Tåg till Benidorm och rejält med motion.

Ni kan våra rutiner vid det här laget, sovmorron till runt tiosnåret och sen ingen större stress. Blev en liten stund uppe vid poolen, med ljudbok respektive stickning. Rätt vad det var kom det fyra tjejer ur hissen, som snacka norsk. Jag sa att vi var svenskar och då frågade den ena om vi var deras vänner? Jag fattade inte först, utan sa att det kunde vi väl bli! Då förtydligade hon med att dom var Jehovas vittnen och hade precis köpt tre lägenheter i huset och skulle köpa två till att hyra ut. Ok (och samtidigt tänkte jag), att då ska vi definitivt INTE köpa nå't här, om vi nu mot förmodan skulle haft såna tankar. Sen talade jag om för henne att vi inte var deras vänner.
Dom stannade inte utan skulle bara kolla in poolen, då de förmodligen nyss anlänt.
Jag gick ner och fixade vita bönor, ägg & bacon till lunch och sedan begav vi oss till tåghållplatsen igen. Denna gång för att åka en kortare resa, söderut till Benidorm. Vi var strax där och sen började travandet, ner mot gamla stan och havet. Det var precis så långt att gå, som jag hade trott och temperaturen idag låg på 31 grader, vilket jag sett på vår apoteksskylt hemmavid.
En aning kvavt var det också, så efter att vi varit hos "tröjaffären" och handlat.....igen, satte vi oss och tog lite drickbart på en bar i gamla stan. Sen blev det en glass och mer travande i gränderna, innan vi vände norrut mot stationen igen. Maken var en aning klentrogen, vad det gällde mitt lokalsinne, men vi kom iallafall rätt, då jag var envis och stod på mig.
 En liten bar vid huvudgatan nå't hundratal meter från stationen, fick servera oss kvällsmat. "Bocadillo" till maken och "empanada con tuna" till mig. Det var ganska mulet och ett rosa ljus över skymningen ikväll, vi får väl se om han får rätt, "tröjnisse", som utlovade dåligt väder imorron......
 
Då kör vi......
 
En hel del citrusodlingar körde vi förbi, alldeles bredvid järnvägsspåret.
 
Efter en svettig promenad (och den var ändå nerför hela tiden), gamla stan
 
Mitt emot "Tröjnisses affär" låg denna frestelse, men vi gjorde som dom på bilden, bara tittade, gick inte in.
 
och där i uppförsbacken, två av många shoppingmopeder (hade inte gjort nå't att ha haft en idag!)
 
....en nästan folktom gränd, kors i taket faktiskt och vacker dessutom. (Altea-klass)
 
Måste ju ha med lite skyskrapor också, för jämviktens skull.
 
Rakt nedanför slog vågorna mot klippan.
 
In i gränderna igen och där fanns en slaktarbutik med detta vackra skyltfönster, om man gillar kött!
 
Denne glade spanjor fick servera oss kvällsmat, i vår väntan på nästa tåg.
 
Han hade lite tapas att välja på, men vi tog annat än detta.
 
Hemma vid tåghållplatsen, har man både sågat och eldat oönskad häck, 
Men sen inte orkat "göra färdigt", ser det ut som iallafall.
 
Maken på hemgång utmed tågbanan.
 
Vi passerade denna kaktus, för femte gången, men ingen av oss hade sett den förut.
 
Tog en omväg (ca 50 meter) ner till havet härhemma. Ett knepigt rosa dis över hela himlen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0