Dikes"rensning" och bak-novis......

Idag var det dags att gå hundpromenad igen på jobbet och rätt vad det var lyste det gula prickar i dikeskanten, där på skogsvägen. Jag gick en bit till och se här fanns det mer gula prickar att plocka i diket och mer ändå.....
Inte dumt att ha en hundpåse på kopplet, att hysa alla gulingar i. När jag gått rundan var den ganska full, iallafall med mitt mått mätt, vad det gäller svampplockning. 
Har nu hemkommen rensat densamma och vi konstaterade att en svampmacka till kvällen vore gott, men vi har ju inget bröd. Jag kan baka säger maken, (vad har hänt?) om du bara talar om hur.....
Nu skulle han använda alla tänkbara köksmaskiner även till detta, så en rejäl disk blev det, men han står som bäst och knådar deg nu iallafall. Två brödkakor kommer det att bli, som vi kan avnjuta nystekta kantareller på om en stund. Ska bara gå och klippa mig först, medan han slutför "projektet".
Till detta har vi också en västerbottenpaj med just kantareller i, som inköpts idag, då han var i Tibro med sin bil på verkstad och återbesiktning.
Dags att föreviga brödbaks-premiären......
Det blåser halv storm ute, men tid att bli kort i huve't igen, så bara att huka sig och ta sats den lilla biten till frissan och hoppas på att baket blir bra, vi såg nu att jästen var nån dag för gammal och verkar lite trött. Det vore ju synd om brödet inte blir gott, men då får han testa igen......med piggare jäst.
Har knappt fattat att det är fredag och en hel helg ligger ledig framför mig.....än så länge. Den första sen i början av augusti......
 
Köket igår kväll, efter alla äpple-experiment.....
 
Inte salthögar, utan kalk misstänker jag, för spridning på åkrarna.
 
Naturen möter "missanpassad" takeaway.
 
Skogens guld....eller idetta fallet, dikets.
 
Säg till när du har plockat klart, jag vilar sålänge.....
 
Dagens byte.....
 
.....som krävde nybakat bröd tyckte "bagar'n".
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0