Vättern runt........

.......men med bil, fick det bli idag. Reskompisen är fortsatt mycket god vän med sin cykel, men denna runda är allt lite styvt att ta sig an med det fortskaffningsmedlet. Jag är heller inte lika kontant med min cykel....... men kör gärna bil och hon åker glatt med.
Vid nio dök hon upp i sitt lilla blåa fordon, som fick vara sällskap till maken och kunde nyttjas av honom om så skulle behövas.......medan vi var på resande fot.
Men han hade fullt upp med att laga fläskpannkaka och dammsuga........
Vi drog iväg via Mölltorp till Rosarium på Rosenlunds herrgård i Jönköping, där jag blev bjuden på fika och vi kunde titta på vackra blommor en stund.
Fortsatte sen till rastplats Brahehus och där var det många som stannat utöver oss.
Var inne och köpte mig några polkagrisar, men sen gick vi under motorvägen och upp till ruinen.
Där fanns en vidunderlig utsikt över Vättern och Visingsö att beundra.
Fortsatte sen till Ödeshög och Skattegårdens Handelshus, där (totalt) en sekatör och ett garnnystan inhandlades.
Sen var det dags att äntra "chokladparadiset" vägg i vägg. 
Efter dessa inköp hade vi hunnit bli hungriga och dinerade på pannbiff hos Rasta alldeles intill.
Inte det godaste vi smakat i våra dagar, men ändå ganska ok.
En liten felnavigering av chauffören, gjorde att vi passerade Motala och vederbörande orkade inte korrigera och vända. Stannade hos Hammars bryggeri en snabbis, men fortsatte sen till Konditori Tutingen för en avslutande eftermiddagsfika, innan vi tog sista biten hem.
En köpaus vid broöppning i Karlsborg, så att säga avslutade resan...........
Reskompisen fick plocka med sig lite tomater från växthuset och jag har satt mig tillrätta i fåtöljen. För att utföra detta "ljug" och starta konsumtionen av chokladgodiset som blev köpt idag.
 
Vid Rosariums entré........
 
.....vidare inne i parken......
 
.....och slutligen min favorit, dessa rosor.
 
Per Brahes 1600-talsslott......har sett bättre dagar, meen dt finns ändå såpass kvar.
 
Fin utsikt hade han ändå.......
 
.........åt flera håll.
 
Chocolate-heaven för en del. Jag är dock inte adicted......men gott ibland.
 
Inte nummer ett på gourmetlistan, men godare än det ser ut.
 
Orkade bara lite mer än halva bakelsen, men god var den till kaffet.
 
Finalen vid kanalen.......
 
Smakade på makens pannkaka, innan jag startade med godisskålen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0