Vattenkranar och återbesök på muséet

Dags idag för ett möte med min handledare, återigen på muséet i Tibro. Stämma av vad jag gjort hittills, se vad där eventuellt kan finnas att använda till utställningen och planera fortsatt arbete.
Solen sken, men halv åtta var det ändå -6,3 grader på termometern och en stund senare fick jag även skrapa bilrutor innan avfärd.
Dessförinnan det obligatoriska besöket i duschen och bäst som jag stod där bankade det på ytterdörren.
 Vad i allsin dar tänkte jag och fick på mig handduken, tog ett steg ut i hallen, drypande av vatten och öppnade dörren. Där utanför stod två av kommunens arbetare och såg allmänt vettförskrämda ut, av min uppenbarelse.
De ville använda sig av en av våra vattenkranar för att kolla kommunens kran längre ner i slänten, om den fungerade.
Vi har nämligen ledningar på servitut gående över tomten och nu hade en av grannarna (ej åretruntboende) problem med sönderfrysningar.
De insåg direkt att jag behövde tid att snygga till mig och undrade hur lång tid jag var beroende av vattnet för detta ändamål? "Så kan vi komma tillbaka" och "låna" din kran i fem minuter för att kolla läget.
Huruvida jag hann fixa fasaden till lägre skrämsel-nivå på dessa fem minuter jag "förhandlade mig till", förtäljer inte historien, men då de kom andra gången var de åtminstone förberedda på vad som fanns i huset.
Verkade inte vara någon vajsing på vattenledningarna, utan de fungerade som önskat.
Sen for jag iväg och grannens reparationer blev gjorda under min frånvaro, med avstängt vatten.
På muséet fanns inte speciellt mycket matnyttigt för mitt projekt, annat än montrar att ställa saker i och nu har jag måtten att arbeta vidare med iallafall.
Svängde på hemväg åter ner till udden vid Örlenbadet, som invaderats av isblock. Jag och kameran tog en mini-promenad på Rane kulle och plåta lite till. Strax ska jag bege mig till stationen i Skövde för hämtning av maken som varit på resa några dagar.
Ikväll ska jag sen titta på "En stark resa igen...." med Morgan och Ola-Conny. Det var så himla dåligt att det blev bra förra gången och nu skulle dom göra USA, så det bara måste jag se....haha!
 
Campingen känns lite öde så här års, eller?.....
 
En "liten pippi" hittade jag dock på ett träd där....
 
 
..och på Rane kulle finns fortfarande mini-jordkällare kvar på flera ställen. Jag vet att morfar är skyldig till en
av dom, kanske inte just denna men en liknande dom hade vid camping där, på 30-40-talet.
 
Isen har nästan brutit igenom och bildat en ny ö, av udden närmast campingplatsen.
 
Många gigantiska isblock ligger på hög och trycker omkull stora träd vid strandlinjen.
 
Här åt andra hållet mot Gamla Örlenbadet....
 
och därute, i isen ligger Fläskön "fastfrusen".
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0