Gått i kloster........

.......har vi ägnat oss åt idag med symötet.
Men först hade några av gänget dukat upp en fika strax utanför, med skumpa(alkoholfri), kaffe/te och budapestlängd. Huvudpersonen för dagen (senast fyllda pensionär...) fick en liten present som start på utflykten.
När vi tjatat klart vid kaffebordet, fortsatte vi fram till kloster-ruinen och den hela (nya) kyrkan. Tog en promenad runt, samt utnyttjade toaletten (samtliga tanter, hahahaaa).
Besåg gäststugan á la 1300-tal, ett hål ner i marken. Nunnorna på den tiden var ålagda att förse resande med mat och husrum. Standarden på B&B var lite annorlunda förr.......
När vi kände oss klara där satte vi oss i bilarna för en förflyttning på ca 2-3 km till ett café med butik
(K-design Östra Tunhem). Med diverse trädgårdsrelaterad "rostad" konst, krukor, blommor och annan kul inredning att botanisera i.
Där åt vi också lunch lax-sallad tog alla andra, men jag valde ostpaj.
Därefter lämnade jag sällskapet, för att ta mig hemåt med upphämtad thaimat på vägen.
Nu återstår att plocka ihop en del till husbilen fortsatt (men ingen mer bäddning.......hahahhaaa), inför resan imorron tilll huvudstaden, men bara över ett dygn.
Vi har ju ett växthus att ta hand om nu också..........
Tyckte jag hörde hackspetten och mycket riktigt då jag tittade ut, badade han precis i fågelbadet.
Fakta konstaterad:Tant blir trött av utflykter...............
 
Gudhems kyrka och klosterruin......
 
Dukat för elvakaffe.........
 
Vacker handblåst glaslampa från Tibro fick pensionären.....
 
Fina violer som kyrkogårdsdekorationer.....
 
"Gårdagens" logi för resande..........
 
Några av dekorationerna som fanns till salu......
 
....och därborta skymtar Hornborgarsjön.
 
Lunch......
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0