Talgoxen

För en vecka sedan, när jag tittade ut genom glashuset, fick jag se att en talgoxe tagit sig in där. Jag gick genast ut och öppnade upp alla glasdörrarna, men han var lite tveksam ändå innan han slutligen flög ut. Idag hände samma sak, troligen samma fågel som hittat en bra springa att ta sig in i, men glömmer sedan bort vart det var och flaxar runt därinne. Denna gång fick jag skotta mig fram till dörrarna och öppnade åt ena hållet. Då tog han sats och flög rakt in i rutan som fortfarande var stängd. Han var groggy ett bra tag, men sen kunde jag "putta på honom" med min borste och då tog han sig ut och efter att ha återhämtat sig en stund till flög han iväg.
Bra tänkte jag och gick in igen efter att ha skottat fram bilen och uppfarten till vägen. Helt slut och snuvan sittande som vadd i huvudet, blev det lite kaffe och vila i sängen. Maken har ledigt idag och han skulle hälsa på sonen (för att få hjälp med lite datatekniska prylar) så Inga skickade med matlådor till båda. Tittade sedan ut i glashuset igen och vem var där inne? Jojomän, mister Talgoxe i egen hög person. Ut igen och såg till att han lämnade utrymmet. Sen tänkte jag att han kanske letar mat, så har nu fyllt på och hängt upp fågelmaten vid skjulet. Där festar för tillfället skator och kajor på det jag spillde utanför behållaren.


Nu är det fint väder men vill INTE ha mer nederbörd


Lagom mycket snö......


en groggy mister Talgoxe som inte gav sig utan återkom i alla fall


Det är serverat... eller snarare spillt och sölat i snön


Ja, ja spana ni där på taket, men jag har koll på allt, lite högre upp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0