Utflykt och promenad i blåsten.......

.......blev det idag, fortfarande i Skåneland. Efter en god frukost, (faktiskt färdigäten strax efter nio) "chillade" vi lite på rummet innan vi for, först till Stenshuvud naturreservat. Där påbörjade vi en promenad upp mot en utkiksplats en knapp kilometer uppför, uppför och åter uppför. Solen sken, men det blåste rätt bra redan, dock inte så farligt i skogen (klass 1 varning utfärdad för vindbyar). Fin utsikt då vi nådde toppen, men ack så mycket nerför det var på tillbakavägen.
Visst är det jobbigt uppför, men än besvärligare med ett motsträvigt stelt, lindrigt böjbart knä......nedför. Men det var inte förrän på nerväg vi förvånat upptäckte, hur mycket vi faktiskt gått uppför.
Med "rosor på kinden" och imma på glasögonen, fortsatte vi i bil till Simrishamn. Där nere vid hamnen fanns hotell Svea, som fick äran att servera oss dagens lunch.
Nästa anhalt blev Kiviks Musteri, för några inköp och därefter ett foto-stopp vid "Kungagraven" (som jag inte hade en aning om existerade), förrän vi kom hit ner.
Alldeles intill finns en gammak fotbollsplan, som intresserade maken mer än "stenhögen". Vi gick åt olika håll men fick samma vatten från ovan på oss, för det kom en ordentlig regnskur. Men ingen blev direkt blöt, för det fanns skydd att ta.
Två affärer med lite krafs och sportkläder besöktes, medan blåsten tilltog. Då stannade vi i fordonet och gjorde en mini-sightseeing åt Brösarps backar till. En chokladfabrik (även den mini) hittade vi vid återkomsten till Kivik.
Där var vi också inne.......
Nu lite relax på rummet, maken tar en powernap här bredvid. Det vet jag säket, för det hörs........
Vi ska väl hitta oss ett ställe för kvällsmat också om en stund.....är det tänkt.

Gårdagskvällens middag.........

.....och efterrätt.

Så startar vi en ny dag på Österlen......

Naturreservatet Stenshuvud......

Då startar vi promenaden genom bokskogen, uppför, uppför och upp......

Ja mödan var väl nästan värt utsikten......

Påväg tillbaka från höjderna.....

.....och vidare till Simrishamn.....

.....där vi åt ostpanerad schnitzel till lunch, på hotell Svea vid hamnen.

Så tänkte vi hälsa på hos Mandelmanns, men där var det bara en massa yra höns hemma.....

Nu har han shoppat loss på Musteriet.

"Kungagraven" i Kivik.......

...och en ivrig idrottshistoriker i skydd för regnet, innan han kunde kolla in "Solevi". Jag sitter torrskodd i bilen och väntar.

Några vykort att testa postgången med......