Jag är förbannad......

Vad har vi JO till?
När man gör en anmälan och de skickar följande "förkunnelse":
 
"G.B. har i en anmälan framfört klagomål mot Försäkringskassan.
Handlingar har infordrats och granskats.
Jag finner inte tillräcklig anledning att vidta någon ytterligare åtgärd eller att göra något uttalande i saken.
Ärendet avslutas."
Att dom inte kan ändra beslut eller "prata i enskilda ärenden" är jag fullt medveten om, men ha en åsikt i frågan jag ställde, är väl det minsta man kan begära: Har myndigheten inte något ansvar gentemot tredje man om deras tjänstemän ger ut felaktiga upplysningar som får ekonomiska följder för den enskilde? 
 
Visserligen har jag väl fått indirekt svar på detta, genom ovanstående förkunnelse.
Strategin verkar vara att om vi hittar en anledning att "ta tillbaka" lite av ersättningen för dom som ligger samhället till last kan vi utan problem göra så och sedan ignorera vederbörande om den protesterar och alla instanser "åker samma tåg". Kan det bli mer maktfullkomligt än så.
Jag anser att bland det fulaste man kan göra i humanitetens tecken är att osynliggöra, "tiga ihjäl" sin medmänniska (alt."sparka på" den som redan ligger). Du kan lika gärna säga rakt ut att: Du är inte värd någonting, så jag behöver inte ens bry mig, än mindre ge en förklaring.
Kontentan blir: att du som bidragstagare är fullständigt rättslös och värdelös. Jag är långtifrån ensam om att "hamna illa i systemet", vilket får mig att bli mörkrädd mitt i sommaren, eller varför det förresten?
Skit i alla andra, vässa armbågarna och knö på, klampa fram bara........och lös din situation.
Sitt inte och gnäll, skaffa dig ett jobb istället.
Så jag tog ut min ilska på getingboet, det ligger nu i en gryta med lock och stenar ovanpå. Allt enligt principen:
Är Ni dumma mot mig, så kan jag vara dum mot andra.....
Vilken härlig värld det blir med sådant resonemang,...... men inte alls ovanligt befarar jag.
Förutom att ha varit förbannad hela eftermiddagen, har jag varit hos Arbetsförmedlingen (man har anmälningsplikt med personligt besök en gång i månaden i fas 3) och sedan en tur till "Fiket i skogen" som har öppnat för säsongen. Gratulerade kompisen som jobbar där och faktiskt fyllde år i förra veckan.
 
En rofylld skog på hemvägen, innan jag öppnade posten.......
 
...dagens "vedergällning".
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0