Kallt & varför ska man behöva känna sig som en bov......

Idag har jag som en lydig arbetssökande satt min väckarklocka och tränat på att gå upp, duscha, göra mig iordning och hålla tider. (hoppas ironin lyser igenom)
Nåväl jag hade en massage-tid att passa och tänkte att innan den kan jag göra ett personligt besök, hos handläggaren på AME (arbetsmarknadsenheten i kommunen) som startade sin tjänstgöring efter juluppehållets semester idag. Har ju slutfört mormor-"uppdraget" och både vill och ska ha, någon form av sysselsättning framöver.
En vettig sådan, för att "överleva" mentalt åtminstone, i detta regelverkens idioti. Nu är det inget fel på tjänstemännen jag har att göra med, tvärtom där är jag lyckligt lottad. (för tillfället iallafall) Men de är satta att övervaka sina medmänniskor utifrån grundtesen att "alla fuskar om de kan" och därav går man ständigt omkring med dåligt samvete helt utan anledning, men ändå. Så hårt sitter roten till det onda att det sår tvivel även i ett ganska rent samvete. Ingen kan väl skryta med att ha hundra procent vit färg på nämnda självrannsakelse? Den personen skulle i så fall vara utvecklande att möta.
Till saken hörde att handläggaren trodde min dokumentation skulle ta längre tid i anspråk, så förra samtalets förslag hade inte kommit så långt i processen. Dock hade jag ytterligare ett ärende: Att få klartecken till "permission" från närvaroplikten i "programmet" med bibehållen ersättning, (en dryg vecka) om ett tag. Vilket beviljades i denna instans.
Dags då också att "niga" inför AF:s handläggare och ödmjukt be om samma sak.
Det beviljades även här, men med en brasklapp att du vet väl att du inte är ledig, att du måste infinna dig på Arbetsförmedlingen om vi kallar och att du måste fortsätta söka jobb. (Det enda du inte behöver göra är, att sitta av tiden hos anordnaren dessa dagar.)
Man kan bli nedstämd för mindre och tänk inte ens på att du skulle ha några rättigheter, för det kan jag tala om existerar inte i dessa sammanhang. Att vara andra klassens medborgare ska kännas ordentligt, inte bara visa sig i plånboken.
Men det var skönt med massage...............
....................och ikväll börjar Sveriges matcher i Handbolls-EM, så dä' så!
 
Vinterväglag och 15 minusgrader.
 
Ransbergs kyrka med sin nyrenoverade klockstapel i vinterskrud.
 
Vi hinner göra några snögubbar till innan bussen går, tycker barnen vid Ransbergs skola.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0