanåt verkar dom ha rådslag på gräsmattan närmast sjön. Där slår dom sig ner, i antingen en vit eller en svart cirkel, mycket sällan blandat.
Segregation förekommer med andra ord även i fågelvärlden. Nu är ju inte detta en vetenskaplig studie, utan bara  iakttagelser av en boende, mitt i händelsernas centrum.
Förutom dessa två huvudgrupper finns som vanligt gott om minoriteter (i mycket varierande storlek). Sädesärlor och gråsparvar "minglar" allt som oftast parallellt med både svarta och vita. De sköter sitt och skiter i andra så att säga.
Flugsnappare och svalor skymtar snabbt förbi ibland, medan änderna har intagit en mer rojalistisk hållning.
De ser sig självklart som överst på rangordningen och beter sig därefter.
När dessa anländer är det inget snack om saken, var skåpet ska stå och övriga "på listan" bereder väg, om än med viss irritation emellanåt.
....och när jag inte skådar fåglar, försöker jag bringa en viss reda i all bröte som finns i fastighetens alla skrymslen och vrår. Har hittat en massa nya objekt till ny kvartersloppis, som är på planeringsstadiet, ska bara försöka samordna och komma överens om nytt lämpligt datum. Sen kör vi igen.....
 
oj då läckra brödbitar, men ligger ju alldeles för nära den där som tar kort....
 
kom och hjälp mig då, nu har ju även "fienden" uppmärksammat käket!
 
Men vänta nu, det var ju inte dig jag skrek efter........
Sensmoral: Tveka inte för länge, då blir du blåst på hela konfekten!
 
Sådärja,...och vad har du bara till lilla mig då?
 
Ok, jag sitter vackert.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0