Inspektion.....

.......med provtagning och besök hos diabetessköterska, hade maken att passa tiden till på förmiddagen. Han fick i uppdrag att köpa två till lavendelplantor, när han ändå var "framme".
(Så sa alltid mormor och morfar....att de skulle gå fram...... och handla)
Vet du hur lavendel ser ut, frågade jag för säkerhets skull? Nä det sa han sig inte vara säker på.....
Gå in i sovrummet och titta i den vita krukan då, innan du åker.....
"Det ser ju ut som ogräs"........blev svaret (hahahaaa), så det har han alltså köpt hem lite mera av nu.
Själva inspektionen då, njaaa inte direkt stort A om man säger så...... han fick återigen rådet att äta mer nyttiga saker som t.e.x. broccoli. Men när jag tänker på det åt han ju faktiskt ärtsoppa igår, som doktorn förra gången också förordade. (dock hemkokad, efter hans medskickade recept.....inte i "köpe-korv")
Jag har nu varit ute i trädgården och placerat de nytillkomna "ogräsen" och dessutom sått lite sallad vid solväggen, petat ner krasse och luktärter i några krukor och avläsnat ett par maskrosor.
Solen skiner, men det blåser mer...... igen.
Till middag idag får maken strömmingsflundror med mos (är väl sådääär...till hälften, nyttigt).
Själv tar jag en Mannerströms portion av spagetti med köttfärssås (få se om han har lyckats med receptet......
Därefter ska vi åka upp till spåret och trava runt litegrann. Får se hur mycket mitt knä klarar innan det börjar gnälla......eller om vi blåser bort innan dess.
Promenad genomförd, spontan sallad stod på bordet när maken (efter längre sträcka) kom hem, med vin och öl därtill.  Våren är välkomnad.....men aningen kylig vind bjuder den på så långt.

Tre lavendelkompisar på altanen och i bakgrunden jobbar "Polar'n" vidare....

Makens serveringsvariant av sin middag...... Mannerströms mål var ätbart kan rapporteras men inga Michelin-stjärnor tilldelas.

Lärkträd i skogen....

Myrorna har vaknat.....full rulle där.

Ekorr'n satt i.....björken, men ville inte prata närmare med mig.

Blåbärsriset.....börjar blomma.

Ackleja.....självsådd vid husväggen. Inte ogräs egentligen, men växer ohejdat......överallt.

Syrenerna står i "startgroparna".......

Valborgssallad.........

Tiden är ur led......

...... då man redan på onsdagen serverar vedertagen torsdagsmeny till middag.
Men eftersom ärtsoppan hade kort datum var det lika bra att ta den redan idag. Maken fick steka pannkakorna.
Innan vi kom så långt, körde jag även idag till centralorten. Främst för att lämna in det stora brevet, inför måndagens födelsedag däruppe i Stockholm.
Men också ICA fick ett besök och en hel kasse mat kom med hem därifrån.
Blommans blommor blev även de köpta (två av dem....) och lite "material" att slutföra entrédörrs-dekorationen med.
Solen har återkommit och sitter man i den är/var det varmt och skönt, men i skuggan förblir det kyligt.
Gick dock att dinera utomhus idag, samt ta en fika framåt femtiden.
Lottodragningen blev precis som man har vant sig vid....en besvikelse, nada, njet, nothing!
.....och imorron har vi då Valborgsmässoafton med kungens födelsedag......

Månsken mitt i natten.......

Inlämnat för postbefodran till huvudstaden......

Växer alldeles vid vår postlåda........vackra de också, men gula är finast....tycker jag.

Torsdagsmiddag.....en onsdag.

I en springa i björken växte rönn........

Så ser det ut på dörren nu......

Avslutar med fars dikt över Lingonstigen 52 i Skövde, vårt hem 1960-70.

Bilutflykt och spontan middag.....

.....är väl "höjdpunkterna" under de två senaste dagarna.
Igår måndag, var maken iväg och hjälpte till med nedplockningen av snitzlingen för helgens vandring.
Själv gjorde jag inte så mycket, men serverade senare aviserad middagsmat runt två.
Därefter skulle maken lämna det nedmonterade materialet till en adress i "världsmetropolen" Horn.
Ok, då åker jag med så kan vi stanna till hos återvinningen med de trasiga krukorna och lite batterier m.m.
Regnet öste ner, men bilutflykten fortsatte med GPS-adressen i telefonen. När allt var avlämnat fortsatte vi till Österbegs konditori och köpte både bröd och annat fikabröd.
Hemma satte vi oss (och frös en stund) i glashuset, där en del kaffebröd gick åt till kaffet.
Mer teve och sen sova.
Imorse efter frukost var det dags för shopping.......i Tibro.
Mat på COOP, två små vinflaskor på Systemet, lite kläder hos Familyhouse och då fiskbilen var på besök handlade jag även där.
Till middag blev det därför panerade rödtungafiléer med hemlagat mos. Köpte även några strömmingsfiléer och skagenröra (att festa på till bakpotatis senare i veckan).
I postlådan låg assistansredovisningar att kolla och nu ska jag paketera nästa omgång födelsedagspresenter att skicka iväg. Till fjortonåringen och några saker även till småsyskonen.

Middag måndag........

Bilfärd till okända trakter......

Avlämningsstället.....hade även bikupor.

Kondiset i regndiset........

På hemväg.....nytt "stenröse" in making.

"Di gröne" tog slut igår.....

Ett "flyttlass" i regnet.....

Vad händer nere vid sjön.........

Middag tisdag....

Idag fikade vi resten.......men inne vid köksbordet.

Lite till mig och lite till några andra.....

Vandring....

..... eller rättare sagt saftutdelningskontroll var det som gällde för maken i morse.
Han åkte iväg runt åtta, medan jag fortsatte sova tills klockan var nästan tio. Då blev det två mackor med kaffe på trappan i morgonsol.
Vinden var stilla och då jag hade "perfekt" utsikt över alla löv som lagt sig i vrårna, kändes det plötsligt lockande att få lite snyggare runt krukor och murar.
Ja hur fixar man då detta? Bara att ta på sig trädgårdshandskarna, hämta "plastkärran", ta borsten och börja röja.
Nu är det mycket snyggare och trasiga krukor är bortplockade för forsling till återvinningen.
Maken kom lagom hem då jobbet var klart. Det var nästan tvåhundra som hade promenerat i skogen 5-10 kilometer i vårvädret.
Han var hungrig och startade äta resterna från grillen igår. Jag avslutade det hela någon timma senare. Imorron finns Ingas biffar att göra en helt vanlig Svenssonmiddag av....kokt potatis, brunsås, lingon och rårivna morötter.
Själv vandrade jag sen ner till vår återvinning med lite skräp och träffade då på den lärare jag jobbade ihop med för fem(!) år sedan i svenskundervisningen. Han bor på annan ort egentligen, men har kvar sitt hus i Fagersanna.
Väl hemma igen inspekterade jag rabarberna och tog ett beslut: det gick att plocka några små. Av dessa gjorde Inga en minipaj till kaffet och vaniljsås hade vi i lager........

Snart blommar äppelträdet.......

"Postlåderabatten"....... nu kommer pingstliljorna också......

Inga fjolårslöv kvar.......

....inte här heller.....

....eller i Benjamins hörna.

Jag har tagit min del........maken tog resten, med förklaringen att det var ju nästan bara hälften kvar!

Benjamin har flyttat in.....

......i trädgården, detta sedan jag har varit hos Förr&Nu på en shoppingrunda idag.
Affären har sedan i vintras flyttat in i en jättelokal, så inga som helst svårigheter att hålla avståndet till övriga kunder.....vilka ändå inte ens uppgick till fem personer.
Åkte dit för att främst kolla in några tänkbara presenter, vilka faktiskt blev köpta.
Där fanns alltså också lite reasaker och på så sätt mötte jag Benjamin Syrsa, som var väldigt sugen på att flytta till Fagersanna.
Maken var under tiden ute vid fotbollsplanen och rekade det sista inför vandringen imorgon. Han och en till senior ska dela ut saft uppe i skogen........
När jag kommit hem och installerat syrsan, samt satt upp en fjäril på entrédörren, rensade jag lite ogräs.
Sen blev det grillat kött m.m. till middag och kaffe med gratis-choklad från affären.
Fick nämligen en liten påse med praliner som gåva vid betalningen.
Ytterligare lite rensning av ogräs fick det bli efter maten, innan jag förflyttade mig inomhus och tog hand om en tvättmaskin.
Nu förutom gammal fotbollsmatch på teve och blogg-ljug "sköter jag om" ett gäng kliande myggbett igen........ ja det är riktigt kul  (NOT).

Fredagsmys.......

Förgätmigej sällskapar med de växande rabarberna.

Ett hiskeligt oväsen kommer nerifrån Strandstadspiren...från måsarna.

Här ville Benjamin bo sa han.......

En liten dekoration på dörren iallafall......

Självsådda penséer i en fönsterlåda.

Grillmästar'n in action......

Nu äter vi.......

Gratis är gott........

Humlorna jobbar hårt....det surrar hela tiden i plommonträdet.

Nu går det fort.........

......med växtligheten. Man kan nästan se hur det växer. Från ena dagens uppkomst av knoppar i plommonträdet, till utslagna blommor redan nästa morgon.
Äppelträdet är också på g......
Jodå gick allt rundan igår och har redan idag gjort det också. Annars fick maken uppgiften att sätta på frukostkaffet, då han ändå var uppe ur sängen, ovanligt tidigt.
Han gjorde så men återgick sen till liggande läge en stund. Inga tyckte hon ville servera kokt ägg och nypressad juice till det nybryggda kaffet och en macka.
Efter denna start fick jag energi till att hjälpa Inga med paketet köttfärs som "sjöng på sista versen" idag. Av kilot blev persiljebiffar, köttfärs Africana och en liten klump som får vänta i frysen till en annan dag.
Middagen intogs på altanen i solsken, följt av ett telefonsamtal med systers assistent, som hade lite frågor. Syster frågade sen hur länge den här "snuvan" skulle hålla på. (Ja vem vill inte veta det.....) Hon ville tillbaka till sin dagliga verksamhet.
Maken och jag har sen också hunnit med en fyra-fika, även den i sol.
Nu börjar det mulna på lite mer, så Inga tyckte vi behövde nå't gott till kvällen, som tröst. Så hon har gjort en räksallad att äta på avocados, med vitlöksbröd till.
Vad tror Ni om det............?

Plommon-blommor på morgonkvisten.......

Frukost-brickan........

Ingas arbete vid spisen......

Promenad-studie av några vitsippor.

Nu blir det pingstliljornas tid.......

Björkarna slår ut.....

Äppelträdet kämpar.........

Middag......

Fika......

Vindstilla morgon......

.....med strålande sol. Är det möjligt? och dessutom ganska lagom varmt. Ja det verkar som om det är på riktigt, klev ur sängen och knä't gjorde ont (som vanligt) så vaken är jag.......
Ska om en stund tillbringa en fyratimmars arbets-sejour (inomhus hmmm....) lite otaktiskt kanske, men de andra icke-pensionärerna där måste ju "sitta av" åtta timmar, så ska väl inte klaga.
Dessutom är det ju frivilligt .......för min del.
Maken ska med cykelns hjälp tillsammans med några andra ordningställa en-milavandringen här i Fagersanna. Tror det var denna helgen....bra koll jag har (hahaaha).
När jag sen tog en titt i kylskåpet, fanns det "luckor att fylla", därför blir det en snabbis till ICA efter jobbet också.
Hemkommen med två fulla kassar var det bara att sätta fart på Inga så det blev middag. Hade lite rester i en matlåda till lättlunch och maken tog några mackor efter han cyklat runt i skogen.
Pajskal från frysen fylldes med räkstuvning (inkl. ost, purjo, champinjoner, tomatpuré och matlagningsgrädde) och därtill lite isbergssallad med gurka. Intogs utomhus i solsken.
Nu sitter jag framför teven och uppdaterar mig på dagens information.
Får väl ta varvet runt "bollplan" om en liten stund.

Solen har gjort sitt igår den 22 april......

....följdes av en stilla morgon den 23 april......

....då fick det bli sån här frukost.

Bara att njuta av prakten sålänge den varar.....

Då var det middag......

Kors i taket........

.....plötsligt imorse svarade en Costumer Service agent på chaten hos Ryanair. Jag har haft en tre/fyra chatlinor igång sen i förrgår med samma meddelande: Att jag vill ha pengarna tillbaka, inte nå't tillgodokvitto att lösa in på nästa resa inom ett år.
Barbara som hon hette, skickade min begäran vidare till rätt avdelning och nu blir det att vänta ytterligare minst en månad innan utbetalning kommer.
Skrev att jag fattade att de har mycket att göra, så var nöjd att vouchern nu var borttagen och pengar kommer.....nångång.
Hur går det då med internetuppkopplingen/bredbandsavbrotten sen i lördags?
Den här "surkärringen" gjorde ju en officiell felanmälan igår, då inget hänt på flera dagar och "de hade inga störningar"-svaret till alla som ringde och frågade........
Nu har de iallafall satt teknikerna i arbete och har hittat nån komponent som behövde bytas. Vilket fortsatt kan ge fler avbrott under onsdagskvällen och alldeles nyss var det ett sånt.......
Mitt under lotto-dragningen - bingo!
På jobbet fanns fem timmar att fylla, men tydligen hade telefonterrorn börjat avta lagom tills jag kom, för det fanns möjlighet att ta sig an en del "detektivjobb" och att hämta posten i lådan.
Har lovat komma halvdag även imorgon.
Men förklarade att det nu är dags att hitta en mer hållbar vikariesituation, för nu är jag ju pensionär på riktigt..... och kan väl komma in nångång men bara i yttersta nödfall.
Ta nu tag i det förslag som finns på bordet.......... pronto!
Köpte lite bröd hos bagar'n på hemvägen och vi har fikat på verandan, maken och jag.

Narcissen blommar vidare......

På besök utanför jobbet......finns även nere vid sjön hemma numera.

Hemkomstfika.....

Gullvivorna har fått sällskap av förgätmigej.........

Har startat hotell....

.....då man måste ha sysselsättning och något vettigt att företa sig.
Nu föranleder kanske inte just detta hotell särskilt mycket arbete, annat än en hammare och krok att hänga upp det på. Har alltså investerat i ett färdigbyggt insektshotell......
Var under förmiddagen idag en tur till Hjo, för att handla lite på Hem&Hobby.
Hade en hel del presentkort kvar i gömmorna och flera av de saker som nu behövde införskaffas, finns i den affären.
Som gissat var tillströmningen en tisdag förmiddag inte särskilt stor. Men som vanligt hjälpte det inte att ha flera pesentkort i bagaget, utan bankkortet fick bidra lite ändå..... men bara lite idag.
Passade på att tanka också på hemvägen.......
Till middag serverade Inga stuvad blomkål med prinskorv.
Varm, vindstilla och solig, inbjuder altanen till att ta eftermiddagskaffe om en stund.
Imorron har jag ju lovat att arbeta en stund. Men igår ringde de och frågade om jag kunde tänka mig att ta en stund till, en annan dag också.....?
Så jag ska fundera tills imorron om det blir några timmar torsdag eller fredag.
Annars är det nån flygövning: helikoptrar som surrar runt ikring lite då och då, samt grannen som har igång sin motorcykel. Så ljudlöst är det inte.........
Det enda som inte ger ett ljud ifrån sig är Ryanairs chat. Har stått i kö sen sjutiden igår kväll, då de plötsligen skickar en voucher istället för återbetalning på det inställda flyget.
Mycket irriterande, men inte särskilt förvånande egentligen........

Många kossor var det vid infarten till Hjo......

Björken full av kajor......och ett flygplan "smiter förbi" ovanför.

Mitt nystartade hotell på plats........

Middagen står på bordet.....ute på altanen.

Liten skogsdunge mellan villagatorna och stora vägen.....

Maken blickar ut över världen.........

"Distans"besök.....

......hade jag av en kompis igår eftermiddag. Då är det idealiskt att ha en stor veranda med utsikt, att sitta på med föreskrivet avstånd.
Hon hade med sig hemlagad ramslökssoppa, som vi åt till kvällsmat senare. Tack! Ramslöken var också alldeles egenhändigt plockad.........
Framåt kvällen ökade avbrotten i bredbandsuppkopplingen och slutligen "ballade det ur" fullständigt.
Otaliga försök att starta om med sonen i telefonen som support, lyckades såpass att teven kom igång igen, men inte wifin. Så det var väl tur att jag ljög ihop mitt blogg-inlägg så tidigt på da'n.
 Maken ställde då frågan till sonen om han kunde titta ut idag och fixa det åt oss. Vilket han (snäll som vanligt) gjorde och nu fungerar det igen.
Vi höll dock anbefallt avstånd hela tiden och han fick lite hembakt bröd och några biffar med sig som ett litet tack för hjälpen.
Dags att ta sig in till centralort Tibro, var det sen för min del och bunkra mat för ungefär en vecka framöver. Några påskliljor slank också med...... och inne på Apoteket blev jag erbjuden sprit!
Det har man ju "lagt ner" att leta efter, så blev lite paff när jag fick frågan i kassan och varför inte tänkte jag och slog till på en flaska.....
Nyuppdaterad på läget av Folkhälsomyndigheten, är det nu dags att ta kaffe på maten, på verandan i det soliga, vindstilla och varma vädret.
Nu är även "bollplansrundan" också gjord......
Och ikväll startar en ny Jane Austen-serie, kostymdrama av högsta kvalité hoppas jag förstås på.

Gårdagens middag: Kalkongryta....

Här pågår gediget arbete.....

Distanskaffe på verandan.....

Kvällsmatsgåva: Hemlagad ramslökssoppa....

Men titta!.....ett flygplan däruppe.

Jodå imorse var det ett förfärligt liv på måsarna nere vid "piren".

Middag:Kalkonschnitzel med tillbehör....

Det börjar röra på sig i äppelträdet.......

Frukost för tidigt......

...... för att kunna sitta i solen på trappan, blev det idag. Kors i taket så var även maken vaken, så han fick "möblera om" och förflytta sittmöjligheterna, ner på plattorna framför gäststuge-dörren.
Där var det inte kallt att sitta klockan nio denna söndagsmorron.
Innan vi kom så långt hade dock Inga härjat lite i köket och dukat brickor.
Varje gång hon plockar fram citruspressen (och det är ganska ofta faktiskt, mest varje morgon..) kommer jag att tänka på en Spanien-resa med en kompis för fyra år sedan. I den lägenhet vi hyrde på våning nio med havsutsikt, fanns även en citruspress.
På söndagsmarknaden vi åkte till köptes vid hemfärd fem kilo apelsiner, som vi sedan färskpressade varje morgon till en delikat juice.
Detta var orsaken till att jag önskade mig en elektrisk citruspress till födelsedagen (strax efter hemkomst) och den har sedan flitigt varit utnyttjad under apelsinsäsongen.
Nåväl, efter aväten frukost i solen, fortsatte jag till andra sidan huset och rensade i väggrabatten där.
Till middag idag hittades kalkonfiléer i frysen, som ska serveras med ris och grönsaker.
Men det får dröja en stund till, för klockan har ännu inte passerat tolv.
"Early birds catch the wurms" sägs det ju och visst känns det som mycket hunnits med redan.
Till och med har jag nu ljugit färdigt..........

Färgsprakande solnedgång igår.....

Inga bjöd till tidig frukost......redan vid nio. Det äääär tidigt i det här pensionärs-huset.

Ny utsikt under måltiden.... ser lite tomt ut på dörren, får jag fixa....

Påskliljemuren.......

Takåsen hos grannen med måsar på besök i motljus.....

Delstudie av vår tall mot klarblå himmel.....

Gullvivorna växer ocg frodas i baljan......

En helt vanlig lördag.......

......har nu passerat och vinden har äntligen lugnat ner sig. Inte för att det är vindstilla, men nu går det att vara ute utan att "blåsa bort".
Dagen startade med att jag låg och såg en film mellan midnatt och två: "Tulpanfeber". Den var såpass intressant att jag höll mig vaken hela tiden.
Frampå morgonen, runt niotiden var det dags att titta till loppisbordet. Det var ett tag sedan nu och det verkar inte vara någon försäljningsrusning om man säger så.......
Ja det är ju som det är i dessa tider. Stannade till vid fiket och köpte med två frukostmackor, samt fikabröd till eftermiddagen.
Hemma var jag fortfarande den enda i vaket tillstånd ett bra tag till. Tillredde lite mer för "frukostbrickan" att ta med ut i glashuset att avnjuta med utsikt.
Inte direkt varmt, men solen fanns där mellan molnen som förflyttade sig över himlen.
Några timmar senare fick det bli en promenad ner till samma loppis. Denna gång i syfte att eventuellt hitta något fynd och som de flesta gånger förut, gick jag inte därifrån tomhänt.
Maken tog en promenad efter att vi ätit middag i glashuset och då han senare kom åter var det dags för kaffepaus.....på samma ställe.
Nu Doc Martin nya avsnitt på teve, med vackra vyer från Port Isaac i Cornwall att njuta av.
En tvättmaskin klar, hänger på tork i solen delvis och ett sängöverkast snurrar nu i maskinen.

Det kom ett foto från skogen igår, på en "ful" gubbe......

Dagens frukost........

Blå himmel och stort träd, med en bofink i toppen faktiskt......

Blommor från igår......

....även dessa.

Då blev det middag.........

....och "postlåde"-rabatten hos grannen, blir bara vackrare.

Födelsedag nummer sex.......

.......på distans, fick det ju bli för sexåringen som hade sin dag idag.
Paketet jag skickade i tisdags med alla presenterna, kom fram i tid. Vid sextiden när jag satt i bilen för att uträtta ett litet ärende, ringde telefonen med ett Facetime-samtal.
Fick stanna till vid några överfulla soptunnor för att kunna titta på presentöppningen.
Maken skulle ta en promenad så vi får ringa tillbaka när han kommit hem från den.
Men innan vi kom så långt på fredagen, satte Inga en deg på förmiddagen och den resulterade så småningom i fem brödkakor. När hon ändå höll på blev det några biffar gjorda och köttfärssås med spagetti till middag.
Dessutom fick två nya gullrankor med långa rötter varsin kruka att fortsätta växa i.
Under mitt lilla ärende ikväll, stannade jag till nere vid sjön och gick en liten runda, där flera olika fåglar visade sig på sjön. (Grågås, storskrake och vigg gissar jag på ....efter lite google)
Nytt facetime-samtal med Stockholm, innan de skulle äta fredags-tacos är nu avslutat.
Här blir det macka med biffar på till kvällskaffet och "Let's dance" .............

Nybliven sexåring.........

Nyplanterade krukväxter.......

Ingas bakverk......

Middag och biffar till kvällsmackan, samt eventuellt lunch imorron.....

Äten i glashuset vid tvåtiden.....

......i sällskap med en nyckelpiga.

Besökte snabbt en övergiven "byggarbetsplats"......

Vackra knoppar på ett träd....

Här en trolig storskrake......

....och nu har mina "överraskningsblommor" (köpta tillsammans med de första påskliljorna) äntligen börjat slå ut.

Uppdrag.....

.....att utföra medan frun var på jobb, fick maken idag.
Det första gick bra, att fylla på spolarvätska i min bil. Det hann han precis med innan jag skulle åka.
Tvätta fönster var nästa sak att utföra, men detta visade sig bli svårt då det blåste för mycket.
Tror inte han var alldeles förfärligt besviken över detta.......
Själv hade jag fem timmars oavbrutet registreringsarbete som väntade och när det var avslutat, kom väl "bussen" in med en ny hög att ta tag i.
Hann börja lite, men sen slog klockan hemfärd och de som inte är pensionärer får fortsätta arbetet imorron.
Lovade att komma in en fem-timmars igen, på onsdag nästa vecka.
Inget behövde handlas, så direkt hem för en fika med glass och gubbe i glashuset, innan jag hittade en anledning (att motivera mig) för en promenad till återvinningen.
Nypromenerad, vittjade jag på hemväg postlådan. Där fanns då (äntligen) brevet med de inköpta penslarna. Dessa borde egentligen redan ha kommit i tisdags, med tanke på när de skickades.
Men ok bättre sent än aldrig dådå.......

Grannen har startat insektshotell......

Lite blommor runtom i Fagersanna.....

.....här en annan blå variant.

Min fina bonad i hallen........ nej den har jag inte sytt själv, köpt på second hand för längesen.

...och här en svart fågel.... gissar efter google, en svartstare.

Distansfika......

.....på vår veranda blev det på förmiddagen då två kompisar på promenad, kom förbi och slog sig ner för en kaffe en stund.
Inga hade jämt göra med att tillreda fiskgratäng och hemlagat potatismos till middag.
Turligt nog blev det en portion kvar att göra matlåda av till morgondagen, då det åter igen är jobb på gång. Inte heldag, men fem timmar ska jag bidra med.
Blåsten har även idag tilltagit i styrka, så promenad på stället fick det återigen bli.
Sen blev det en "bläckis" till och en nykomponerad bakduk, efter att vi suttit en stund i glashuset för eftermiddagsfika....på tu man hand.

Får duga att starta dagen med.......

Dukat för glutenfri distansfika........

Dinner is served......

Nummer 25 är klar.....

Utsikten är god......

Då har solen gjort sitt för idag......

Gullvivorna frodas.....

Senaste bakduken färdigbroderad.......

Mycket jobb.....

......var det gott om, men det visste jag ju redan då ingen varit där sen jag lämnade före påsk.
Fem timmar var ingen match att fylla med arbete och minst en full dags registreringsjobb finns det kvar. Dessutom hade "bussen" även idag varit ute full dag och kört, så där finns ytterligare en heldags registrering att ta hand om.
Ska åter på torsdag för att förstärka, då det utöver registreringen finns mer att göra inför sommarsäsongen........... kanske finns erbjudande om mer tjänstgöring i nästa vecka också.
Sen är nu födelsedagspaketet påväg till den blivande sexåringen, på fredag.
Påfyllning hos COOP följde och hemma sitter jag nu vid teven, i väntan på Doc Martin, vilken jag igår somnade ifrån innan det börjat.....(hahahaaha).
Har även hunnit med en "bollplansrunda" och steka hamburgare till kvällsmat.

Solnedgången igår.......

Grannen vid postlådesamlingen, har en "natur"-rabatt med fina blommor......

Solen var lite blyg......under min promenad-runda......

Mer alcogel på överarmen.......börjar lugna ner sig lite just där, men det finns fler ställen dock inga nya sista dygnet.......

För säkerhets skull.......

......blev det ytterligare en totalrengöring av sovrummet, då jag fortsatt får fler bett. Inte helt säkert att de sker på natten, men det skadar väl aldrig att städa lite extra ibland.
Det är såååå träligt att det kliar och blir stora "blaffor". När en omgång lugnar ner sig kommer en ny och besvärar ett drygt dygn igen.
Kan ju vara en kombination av kvalster och knott eventuellt, vad vet jag...... inte första gången jag får allergiska reaktioner av vilka bett det än må vara.
Ute blåser det storm, men solen är iallafall tillbaka delvis.
Inga gör "specialpotatisar med ädelost/lökspäckad köttbit" i ugnen. Återstår att se hur ätbart detta blir då hon kallar till bords.
Gick att äta, resterna i matlådan för jobbet imorron.
"Symötesträffen" för imorgon kväll är flyttad en månad till att börja med iallafall..........
Födelsedagspaket inslagna och lagda i större paket, för postbefodran.
Blev en tur i blåsten runt "bollplan" och nu mera alcogel och teve.....

Parkerad plastbehållare på baksidan skjulet, har gått på utflykt i blåsten....

En påskkärring ute och flyger......

....här en till i fönstret bredvid (gammal från morsan....)

Middagen är serverad......

Födelsedagspaket klart för avfärd........ fredag ska det vara framme!

Biten........

....... överallt, av någonting. Vet inte vad det är, myggor, knott ....... men det bara kommer en massa nya kliande bett. Tror inte de bits under natten men vet inte, har iallafall sen en vecka tillbaka ultraviolett lampa på i sovrummet dygnet runt.
Och städade ordentligt, vädrade och bytte lakan.........
Idag var jag ute och rensade i trapp-rabatten, efter det en dusch och upptäckt av ett halvdussin nya bett. Mycket irriterande och kliar trots alcogel.  Men bara att bita ihop antar jag....... hahahaaha!
Eftersom Inga var så hygglig och lagade massa mat igår, fanns det idag gott om rester att äta till middag.
Solen visar sig lite då och då nu i eftermiddag, men det blåser så gruvligt att det verkligen inte inbjuder till promenad. Får bli steg på stället inomhus istället.....
Fick också bli en bläckfisk i fåtöljen och nu bingolotto.
Så får vi se om jag imorron har nya bett att räkna, ser fram emot detta....NOT!!

Tallrik med rester.......

En något renare rabatt, rensad på fjolårsris....

Mera ogräs......denna gången i gräsmattan på framsidan.

Får jag presentera nummer 24 och en halvfärdig dubbel bingolott.

Face-time.......

......blev det inte förrän idag, då minstingen inte vaknade efter eftermiddagsluren utan fortsatte sova för natten.
Lagom till elva idag var det nästan lite så att andra inte heller var vakna.....
Morfar var sist att slå upp ögonen på påskafton, men han hann, innan de ringde. Vi pratade en lång stund med minstingarna och mamma. Pappan var ute på racercykel en stund innan påsklunch.
De stora grabbarna har pappavecka, men det kom ett sms med tack för paket igår kväll från dem.
Därefter fick Inga ett ryck och drog snabbt till Tibro, för att köpa nya påskliljor till "muren" på gården då de gamla såg väldigt ledsna ut.
Några saker på ICA fick slinka med också. Nu ser det "gladare " ut igen i min "murtrappa" och även på köksbordet.
Då vi satt och åt lite grillrester vid bordet ringde facetime igen. Det var en "fickringning" och var inte meningen. Men då fick vi önska pappan Glad Påsk också, samt se det uppdukade lunchbordet de skulle sätta sig vid precis.
Sen kom syster förbi med en liten påskgåva och fick med sig en tillbaka. Det blev bara ett stopp på gårdsplanen med social distans.
Framåt kvällningen fixades vår egen på tu man hand påskmåltid (vilken räcker även imorron, för hur snabbt blir man mätt numera.....) med en liten nubbe därtill.
Nu några timmar senare vid teven får det bli påskaftonsavslutning med kaffe och liten glass.

Gårdagens eftermiddagsfika i det vackra vädret......

Långfredag: Sillsalladen färdigblandad, nu ska den "gotta till sig" över natt bara....

Men titta vad jag hitta' i affären, vilken lycka!!

Nya fräscha påskliljor......nu är det fint igen.

"Ogräs" i häcken.......men väldigt fina små violer tycker jag.

Påskmaten är serverad.......

Men hallå.....vad är nu detta då.....nummer 23 klar.......

Nu är det dags att gå upp......

......sa Inga, då hon gjort två likadana "frukostbrickor" att intaga på en solig entré-trapp.
Jodå klockan hade allt sprungit iväg över elvafika såhär på självaste långfredagen (som förr i tiden gick väldigt långsamt och var extra tråkig).
Numera försvinner varje dag otroligt snabbt och veckorna bara rusar, upplever jag iallafall. Detta trots att vi nu också har social distansering påbjuden sen länge.
Framåt eftermiddagen kan det bli grillpremiär kanske, får väl försöka bestämma meny med grillmästar'n bara först, så att Inga kan fortsätta sitt gedigna köksarbete.
Vi får väl se om det blir nå't annat än "jag vet inte" till middag.......
Köpte förresten alldeles nyss ett gäng nya penslar, av någon i Lidköping på en Facebook-säljsida.
Hon återkommer med portokostnad och sen kan jag fortsätta äggtempera-målandet då de anlänt.
Mina gamla penslar är pensionsmässiga har jag konstaterat efter att ha kluddat lite några gånger.
Tog därefter tag i min "dagliga promenad" och mötte på hemvägen glassbilen (som enligt hemsidan inte skulle komma förrän 15 april, men körde extratur idag sa han). Köpte en Marängcup trots att jag igår bunkrade flera andra glasspaket på ICA.
Fick vid hemkomst "sparka lite på grillmästar'n"  som fastnat på Stockholms Kungliga bibliotek, som visst hade nätöppet.....
Nu är iallafall middagen också äten. Väntar på Facetime med Stockholm om en stund, sen fika med resten av "bonus"-bakelserna från igår.
Soligt och fint, lagom varmt på altanen.........

Kom en till "riktig" Påskhälsning i postlådan......

...och på sjön är det viss aktivitet.

Ingas start på dagen för oss......

Är jag i storskogen?...nej bara påväg mot stora 49:an.....

Det är faktiskt en rödhake...

Utsikt från toppen av Högalidsgatan, där jag mötte glassbilen.

Där fanns även en fjäril i arbete...

Nu så.......

....blev det äntligen middag.

När sängen har rymt.....

..... tar det ett bra tag att hitta den igen och därmed blir ju också nattsömnen lidande, eftersom man börjar leta först inpå småtimmarna.
Blev alltså efter midnatt sittande vid tevens Doc Martin, sen Mord och inga visor......för jag skulle bara slutföra de två senaste bläckisarna.
Och det var ju vääääldigt bråttom med det (not) eftersom lagret långt ifrån ens har börjat sina.
Hur kan det ens göra det om man den senaste månaden fyllt på med 22 stycken?
En del har med andra ord en alldeles för tilltagen lagerhållning av icke nödvändiga varor: Tröjor, fuskvantar, bakdukar, temperamålade föremål, bläckisar och säkert finns det nå't mer.......
 Har ändå precis vaknat strax efter åtta, solen skiner och snart blir det frukost vid nämnda teve, innan jag åker till jobbet.
Maken sover, men han har fått arbetsorder på dammsugning medan jag roar mig utanför hemmet idag.
Ja gott om arbete fanns det, såpass att det finns en hög kvar till nästa gång (på tisdag) och "bussen" har varit ute och levererat tunnor hela dagen idag, så han kom in med en ännu större hög att beta av då också. Nu är ju inte jag huvudansvarig för detta, så jobbar bara av så mycket det går (för alla "störande" telefonsamtal) och hjälper till att kapa toppen en del.
Sen hade de faktiskt påskpyntat en del på kontoret, kors i taket!
 Nu får jag ta tag i att gå lite fler steg bara också......

De två som höll mig uppe för länge i natt.......

De är iallafall framplockade......

....och även här hos morfars-klubban.

Två av dessa ligger i våra magar.....resten tar vi imorron. (Fick lite "bonus" i kartongen....)

Humlan vill ut, men altanglaset hindrar.....

Nypremiär......

....för gräsklippar-"Polarn" blev det idag, efter att maken slutfört altangolvs-tvätten.
Solen har varit här, men så har också blåsten. Därför var det inte lika varmt och gott att sitta på trappan och äta frukost, inte heller vid middagen och fikat i glashuset.
Maken har iallafall promenerat ca en halvmil, jag har väl lite steg kvar av min dagliga dos trots en vända till återvinningen.
På hemvägen vinkade jag till grannen på sin glasveranda (hemkommen från Australien sen en vecka ungefär...).
Har haft en del kontakter med amerika-släkten via Facebook /Messenger med anledning av att vita husets "tomte" har uttalat sig om Sverige.....igen, utan att veta hur det verkligen förhåller sig.
Svamlade nå't om att vi lider och bara satsar på att uppnå grupp-immunitet, medan han minnsann gjort bra ifrån sig...... prata om "kräkmedel" säger jag bara, man blir ju skogstokig och illamående.
Snacka om fake news och fel man(?) på fel plats, alldeles speciellt nu......
Släkten over there håller med och skäms......
Imorron jobb fem timmar, efter ordentlig sovmorgon..........plus köpa ny kolsyrepatron till sodastreamern, för den var också "slut".
......och på lottot blev det inget!

Jodå, det syns skillnad.......

Selfie tagen på en (enl. Trump...) lidande svensk i väntan på viruset........

En perfekt vårbild......

Rabarberna sticker upp ur jorden.....

Nästa favoritblomma är pågång.......

Mmmmm hittade en portion pepparrotskött i frysen idag..... maken fick "repris" från igår.

Små violer tittar fram vid syrenbuskarna.....

Påsk-post......

......fanns det i postlådan igår (ett riktigt påskkort!) och två stycken stora brev skickade jag själv iväg idag. Sen COOP, en vagn full med mat. Men den färska laxsidan man kunde köpa billigt, fanns det ingenting kvar av.
Inte minsta spår av själva fisken, bara en skylt med ett numera då falskt erbjudande. Nåväl  det blev dyrt iallafall......
Järnaffären fick sen även den en påhälsning, då maken plockat fram vår gamla sodastream och ny flaska behövdes till den. (Den vi hade i skåpet stod .......används före 2014!)
Nästa mataffär stor-ICA, fick också ett besök innan hemfärd. Lika dyrt vart det där, men å andra sidan ska vi inte behöva köpa mer mat före påsk nu......
Ingas menu idag blev kycklingfilé med ris och currysås, att äta i glashuset.
Sen motionerade maken högtryckstvätten igen. Fika i samma glashus en bit efter tre och en kortpromenad för min del runt "bollplan" innan jag fortsatte med att tillverka bläckisar.
Joråsåatt...... inne på den andra för idag nu....
Kanske tur att jag får bryta lite med arbete på torsdag.

Populär traktor.......

Påsk-kortet i lådan....tack Ann-Mari!

Min portion....den var lite färggladare än makens.

In action.......

Dagens tre-fika....

Jaja....inte så hållbar plastpåse till frestelsepotatisen men de får bo i hinken några dagar.

Blåblom i trapprabatten......

Ny vecka, nya tag......

...... och solen har kommit tillbaka med full kraft, dessutom mera värme i släptåg. Idag fick det bli en promenad utmed sjön igen under förmiddagen. Då kunde man passa på att idka fågelskådning samtidigt.
Kan ha varit två viggar jag såg nere vid "kanalen" och vid Strandstadens hamn två strandskator (där är jag helt säker) samt gräsänder, kanadagäss, måsar och tärnor.
Igår hade vi en rödhake i plommonträdet....... förutom kajor, kråkor, skator, andra småfåglar och vår skogsduva som bor i tallen.
Vid hemkomst fick jag fixa spiralmakaroner med köttfärssås till middag, vilket intogs i glashuset i solsken. Maken hade hittat högtryckstvätten, som gärna ville rengöra utedäcken, så det var bara att assistera för honom. De ska fortsätta imorgon....sa han.
Vi satte oss för eftermiddagsfika i strålande sol och lagom varmt.
Därefter blev det äntligen tid till att (i fåtöljen) brodera ett alldeles nytt bakduksmönster jag designade igår.
En tvättmaskins innehåll är också upphängt.
Imorron får detta tas omhand, plus en inköpsrunda till centrum att bunkra påskmat, står på agendan.
Samt skicka iväg två post"paket".
Nu efter alla nyheter, blir det Doc Martin innan sängdags...........

Solen påväg ner för att vila igår kväll.......

Hittade vitsippor på promenaden idag......
Kan vara en vigg.....

Strandskatorna......

Piren vid inloppet till hamnen......

En singel-tulpan i en rabatt vid Strandstaden.

Fika-time.......

Senaste bakduken........

Hemfärd.......

...... "i fantasin" från Spanien, för den här gången. Skulle just nu i skrivande stund (tidig morgon) suttit på ett plan med destination -åter Västerås.
Resa i sinnet slut för denna gång och nu väntar vi (väl alla) på när det åter går att förverkliga in real life.
Reskamraten (från denna resan) och jag har för avsikt att besöka Gotland istället när det blir lämplig tid att förflytta sig igen.......framåt hösten kanske? Gissa går ju alltid.....
Facetime igår eftermiddag med hela familjen i storstaden avklarad, så också räkor, rostat bröd och alkoholhaltig dryck för Fagersannapensionärerna till lördagskvällen.
För att återgå till idag, söndag så lyser solen med sin frånvaro, men än sålänge har vi uppehållsväder iallafall.
Kom en trettiosekunders hagelskur och lite vanliga droppar runt lunchtid. Fortfarande mulet, men en och annan strimma som säger att det kaaaanske klarnar framöver.
Solen valde (precis som maken...) att ta sovmorron, men nu ikväll är båda på alerten........
Tog en promenad utmed sjön och sa vid hemkomsten att nu vill jag ha full service....... våffla och kaffe i glashuset (smet och grädde fanns vispat och järnet stod på diskbänken).
Ja det var ett "once in a lifetime moment...."  då jag inte äter våfflor egentligen, men idag kom ett ryck.
Dock räckte en med grädde och körsbärssylt, medan maken drog i sig minst tre.
Nu fåtöljhäng med en spegelblank sjö att se ut över, i väntan på solnedgången.

Hugg in.......

Snart klara för avfärd.........

I morse var det krypande fågelfotografer vid sjön.....motiv: Kanadagäss!

I komposthögen blommar det......

......och se där, den försvunna trädgårdssaxen är återfunnen.

Fläskkotletter serverade Inga idag.....

Fiske på gång......

Kors i taket....en hel våffla till kaffet gick ner........ har inte hänt på femtio år minst.

Idag äter vi ute.......

...... i friska luften, alltså.
Som jag skrev igår var det ju lite osäkert när vi skulle äta frukost och som förutspått blev det inte i ottan direkt.
I väntan på att "date-n" skulle vakna, satte jag på teven och svarade på ett pip från telefonen: "Är du vaken?" Jodå det var jag och då ringde kompisen. Hon hade varit hemma hela veckan med snuva och kände att det blir nog två minst tre dagar till i karantän, så "distans-fika" på vår veranda får vänta till nästa helg.....minst.
Hon försökte som vi alla, att underhålla sig själv, men tyckte det var tråkigt att inte ens kunna bjuda byggjobbarna (som startat deras utbyggnad i veckan) på fika. Bara sitta och titta på dem......
Då vi avhandlat alllt av vikt, gick jag ur sängen för att färdigställa mackor och kaffe, samt sittdynor, innan jag röt på maken att nu så.......
Vi tog bilen till motionsspåret på andra sidan stora vägen, så att även mitt knä kunde följa med på utflykt. Hittade en bänk i hyfsad lä, samt mestadels sol. Där åt vi varsin äggmacka och en halv kiwi vardera. Några bekanta flanerade förbi, stannade på behörigt avstånd och tjötade lite en kort stund. Vi valde därefter den "långa" vägen på spåret tillbaka.
Några timmar senare fixade Inga måltid att avnjuta i pensionärskuvösen och maken fick förse oss med kaffet på maten därefter.
Strax blir det lite facetime med barnbarnen och vuxna däruppe i Stockholm.........

Jaaa, det är en alldeles riktig påskakärring där i spåret.....

Varsin "matlåda" var packad.......till kaffet.

Himlen höll sig mestadels blå, men solen gömde sig ibland......

Ett intressant träd med vid utsikt neröver landskapet.

......men vi var inte långt från civilisationen ändå.

Solen föll på mossig sten.......

Färdig portion för uteserveringen........

Bye, bye, Danmark......

......blev det idag, då UD:s rekommendationer angående resor utökades till mitten av juni.
Jaja, det var väl ingen överraskning, vi hade mer eller mindre förstått att det skulle bli så. Bara att avboka badlandskapsvistelsen (fri avbokning till maj....så inga problem, bara lite besvikelse)
Vädret visade sig från en något trevligare sida idag, då solen var tillbaka och vindstyrkan avtagit något.
Promenaden avklarad under förmiddagen för min del, maken tog en dryg halvmil, sen eftermiddag.
Då passade Inga på att röra ihop en "spontan"kakao-kaka bakad i en pajform.
Sen blev det fika i glashuset med denna, plus grädde och lemoncurd.
Imorron har vi en utflykt inplanerad:
Ända upp till motionsspåret med äggmackefrukost om vädret tillåter och maken vaknar före lunch (hahahaahaaa).
Eftersom Inga var så snäll och gjorde kaka, slapp hon laga middag. Frysen bjöd på varsin fiskgratäng färdig för microvärmning.
Vad det serveras imorron efter frukosten är fortfarande inte beslutat........

Vacker vårdag i Fagersanna.....

Nya entréer på loppisen verkar nästan klara.

Bussen passerar....snart är jag hemma igen.

Kommunal utsmyckning.......i Fagersanna.

Nu är soptunnan trött igen......

Spontan-kakan.....

Trädgårdsblommor i fönsterlåda lyser upp.....

Ja så kanske det är........ men inte "husarrest" som nu.

....och så gick solen ner......

En dag till.......

.....avverkad i "tristessens tidevarv", and many more to come tyvärr. Men som vanligt är det en dag i taget som gäller och veckorna går (om än långsamt som det känns).
(Men bara två dagar kvar nu av min Spanien-vecka till exempel......)
Trippen till Hjo avklarad och ett fem minuters samtal i farstun till systers lägenhet, samt hämtande av deklarationsblanketten. Samtalet var med assistenten, för syster var mera intresserad av att lunchen i micron skulle serveras.
Second hand-affären där bredvid var öppen, men ska man följa instruktionerna så ska man.....inget besök där inte idag.
Dock blev det viss komplettering av mat på COOP. Maken hade slut på chips.......
Blåser och regnar gör det om vartannat. Riktigt "inte promenadväder"  är det.
Men deklarationerna är insända, både våra egna och systers, ska bara betalas restskatt nu dådå.....
Ingen hejd på nöjena alltså.

Undrar om fler grenar ryker på tallen i blåsten....... men lugnt igår kväll.

En dekorations-sten hos syster......

Ex-kollegorna kör numera bil även till hyreshusen.......

Idag var det en fördel att ha trehjuling......

Räckte och dög till middag även idag åt båda........

Inga fick ett ryck....efter maten.

Tråkrapport......

..... från Fagersanna- pensionärer i social isolering, .......nästan helt och hållet.
Maken var bara och hämtade sina modifierade glasögon, så nu kan han "jobba" vid datorn igen. Han hann att sakna dem bara på ett dygn. De andra han har funkar inte så bra vid skärm.....
Själv för jag fortsatt "krig" mot myggbetten. Vågar nästan säga att det inte tillkommit några senaste dygnet iallafall.
Men de befintliga kliar fortfarande rätt bra....... bara att alcogela vidare och rolla på mer myggstift.
Middag fick bli "min egen" (som reklamen säger) potatisgratäng, med stekt tärnad fläskstek och lök till.
Fika i glashuset idag utan sol, men med ostkex.
Har faktiskt dammat (swiffrat) "nya" svarta hyllan och gjort en (med mina mått mätt) lagom promenad, även idag.
Imorron ska jag åka till Hjo och hämta systers deklaration, men inte stanna för något samkväm.
Nu lotto..........
Blev det nån vinst?......ja vad tror ni........?

Sophämtningen funkar som vanligt, kollega på g.......

Har startat läsning av bok idag......

Middag även idag.....

En av många blåsippor synliga på dagens promenad.....

Fjolårets utblommade lökar nedpetade i jorden, återkommer nu.........

Här är de nygamla.........