Solen tittade fram.......

........ en liten, liten stund under förmiddagen.
Till lunch var det en del rester som fick bli ett experiment att servera till oss. Vi kan ju kalla rätten för omelettpannkaka, bestående av potatismos, rårivna morötter och ägg till stekt bacon och ugnsbakade tomater.
Skickade ett sms till kompisen och frågade om hon var kaffesugen och då hon just stod i begrepp att starta sin bryggare, var hon ju det.
Bestämde då att hon gärna tog en kopp hos mig istället och vi har nu tillbringat två timmar i glashuset med att fika, samtidigt som vi pratade..
Blev ganska stelfrusen, utan att frysa........ om det kan låta någorlunda vettigt.
Men sitter man still i två timmar är det kanske inte så konstigt.
Ikväll är det åter dags för fotboll: Premier League: Liverpool-Chelsea, som jag ska se. Men även barnbarnens Tottenham spelar också såg jag........

Man kan undra varför inte vår soptunna ställs tillbaka ordentligt. Grannarna har snickrade" bås" där ställs tunnorna tillbaka i, men vår har bara en platta (på samma avstånd, EN meter) men inte då......

Dagens middag...........

Dystert väder.......

......har vi begåvats med under hela dagen. Dimma och regn, men då får man försöka tänka positivt så gott det går. Det tar iallafall på snöhögarna........
Gick ut till postlådan i duggregn, men där låg bara ett "tiggarbrev" från ideell organisation.
Inte var jag särskilt tidig med att vakna och konsumera frukost, men maken var ännu segare.
Vid två tyckte Inga iallafall att det var dags för lunch. Hon serverade grillad korv med potatismos, sallad och rårivna morötter.
Ett samtal till Folksam och därpå följande bilreparations-räkningar via mail till skaderegleraren. Då det inte hanterades helt korrekt av undertecknad, där mitt i natten får vi se om det blir nån utbetalning.
Helt klart är iallafall att nytt batteri ger inget i ersättning, nu får vi se om den något icke regelrätta bärgningen återbetalas.
Fika avklarad och tvättmaskinen ville gärna jobba lite igen.....sa den. Vilken tur att det fanns smutstvätt då, då.

Som sagt tråkväder........

Middag.......

Spanande skator och min fina snögubbe.....i tråkväder.

Snabbvivit av hackspetten, för hans kompis ville dra vidare.

Till sist ett landande KLM-plan för 2 veckor sen, då vi parkerade bilen. Svårt att tro att det var busväder en timmas bilresa därifrån........

Första semlan.......

........ för säsongen, har jag kalasat på alldeles nyss med varm mjölk till. Den smakade inte alls illa, kan jag meddela.
Innan jag kommit så långt, var det besök hos sjukgymnasten och viss förbättring i rörelseomfång har delvis infunnit sig (i vänsterarmen) medan höger är på "status quo". Bara att streta på med de övningar jag erhållit att utföra varje dag. Ingen prognos på att det någonsin ska bli helt bra, men det har jag heller aldrig inbillat mig.
Därefter en rundvandring på Hem&Hobby med två julklappspresentkort i fickan. Räckte då dessa till det jag plockat i vagnen? Nä, inte då. Men det blev iallafall bara några hundralappar från kontot och en ny rund matta till vardagsrummet. En som jag tittat på förut men nu slog till på, som julklapp till mig själv.
Sen lämna in det stora brevet, handla mat på ICA och sist lämna batterier och lite annat elrelaterat hos stora återvinningscentralen.
Hemma fanns en portion spagetti att värma till mig. Maken stekte sig bacon, ägg och potatis medan jag var på uppdrag. Det ringde från rörmokaren och kom en kille som har lagat spolningen på toalettstolen.
Nu får vi se om det finns nå't på dumburken.........

Bara att förse sig med en vagn då..........

Repris på lördagens middag.......

Nu har vi en ny, precis likadan spolknapp......

I väntan på den varma mjölken.......för att sen bli uppäten.

Inte riktigt.......

.....som jag räknat ut det, angående idrottsevenemangens tider.
Visade sig att Sverige SKULLE spelat finalen i handboll, för då hade det fungerat. Nu blev det kollision med Liverpools match, men de vann fotbollen med 5-2 mot Norwich på hemmaplan och är vidare även i FA-cupen.
Svenska herrarna skötte sig och tog hem bronset i EM-handbollen mot Tyskland, trots att dessa hade hemmaplan med nittontusen i publiken.......och vad ska man säga om den svenske målvakten?
Omänskligt bra och med en stukad fot dessutom.......
Annars har det inte hänt så mycket mer än att Inga serverade "mormorsbiffar" till middag och tvättmaskinen har fått jobba.
Tittar nu på handbollsfinalen (den Sverige faktiskt borde spelat) Danmark leder över Frankrike med tio minuter kvar.
Ska ta en liten promenad till brevlådan när matchen är slut. Men det stora brevet till huvudstaden, får jag lämna in hos ombudet imorron (för tjockt). Ska även vidare till Hjo och sjukgymnasten, samt sätta sprätt på julklapps-presentkort hos Hem&Hobby.
Promenaden får vänta lite....för det blev förlängning på EM-finalen..........

Klart för avfärd........

Hälften i frysen och (numera) andra hälften i våra magar......

Min portion.......

Även lagade föremål.......

......kan ha en viss charm och fungera som souvenir från en resa.
Gjorde ett försök att lappa ihop de två "förolyckade" sakerna från marknaden för en vecka sedan.
För jag kunde inte bara slänga dessa tyckte jag.......
Den ena var nästan inte alls skadad, medan den andra keramikplattan hade brutits i tre stora delar.
Med superlim lyckades jag hyfsat.......
Apropå lyckas....... så kan det väl inte bli närmare, men ändå inte nå ända fram......som för handbollslandslaget igår. Så surt........
Mera trista nyheter kom också, angående Liverpools tränare Jürgen Klopp, som aviserat att han kommer sluta när säsongen är till ända i vår......efter nio år. Ganska imponerande prestation, med tanke på hur ofta tränare på den nivån får sparken och en hel del troféer har det också blivit under dessa år.
Nu får vi ladda för handbollens bronsmatch imorron och efter den blir det FA-cup match med Liverpool (samtidigt som handbollsfinalen sänds). Tur i oturen.....eller hur man nu ska trösta sig.
Startade dagen med att efter frukost åka till återvinningen (där var det blockerat igen med parkerade bilar) och avyttrade en del, samt efteråt tog jag en tur på loppisen. Hittade en hel del och inhandlade även kaffebröd.
Maken drog på blues i Tidaholm, medan Inga tog sig an ett paket köttfärs. Det blev spagetti med köttfärssås för mig till middag och en bytta till frysen. Därefter rullade hon biffar och lade sen in resterande färs i två mindre påsar för frysen.
Nu ska jag trycka igång bryggaren och ta mig en bakelse till eftermiddagskaffet.

Min platta fick en krok i köket, den andra ska ges bort och sitter nu i en ram.

Blev en hamburgare till fredagskvällsmat.......

Frukost på sängen gav Inga mig.........

......alltmedan solen tittade in genom fönstret.

Mysig dekoration vid cafét på loppisen......

.....och här min vagn med fynd.

Inga kokar köttfärssås........

......och jag äter middag.

Varför bara en sak.........

......att hantera. Lika bra att ta åtminstone en till, när det ändå är strul.
Toalettstolen i badrummet går nu inte alls att spola. Den har krånglat någon vecka, men nu tyckte den att det var läge lägga av helt.
Bilverkstaden ringde: Det var dags att hämta hem det åtgärdade fordonet. Kostade en till slant, att lägga till bärgningsavgiften........ det var batteriet som packat ihop, så hyfsat lätt åtgärdat.....för bilverkstaden iallafall.
Då jag blivit avlämnad där, tog jag tag i nästa problem. Åka till rörmokaren, samt handla lite till mat.
Fordonsskadan anmäld till Folksam. Då kunde jag med gott samvete äta middag (kåldolme-portion), klockan fem (maken åt hamburgare redan före två). Kanske ska fortsätta packa upp och hantera tvätten......
Uppackat och väskan undanställd, men alla presenter är fortfarande kvar att hantera. Det och tvätten, tar vi imorron.
En god natts sömn senare, tar jag dagen som den kommer. Inga måsten idag (mer än laga middag, men det får ju Inga göra.... haha). Hon har redan bjudit på kokt ägg med mackor och kaffe till frukost.
Bättre upp ändå blev det till middag. Då bjöd hon på stuvad spenat med ägg, bacon och panerad potatis.
Ute vräker det ner snöblandat regn just nu.........

Middag.......och efterrätt.

Fullmåne mitt på dagen, över Fagersanna.

Vi har allt en hel del snö kvar.....och månen skymtar bakom äppelträdets grenar.

Min nya keramikgris från Mijas Pueblo.......

Vad Inga bjöd mig på till frukost..........

Mycket snö kvar, men det har ändå försvunnit massor.

En sån hemresa........

........ önskar jag ingen. Inte ens mina ovänner......
Packade allt och gjorde oss lunch på hemmaplan, bestående av croquetas de jamon med hemlagat potatismos. Tittade lite på "En plats i solen" på TV4 innan det var dags att åka mot flygplatsen.
Först var det bara en del ritualer med nycklarna att utföra.....
Resan så långt var helt ok, gick smidigt och vi kom rätt direkt. Där stod en representant för biluthyrningen och väntade på oss. Han lastade ur väskorna och vi började den mödosamma vandringen genom hela terminalen, till slut nådde vi vår gate, efter att ha tagit lite fika på vägen.
Flyget var i tid och kom fram i tid. Blev hämtade av parkeringsfirmans buss och sen "började det roliga".........NOT.
Då jag fått nyckeln och gick för att starta bilen, var den helt död. Tillbaka till kontoret och frågade: "Vad har ni gjort?" DÅ kröp det fram att när de körde fram bilen hade de fått använda startkablar.
Informerar man inte kunden om det när de hämtar nyckeln???? tycker nog jag iallafall är rimligt.
De fick hjälpa till med startkablar igen och vi åkte iväg. Jag sa att vi åker nonstop nu för säkerhets skull och så gjorde vi (skippade tänkt fika).
Allt väl fram till vägarbetet med den nya rondellen i Skövde, på Hjovägen. Där stannade bilen MITT I RONDELLEN. Motorstopp tänkte jag och vred på nyckeln, hände ingenting.
Inte ens varningsblinkers funkade. Reskompisen gick ur för att putta på så vi kom undan lite, då stannade en ung kille i lastbil.
Han satte på sina varningsblinkers, knuffade på så vi kom nerför backen in på en parkering.
Jag fick ta fram ett telefonnummer till bärgning och det skulle ta en timma innan han kunde vara på plats. Bara att vänta i bilen och hålla oss varma. Ringa maken och uppdatera vad vi höll på med runt två mitt i natten. Bärgare kom och fick upp bilen på bilen, samt tanterna klarade med svårighet att ta sig in i bärgarens passagerarsäten (fanns två som tur var och varmt hade han).
Maken ringde och frågade hur det gick, då fick han order om att åka och möta oss vid bilreparationsfirman i Tibro. Nu var klockan fyra........
Bärgaren fick återigen med startkablar hjälpa till och få ut nyckel ur tändningslåset och sen fick vi fälla baksätet för att få ut den väska som stod i bagageutrymmet.
Kompisen lämnades av hos sig och vi var så hemma strax före fem. Jag var totalt slut i kroppen och vaknade efter fyra timmar, yr i huvudet då jag klev upp (precis som igår i Spanien).
Men det har väl lugnat ner sig.......för nu iallafall.
Maken fick åka (med sonens bil igen) in med bilnyckeln och nu får vi se vad som händer.
Bärgaren gissade på att batteriet (av oklar anledning, bara lite drygt två år gammalt) laddat ur så mycket att det inte gick att ladda ens vid körning och att en cell gått däri, varpå följden blivit ärgade poler så det inte kunde ta emot nån mer laddning.
Tur (om man kan säga så) var väl att vi nådde bebodda trakter innan den "dog ifrån oss".
Inte många knop idag, får försöka återhämta mig både fysiskt och psykiskt..............

Hemlagat.....sista lunchen i Spanien.

I väntan på att incheckningsdisken ska öppna......

På väg in i planet.....

....medan skymningen sänker sig över Malaga.

Då har vi lyft.......

Ja så var det då det där lilla problemet.......

.......med att "bli trött" i förtid.

Vi har varit på semester i Marbella.......

Solen har varit med oss.......
hela dagen idag. Vi startade med frukost på balkongen och sen förberedde jag dagens utflykt på datorn en bra stund.
Slutligen tröttnade jag på detta och vi drog iväg ändå. Hade ändå "ett litet hum" om hur vi skulle åka.
Nu stämmer inte alltid kartans vägnumrering med verkligheten, så det blev en aning längre på stora vägen. På så vis hamnade vi i Puerto Banus och kunde så därifrån komma på vägen, genom centrala Marbella som tänkt. Vi gjorde inga stopp utan återvände hemöver, men tog av en bit strax innan för att intaga en paella.
Den var god och smakade bra i solskenet, på det lilla torget.
"Hem" en stund och mera rekognosering inför en till liten utflykt. Ner till havet för kaffe denna gång.
Nu är vi åter hemma och väntar på att Inga ska fixa lite kvällsmat.
En vecka går fort och imorron ska vi återvända till det vita eländet hemmave´. Men vi flyger inte förrän på kvällen, så kommer att bli nattfärd från Landvetter.

Dag 6 Spanien.........

Dagen efter föregående utflyktsdag........ startade inte så lysande för min del. Började redan igår kväll, att magen inte ville hålla sig lugn och fin. Blev några besök på toa under natten också........
Teori: Åt både vitlöksbröd och senare pizza under gårdagen, kan ha blivit för hårdsmält.
Halva dagen ägnade jag åt vila, välling och banan. Kändes aningen bättre framåt två-tiden och då åkte vi till Mercadona för kompletteringar. Landade sen hos MacDonald's för ett enkelt mål mat med havsutsikt.
Tog vägen om apoteket, för införskaffning av medel om det "startar om".
Påväg därifrån i rondellen, höll Guardia Civil på att etablera någon form av kontroll. Men vi två gamla tanter i vita bilen fick passera, efter ett strängt, utvärderande iakttagande.
Kaffe på balkongen i varmt solsken vid hemkomst, föll i god jord så långt. Vi tar nog lite soppa till kvällsmat........
Om dagsformen blir bättre imorron, kan det kanske bli en utflykt till Marbella. Vi får se.........sol och varmt har vi iallafall.
Och nya soppåsar (hahaa), samt flytande sötningsersättning är inhandlat för hemfärden.

Costa del Sol dag 5 Mijas Pueblo.......

Ännu en dag gryr på Solkusten.........
Dags att vakna till ytterligare en dag med bra väder. Idag var planen att ta oss upp i bergen till Mijas Pueblo.
Vi startade runt tio och var däruppe ca en halvtimma senare.
Det stora parkeringshuset kom jag väl ihåg och där lämnade vi vår bil (då var det nästan tomt). Upp med hissen till våning 10 och ut på torget. Först siktades åsnetaxis, sen blev vi erbjudna sightseeing med häst och vagn. Nappade på det en aning senare, men det var en ordentlig turistfälla tyckte vi nog. Halva turen hade vi ju redan åkt, när vi kom med bilen.
Fortsatte sen till fots till utsikten ner mot havet och därefter förbi den överhängande klippan och uppför backen till "mat och butiker".
Blev lite tapas på Oscars bar med panorama. Därefter ett inköp av en keramikgris till samlingen därhemma. Vidare några fler butiker och ett fåtal till inköp.
En "inkastare "visslade" på oss, att vi skulle äta där. Vi har redan ätit sa jag. Varför då replikerade han, varför han fick det enkla svaret: Vi var hungriga!
Sen sa våra smärtande kroppsdelar att de var mer än nöjda, så det blev hemfärd. Då var det proppfullt med bilar i parkeringshuset.
Fikat på balkongen (där var det FÖR varmt).
Nu ska jag reka efter något ställe där vi kan äta middag............

Costa del Sol dag 4........

En ny spansk dag..........startade med dusch och frukost, sen var vi redo strax efter tio för en tur till marknaden.
Det var en mycket trevlig sådan och trots att det kostade en hel euro att parkera var vi väldigt nöjda med platsen precis vid utfarten.
En mastodontlång rad med stånd på båda sidor, hade både det ena och det andra. Glömde helt bort att ta foto, mer än på kompisen så hon kunde se hur jackan såg ut på.
Shoppade en mycket fin, lång, billig blå väst och lite annat. Varav två grejer "förolyckades" vid hemkomsten. Surt.........
Blev kaffe och macka, för att sen sträcka på ryggen horisontalt en stund. Somnade visst........men kompisen hade koll och väckte.
Skulle gå 200 meter ner till lokal restaurang för ett mål mat. Enligt hemsidan öppet alla dagar om året. Vid framkomst till dörren "Sorry closed, see you at Easter". Arga och hungriga fick vi gå uppför backen igen och hämta bilen. Tankade på en mack med trevlig betjäning och hittade sen en kinarestaurang. Mycket god mat och väääääldigt billigt dessutom. Åkte sen en liten sväng ner till havet och rekade inför en annan dag. Diskmedel och gott till kaffet hittades, sen hem för fika på balkongen.
Nu sangria................

Malaga dag 3......

Blockerad blogg, anledning: För mycket spam kommer från Spanien........
Får fortsätta rapportera direkt här istället.
Regnig morron och regnig förmiddag föranledde att vi "häckade" i lägenheten och åt chicken pie med sallad till lunch vid ett.
Sen skulle vi titta på "En plats i solen" på TV4 (den enda svenska kanal vi kan se.....) men då tittade den fram även hos oss.
Tog bilen och drog mot Fuengirola och Castillo Sohail. Där skulle det finnas en chiringuito att avnjuta eftermiddagskaffet på till vågskvalp från havet. Men inte då.....vi parkerade för en euro, fotade castillot och gick en sväng. Där kaffet var tänkt att intagas fanns bara ett stort inhägnat bygghål.
Bara att dra vidare och kolla var marknaden imorron går av stapeln och då hittade vi även ett Carrefour som inte ens fanns med på kartan.
Vi provsmakade sushi, men kompisen var mer imponerad än jag. Blev inte nå't köp, istället slank en låda jordgubbar med hem till kaffet på balkongen. Man kan väl säga att vi även idag på sätt och vis hade tur med vädret, då det åter började regna såsnart vi satte nyckeln i låset............... mer rapport imorron.
Ikväll blir det På spåret och handboll via datorn.

Malaga dag 2.......

Fortsättning från Spanien..........
Efter frukosten och en stund på balkongen, var det dags att åka till Mercadona för att bunkra en del mat. Men först behövde vi lite mat i magen......
Parkerade hos matvaruaffären, men startade med lunch på restaurang bredvid först. Fis&chips tog kompisen, medan jag valde spagetti med tomatsås. Gott var det. Hade skymtat en British Foodshop på vägen och dit gick vi för att köpa sausage rolls och två chicken pies. I mataffären blev det en del tungt, mest dricka och gott till kaffet. Hur ta sig hem nu då? Fanns bara påfart åt fel håll, så fick köra däråt först. Kom till avfart Cabopino och där hade jag gjort reseach hemma. Åkte då ner till havet där genom huset och tog p-biljett. Hittade en flådig restaurang beställde kaffe och fick välja kaka från en vagn. Fin miljö, men fikat var dyrare än lunchen (haha). Därefter gick det att åka åt rätt håll och nu är denna dag slut. "Vi hade iallafall tur med vädret"............

Resa till Malaga dag ett......

Då jag inte kan komma in på bloggen:
En kort sammanfattning här istället.
Efter en helvetisk bilresa 18 mil i snörök (några av milen var bakom plogbil i 40-50km/tim) kom vi fram till ett då soligt Härryda, lämnade bilen och fick skjuts till flygplatsen. Flyget blev till slut en och en halv timma sent till Malaga och landningen var brysk. Tvärnit och lång hård inbromsning, men ner kom vi. Hyrbilsfirmans kille väntade och var trevlig. Tyvärr hade det ju hunnit bli mörkt, så lite svårt att orientera sig och medtrafikanterna på motorvägen tillhörde inte direkt min fanclub. Många av dem tutade och blinkade då jag körde för långsamt och enligt deras åsikt låg i fel fil........ bara att stänga av öronen och köra. Framme vid målet fick vi snabbt innan stängning tag på lite livsmedel och landade sen i lägenheten. Vi stöp i varsin dubbelsäng och somnade. Jag för att vakna mitt i natten med kramp i en stortå och på andra sidan i lårmuskeln. Blev att motvilligt ta sig ur sängen för att ta hand om. Runt halv åtta väckte så reskompisen mig, för proppen hade gått då hon gjorde gröt i micron. Inte förrän vi drog ur sladden där, gick det att återstarta elen i lägenheten. Telefonsamtal med värden, men troligt att det var "det spanska elfenomenet" som hälsade oss välkomna. Nu funkar det iallafall. Fortsättning följer..........

Inte roligt......

......att vakna till ca -23 grader på termometern.
Lägg därtill prognosen om skitväder inför morgondagens bilresa ner till flygplatsen.
Har hållit mig inomhus, för trots lite sol har det varit alldeles för kallt hela dagen.
Rejäl resfeber har infunnit sig och inte mycket sömn senaste natt. Vi får se hur det går inatt........
Från Filippinerna kom bilder på ännu en födelsedagsfest, som hållits.
Någon annan i släkten därborta, fyllde tydligen dagen efter honom.
Nu ska jag snart uppsöka sängen för att försöka komma till ro........

Som sagt.......inte kul.

Dagens middag......

Skator i tallen i kallt väder.......

En frusen gråsiska.........

Ofantligt mycket onödig snö.......

........ har det dumpigt ner under natten.
Grannen var ute och skottade upp stora vallar mot vårt äppelträd, alldeles utanför sovrumsfönstret.
Dröjde inte särskilt länge förrän maken gick ut för att skotta vår uppfart och han höll på länge.
Han var inne på "halvtidsvila" och jag gick för att klippa mig hos en ny frisör, då min gamla ju pensionerat sig. Det tog väldigt mycket längre tid än jag kunnat tro (långt över en timma).
Resultatet blev väl lite sådär......men man kan ju inte förvänta sig exakt samma vanliga resultat första gången. Vi gör ett nytt försök om ca två månader igen, så får vi se.....
Middagen var ju klar att bara värma, men blev därför väldigt sen idag och maken hade redan börjat andra halvleks skottande, innan jag hunnit hem.
Efter middagen fick det bli en resa in till Tibro och hämta medicin på apoteket.
Tankade också bilen, för att kunna åka tur och retur Landvetter utan sådant uppehåll framöver. Vi kommer nämligen hem runt elva på kvällen och ska hämta bilen igen för hemfärden. Då är det skönt om man bara kan åka nonstop....... ja lite kaffe nånstans under vägen vill nog iallafall reskompisen ha, om jag känner henne rätt.......Men nu gäller att hålla tummar för en problemfri resa på onsdag.
Mer nederbörd är ju lovad.......håhåjaja.....

Rena rama julreprisen.......

Mycket snö som blåst ihop i drivor........

Detta vita elände.....

Då tar han sig an baksidans altan........

"Idyll".........not in my book.

Hela framsidans gräsmatta är full av både grannens och vår egen snö.

Söndag och fest på Filippinerna........

........därför att sonen fyller år idag (41) och var förvarnad om att det skulle firas med stor fest.
Han började med att skicka en film på när han blev väckt redan klockan sex på morgonen, med sång av sin frus filippinska släktingar.
Senare under dagen var det uppdukat en massa olika rätter, samt en helstekt gris och på en scen fick han sitta och hyllas med bland annat en stor målad affisch som bakgrund och tårtor.
Men nu är klockan en ny dag därborta och troligen sover han gott efter allt ståhej.
Till middag härhemma serverade Inga idag pommes, broccoli och stekt fläskfilé med sharlottenlök.
Då det fanns mycket filé, gjorde Inga en gryta och panerade medaljonger av resten. Med andra ord har vi mat till ytterligare minst två dagar.
En kompis bjöd in sig på kaffe.....om det passade. Gick bra men fick skjuta lite på tidpunkten, då middagen behövde avslutas först. Sen har vi suttit i timmar och pratat vid köksbordet över en kopp kaffe.
När hon så påbörjade sin hempromenad, slog jag följe med henne en bit. Inget direkt angenämt promenadväder, enligt mig. Men det var ju en kort bit för min del, bara nerför backen och sen upp igen.
Nu landat i fåtöljen..........

Sonen uppvaktad med körsång klockan sex på morgonen...........

Hedersplats på scenen för födelsedagsbarnet.......

.....och här står han, klar att hugga in på all god mat.

Här tror jag kalaset tog plats.......

.......med en fin målning som smälter ihop med bakgrunden.

En fin solnedgång från i förrgår härhemma.......

Då snöade det igen........

.....hela förmiddagen kom det stora flingor och från andra sidan jorden damp det ner, mera matbilder.
Var lite seg i starten och kunde konstatera att det inte var nån idé att åka till Apoteket, som tänkt.
De var nämligen påväg att stänga.
Med andra ord blev inte heller någon mer mat inköpt, så vi fick äta rester.
Vilken tur att det fanns sådana då, då.......
Inga gjorde en pizza igår kväll (samt några källarfrallor) och det fanns pizza kvar, som räckte till en person. Hittade en panerad fisk i frysen till mig, att äta med kvarvarande potatismos.
Maken var ute och skottade undan, det slutade vid middagstid så vi fick inte särskilt mycket turligt nog.
Fåglarna har fått påfyllt och maken var sugen på eftermiddagskaffe......
Det puttrade och puttrade .....för att sen börja lukta bränt. Då jag kom dit hade han inte satt tillbaka vattenbehållaren ordentligt, så plattan hade värmt en tom bryggkanna....ett bra tag.
Vågar man vara borta en vecka (hahaa)......... Vem tar jouren under tiden??
Fick boardingkorten (inför tippen) utskrivna nyss och skickade precis ett grattis till sonen. På andra sidan jorden är det nämligen redan den 14 januari.
Nu i väntan på handboll, får det bli dåliga julfilmer en stund.

Snart ska de äta igen........hos nya släktingar.

.....men de bor på hotell precis vid flygplatsen. Deras morgonutsikt.

Pizzan....

Lite pizzadeg över.......

I huvudstaden hände detta igår........

Rester till middag.......

Från andra sidan jorden.......

....... har det kommit lite mer bilder och inatt skickade sonen flyginfo.
Blev imorse väckt av ett säljsamtal på telefonen, inte kul. Men det blev ett mycket kort samtal och sen såg jag samtidigt att sonen skickat ett foto.
Skyndade mig att kolla på datorn och då de var lite sena med landningen, hann jag precis med att se det på skärmen. (Filippinerna ligger sju timmar före oss.)
Nu är de i Zamboanga City (sydvästra delen av landet) och hälsar på hos mera släktingar.
Där är det INTE vinter ......om man säger så.
Men kallt var det allt igår kväll, då jag gick för att posta brevet med den ifyllda blanketten. Inte mer än sex grader, men det räckte. Träffade en unghund som gärna ville hälsa......igen. Jo träffade den (med husse) för några månader sedan och hunden var lika entusiastisk och vild fortfarande.
Inte på långa vägar dresserad än, alltså.
Igår gick det ju väl för Sverige i handbollen, men det var stundtals lite oväntat trögt.
Inga bjöd på korvgryta till middag och har lovat en hemmagjord pizza till kvällsmat.........
Maken har gett sig ut med sonens Tesla på en testrunda, för att bekanta sig med bilen. "Fingers crossed" som de säger, att de kommer överens.
Kanske skulle ge mig på julgranen därute i glashuset...........sagt och nu gjort.
Maken återkom och fick då befria granen från foten och ställa den i en snödriva, för fåglarna att nyttja.
Han anser sig nu vara hyfsad vän med "teknikmonstret" och det var väl bra då.

Här är de på väg mot landning........

Nu är vi framme.......

........och har checkat in på hotell.

Ett foto från ett köpcenter i Manilla, de besökte tidigare i veckan.......

Utsikt från flygplatsen......Zamboanga.

Middag......

Granen har gjort sitt.......

Sen var det"storfångst" i glashusfällorna. Maken lägger dem utanför och det tar oftast inte lång tid förrän skatorna gladeligen förser sig av "maten".

I väntan på........

........handbollen, kan jag glädja mig åt vinst för Liverpool igår. Semifinalen består dock av två matcher så de måste vinna en match till om två veckor, för att nå cup-finalen.
I förmiddags ringde en kompis och pratade en stund. Då hon var förkyld, skjuter vi på att träffas till efter min resa. Och jag hoppas slippa alla återfall/anfall av baciller åtminstone för några veckor nu.
Det var makens tur att laga middag idag, meddelade jag igår.
Hade köpt ärtsoppa och han fick steka några pannkakor till den.
Bäst som jag satt i min fåtölj, väntande på middagen......drog brandlarmet igång.
Direkt så ringde larmcentralen också. De hör av sig inom en halvminut (jo för det har hänt några gånger förut.....vid matlagning).
Fick det avstängt omgående och full vädring på det. Men det blev ju inte en lugn och trevlig middagsupplevelse direkt.
Packningen fortskrider.......
Nu ska jag fylla i och skicka iväg ansökan om bostadstillägg åt syster, inför pension med start nästa månad. Vi får se vad det blir för resultat av det.........

Detta är en gammal bild........men denna meny serverades idag.

Kallt men sol.......

....... har vi idag. Bilgästen ifck "vila" från laddning under natten, men fortsätter nu att tanka.
Långsamt går det, med bara vanligt uttag mycket mer än ett dygn för att få fullt.
Till middag bestämde Inga att det fick bli panerade koljafiléer (styckfrysta) med potatismos. Det smakade riktigt bra, kommer att köpa mer sådana.
Strax ska jag åka på fotvård och därefter roa mig med att panta flaskor igen. Idag chansar jag inte ens på att COOPs anläggning är i bruk, utan går direkt till ICA.
Ja så kan det gå ......att man förlorar försäljningstillfälle med en opålitlig pantmaskin.
Först var då fotvården avklarad och sen fick det bli pantning. Jag matade i en och en på gammalt vis, medan en bekant stod och iakttog en person som tömt en säck i nymodigheten .....för att lära sig.
Då jag var klar, stod de fortfarande och tittade på automatiken........
Fick sen handlat allt som stod på min lista, men glömde att ta en till förpackning av koljan.
Då jag klev in genom dörren, här hemma kom ett sms: Att det nu fanns nya recept att hämta medicin på........
Taskig tajming med andra ord, men det är inte bråttom.
Ikväll väntar Ligacup-semifinal Liverpool-Fulham och imorron startar Sverige i handbolls-EM.

God fisk till middag.........

Fotvårdsklar........mot affären.

Nu har storväskan kommit fram........dags att börja packa.....smart (om det går haha)

Lite tröttare........

......var jag allt och somnade i anständig tid, samt sov gott och länge.
Annars har inte så särskilt mycket försigått under dagen. Har bara börjat summera, sortera och plocka ihop alla handlingar inför årsredovisningen.
Till middag fanns det en köttfärslimpa kvar, att skära i skivor och äta upp.
Maken fick på anmodan från andra sidan jorden, sätta bilgästen på laddning. Måste erkänna att jag är måttligt förtjust i dessa nymodiga maskiner. Än sålänge slipper jag bli inblandad, men är aningen skeptisk till "teknikmonster i alla dess former". De ger mig bara ett ökat stresspåslag oavsett om det är befogat, eller ej.
Nu har iallafall maken åkt på bluesmöte i Hjo, men i vår ordinarie bil.
Vi får väl se om jag hittar på något nyttigt under kvällen.
Ja, nyttigt och nyttigt det kan kanske diskuteras, men Inga har satt en liten bulldeg som jag ska ta hand om strax. Finns inga fler såna kvar i frysen nu så..........
Det ska vara klart i god tid innan Lerin på Lofoten startar, för det ska jag titta på.
......och då kommer Inga att servera grillad korv i bröd, som kvällsmat.

Påfyllning av energi........

Min middagsportion.......

Nu är "glada julen slut, slut, slut............"

Maken tog hackspetten på bar gärning........

Ingas "stollaryck" nu ikväll.........

Båda till belåtenhet.......

.....kan jag konstatera, angående först handbollen (utklassningsvinst mot Japan) och sen vann Liverpool .......till slut, mot Arsenal och är vidare även i FA-cupen.
Det kom lite fler foton och hej från andra sidan jorden, där de var på "lokal", åt mat igen och lyssnade på livemusik. De är fortfarande kvar i en utkant av huvudstaden, där sonhustrun har en lägenhet.de bor i. Får se när nästa matbild dyker upp........hahahaaa.
Aningen svårt att somna (nu igen) men uppe hyfsad tid ändå. Det ringde runt tio (angående syster som jag begärt) och blev ett informativt samtal. Så frågetecken som fanns är någorlunda utredda.
Plingade också i telefonen, att fika fanns väntande hos grannen på hörnet.
Efter en varm dusch, tog jag mig an en kall promenad dit. Pratade en stund, men återvände sen rätt snart hem för att dra vidare.
Maken fick äta rester till middag, medan jag for på inköpsrunda och uppvaktning av födelsedag.
Reskompisen fyllde nämligen år och där blev det fika igen. I affären hade jag tänkt köpa med en portion kåldolme hem, men fanns ingen.
Hemkommen. en väldigt sen middag för mig och det blev färdigrätt kalops istället.
Nu får jag hoppas att det blir en tröttare tant ikväll, som somnar i god tid innan tre på morgonen.
Dags för lite kaffe kanske...........

I Stockholm spelas lägenhetsfotboll........ men mor med dotter var ute och åkte pulka, brrrrr.

Flygplanet som passerade, verkade inte frysa.........

Semesterfirarna med släktingar.........

Genomsvett.......

......blev jag när sängen åter skulle bäddas, efter att julänglarnas lakan gjort sitt för den här gången.
Inte lika jobbigt att ta ur dem dock....... tvättmaskinen jobbar på.
Den promenad jag inte kände för igår, har nu iallafall blivit utförd och brevet är påväg.
Inte var det särskilt behaglig väderlek idag heller (minus 12 grader), men det var iallafall ljust ute och promenaden till lådan är inte särskilt lång.
Vid hemkomsten, tyckte Inga att det var dags att tillreda middagen och laddade airfryern med pommes, skivade den ena köttfärslimpan för att steka med lök.
En del medicinadministration var också nödvändig. Dosetter behövde fyllas och nya recept var tvunget att begäras. Nu får vi se om de lyckas göra rätt den här gången, då jag skickat in och beställt via 1177.
Om en timma är det handboll och direkt därefter FA-cup fotboll med Liverpool.
Inte illa att ha att se fram emot..........
Ska nog kolla om det finns något gott kvar i frysen, att ha till eftermiddagskaffet.
......och visst ja.....tvättmaskinen pockar på service.

Nu har de lite mer att äta i kylan.........

Fika......

Nu vill vi ha bättre väderlek.......

....och i Manila på Filippinerna har de mat.....mycket mat, på grillfest med familjen.

One done........

......one to go.Assistentredovisningarna kollade, ligger klara för en promenad till brevlådan (men det är så kallt att jag inte var sugen på nån sån).
Det som återstår är årets god man-redovisning och den tar lite längre tid i anspråk. Maken har printat ut alla blanketter, hämtade på nätet iallafall. Sen återstår att begära årsbesked/sammandrag från lite varstans.
Jo för det kommer inte längre automatiskt och har man inget bank-id kan man inte hämta sina uppgifter direkt från nätet. Tänkte igår beställa från F-kassan, men det går inte via datorn före 8 jan. och telefontider att ringa in beställningen, har de nästan inga alls längre. Allting blir bara bättre.......eller.
Sov länge även idag, så frukostmackan blev sen, men maken (som inte var uppe tidigare han heller) tyckte middagen skulle ätas i vanlig tid.......
Han kom och erbjöd sig laga nå't........ vad vet jag inte, men hade väl blivit pannkakor i såfall.
Men det blev lite fart på Inga, så köttfärspaketet från affären igår blev till kålpuddingsås idag och sen köttfärslimpor till en annan dag.
Nu parkerad i fåtöljen, efter att ha fyllt på lite till fåglarna. Den stunden i friska luften räckte, tyckte jag allt.
Broderiprojektet är nu slutfört, men det gick inte helt enligt plan att sätta det i ramen jag köpt.
Tror att jag lyckades "rädda" det (trots en spricka) vi får se.........

Därute står den stackaren och fryser, nu är den alldeles full av rimfrost också.

Dagens middagsportion.........

.........och morgondagens.

Den får duga, sprickan syns inte från den här vinkeln ...........

För kallt........

....... och trots att solen skiner har vi mer än -15 grader på termometern.
Kom isäng sent (what's new...... haha) men har iallafall sovit gott ett antal timmar.
Skickade ett mail till Holland med ett gammalt foto (hittat i ett album jag tittade igenom) från 1973.
Fick mail tillbaka med tack och en fråga om hur vi klarade av all snö. Därnere regnade det bara, sen tre månader tillbaka.
De ville gärna ha några bilder på snö, massor av snö........ och det var ju ingen svår uppgift att tillgodose.
Broderade en del igår också och är nog nästan klar med objektet nu. Ska bara kolla en sista gång och sen montera i en ram, för att ge bort.
Till middag fick det bli att ta hand om bäst-före-mat. Därför fick Inga servera skinksås med purjolök till fjärilspasta.
Sen fick maken order om att skrapa rutor på bilen, för jag skulle åka till Mölltorp och hämta paket, samt handla en del mat.
Bara att pälsa på sig och åka. Eftermiddagsfikan avklarad och nu handboll. Senare blir det hockeyfinalen med Sveriges juniorer. Rår de på USA tro..........
I postlådan låg mera jobb........både assistentredovisningar och sen dags för god man-redovisning.

Snö"skulptur" på glashustaket.......

Brrrrrr.......

Skinksås......till pasta, serverades idag.

Vinter.....väldigt mycket vinter.

Mina nya "vänner" till samlingarna.........fanns i de två paketen jag hämtade.

Nu har de landat.......

....... på Filippinerna i Manila. Strax före halv tre idag svensk tid (halv tio kväll lokalt).
Då det inte går att sova så bra, var det ju inte fel att först se hur de landade i Istanbul och sen slumra till för att vakna lagom till de startade med nästa flyg 04.31 och därefter gick det att sova några timmar iallafall.
Vid tio imorse kunde jag sen fortsätta att följa flygturen, ända fram tills de alltså landade.
Sonen fixade sig ett simkort och så kom det ett foto på ressällskapet plus två släktingar, på plats för att möta.
Startade lite lätt med att plocka bort julpyntet igår kväll. Som vanligt eskalerade det ganska snabbt, då man väl börjar.......så nästan hälften kom in i garderoben, innan jag gav mig.
Har fortsatt idag och nu är det inte så mycket kvar. De flesta ordinarie prydnadssaker är återbördade till sina platser.
Bara gardiner, dukar och kuddfodral kvar, att ordna och lägga tillbaka i kistan.
Ute är det runt tio grader kallt, så jag avstår nog att gå ut. Maken har dock varit ute och skottat ordning på all snö som blåst i drivor.
Annars är det semifinal i junior-VM från Scandinavium, som är ganska kul att se på. Tre minuter kvar och svensk ledning med 5-2 ....mot Tjeckien.
Då får vi se vilka vi får möta i finalen.........

Frukost.......

.....sen fortsätta följa sonens plan. Flygresa på tio timmar, går mot sitt slut.

Men innan dess hann vi äta middag.......

......och så har de landat.

Sonen, hans fru och svärmor.....möttes av två släktingar vid flyget.

Så kan det gå..........

......om man är gammal och glömsk:
Att potatis som sätts på spisen för att kokas....... för att stekas imorron till middag, plötsligt blir halvstekta direkt.
Som sagt, satte på en kastrull enligt ovan och bäst som jag satt i min fåtölj igår eftermiddag och ljög ihop tisdagens blogginlägg, kändes en brandlukt.
Är det någon som eldar sur ved tänkte jag, men gick iväg för att kolla ändå.
Där på spisen stod kastrullen och osade. Ut med den i snön en stund, på med köksfläkten och be en bön att brandlarmet inte skulle starta. Men det var ingen rökutveckling, bara en otrevlig lukt, att "njuta av" resten av kvällen. Hjälpte inte mycket att vädra........
Vaknar till en blåsig dag, med lite snöfall och sonen har precis varit här med sin bil. Nu är far och son påväg tillbaka till Falköping (med vår bil), för att hämta hans fru och bagage, innan de fortsätter till Landvetter. Lysande resväder, man funderar ju också onekligen på om jag och kompisen (om två veckor) kommer ha samma tur.........
Annars går hostandet upp och ner, så också sovandet.......
Maken hemma igen, alldeles nyss. Nästan samtidigt lyfte Turkish Airlines från Landvetter, tjugo minuter sent. Just nu passerar de över Sölvesborg......... man kan följa planet på flightradar.

Snöformation i vårt altanhörn. Blir alltid så när det yr och blåser.

Lite suddigt.....men det fick bli köttsoppa i min ensamhet.

Är vi lika eller?.......mitt foto har exakt femtio år på nacken.

Sonen med hustru passerar södra Polen.

Som förväntat.......

....... vann Liverpool till slut. Trots att de missade en straff och Alexander Isak var ofin nog att göra mål för Newcastle....... 4-2 vid slutsignal och fortfarande serieledare alltså.
Sitta och sova går ju lite sådär, men det tuffar på. Förutom igår eftermiddag, då jag fick en hostattack som föranledde att jag inte fick luft till slut. Aningen olustig upplevelse.........
Blir lång förmiddag i sängen (sittande, slumrande) som kompensation för dålig nattvila.
Hade idag en kortare kontakt med hyresvärden för Spanien-lägenheten. Han behövde våra ankomst/avfärdstider, då han sen igår är därnere och skulle informera sin städerska. För övrigt kunde han meddela att det var 20 grader varmt, samt sol.
Återigen fick maken gå ut och skotta en del, medan jag tog en varm dusch och Inga fixade pyttipanna till middag.
Därefter åkte han till återvinningen med tre fulla kassar, samt fortsatte till mataffären för påfyllning i kylen ........av diverse.
Själv har jag stoppat tunnan full inför imorron (men allt gick inte riktigt i....) och fyllt en tvättmaskin.
Varit vid postlådan, men det visade sig vara i onödan. Har tappat kollen på varannan dag också, nu med alla helgdagar som varit.
Blommorna i huset skrek att de var törstiga, så fick gå runt med kannan och bjuda på lite vatten.
Nu ladda kaffebryggaren......... och maken hade köpt vaniljmunkar med hem, att ha till.
Imorron ska han skjutsa sonen med fru till Landvetter (de kommer hit med sin Tesla, som ska stå hos oss i fyra veckor) för vidare färd till Filippinerna.
Hade tänkt följa med (till flygplatsen), men en hostande passagerare som sprider baciller när man ska på semester är ju inte så kul. Vare sig för dom, eller mig.......

Amaryllisen trivs i köket.......

Mammas foto av dotterdottern vid nyår........under året väntar tioårsjubileum.

Frukost blev det även idag.......

Lite senare middag också........

Isdekorationerna på fönstret börjar avta.....och fåglarna har en hel del snö i sin mat.

Ångrade mig........

........och köpte ännu en nitlott (digitalt), fem minuter innan sändningen började.
Hade inget bättre för mig, eftersom hostandet begränsar mig i alternativ av nyårsfirande och fanns inte så mycket annat på dumburken som intresserade.
Hittade en "fådd" flaska cava i barförrådet, som fick ligga en stund i kylen. Maken fick dra upp korken fem i tolv och varsitt glas konsumerades sen.
Ganska omgående därefter uppsökte jag sängen, för att halvsittande försöka sova. Har väl gått hyfsat i kortare portioner och i vaket tillstånd har veterinären från Yorkshire, underhållit mig mellan hostattackerna.
Ute är det snöstorm och inne har maken pausat sitt damsugningsuppdrag, från igår.........av okänd anledning.
Kaffet har precis blivit färdigbryggt och Inga är nog snäll och fixar mig en macka strax, till en kopp av det.
Var tvungen att hjälpa Inga, så hon slapp snubbla på matthög i köket, då hon skulle laga middag. Gjorde därför avslut på städningen åt maken. Han fick dock jobba bra mycket ändå, för det fanns gott om snö att skotta.....i flera omgångar.
Inga serverade kalkonfilé, smörstekt broccoli, cava"kryddad" gräddsås, gélé och potatis.
Har sen broderat en del och hostat lite då och då.........
Macka och kaffe till kvällsmat och nu väntar jag på att matchen Liverpool- Newcastle ska börja om nån timma, vid nio.

Så ser alltså en nät-nit-lott ut ........

Första middagen på nya året förberedd.......

Klart för tolvslag......

Så såg det ut strax efter fyra inatt.....och mycket värre skulle det bli.

Nyårsdagsmiddag.......

Ja så kan det gå, för finporslinskoppar, som plötsligt hoppar från hyllan i skåpet......