Halloween

Vi firar fortfarande inte Halloween här i Sverige, på samma sätt som de gör i många andra länder.
Bra eller dåligt kan debatteras, men jag tycker i alla fall att det delvis är ganska mysigt om man håller det på en rimlig nivå. De två gånger vi har besökt i USA, har det varit några veckor kvar till Halloween-helgen och vi såg exempel på såväl hysterin, som mysvarianten. Vi var inbjudna till en familj i Chicago-området på typisk Halloween-mat och tillsammans med andra släktingar var vi och valde pumpor.
Jag tycker att det är ganska häftigt med alla dessa orangefärgade pumpor, man kan se till försäljning, till och med vid vägkanterna. De står ofta exponerade på höbalar eller i långa rader ute på ett fält. Det är en vacker färgklick i landskapet. Lite spindelnät, något spöke och en och annan häxa är också helt ok, enligt min åsikt. Men för mycket skelett och överdrivet pyntande gillar jag inte. Det värsta exemplet, (från USA naturligtvis) var i en trädgård vi passerade, där de hade satt upp ett badmintonnät med spöken och skelett i massor på båda sidor om nätet med rakettar i händerna. Själv har jag "monterat" spindelnät vid dörren och ställt fram några pumpor till pydnad, både ute och inne, samt en häxa och stor spindel i hallen. Vi får se om det kommer några barn och frågar: "Bus eller godis?". Det finns gott om godis i en häxskål som väntar. Lite spökljud kan jag också skrämma dom med, har en självlysande stav som låter "mysko" när man skakar den........


Avskräckande eller inbjudande, det är frågan?


Höstdekoration på "gäststugan"


Plastsäck för höstlöv, inhandlad i USA.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0