Pingstafton........

........känns numera som bara en vanlig lördag, sen annandag pingst som helgdag togs bort.
Men i år är det lite tillbaka till förr, då nationaldagen infaller som en gamla tiders annandag pingst.
Hursomhelst startade dagen med riktig frukost, efter tilltagen sovmorgon, vilket är ett ständigt privilegium för oss pensionärer. 
Planen för dagen framåt är grillpremiär för året...... här i huset. Vi får se vad Inga bjuder på.
Iallafall har hon lagt den "överblivna biten" fläskfilé i marinad (sen igår) och nu är potatisgratängen preparerad för ugnen, samt två sallader färdigblandade. Tjockkorv finns det också.....
Så då väntar vi bara på att grillmästar'n anmäler sig redo för tjänstgöring.
Sent omsider "vaknade" han och undrade om vi skulle grilla nu......eller ikväll. Jag talade då om att Inga gjort klart allting annat och väntade bara på att grillen skulle bemannas.
Nu har vi alltså avnjutit en grillmiddag och ska om en stund testa Ingas nya experiment till kaffet.
Bäst beskriven som en havregryn&rabarber-smulpaj, tänkt att serveras med glass.
Har även hunnit med att skinnbehandla min (på långvädring), inköpta snurrfåtölj. Den luktar fortfarande rök, men imorron ska den få en chans inomhus, i min stökiga vardagsrums-hörna.
Vill ha ordning där..........helst i förrgår! Äntligen kunna skrota/byta ut min vingliga fåtölj till en stadig, med full funktion.
Efter fika på altanen i full sol (men lagom varmt) tog jag fram kantklipparen och gick en rundtur i trädgården. Maken drog på promenad istället och jag kollar fotboll.
  
......och så på med köttet.
 
Min tallrik och nedanför......mer att fylla på med.
 
"Havregryns-rabarber" i pajform, färdiggräddad.
 
Då provar vi med glass..........och kaffe.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0