Godis-häxan

Som jag skrev igår har jag pyntat lite inför Halloween, samt köpt en del godis ifall det kommer några barn.
Men än så länge har det inte dykt upp några, så häxan med sin skål är fortfarande full med godis.
Maken är väldigt förkyld och har badat bastu. Varje gång försöker han få mig till att bada också, men jag har aldrig förstått mig på denna variant, tycker bara det är så äckligt varmt att man nästan inte får luft därinne.
Vi åt frukost på glasverandan idag. När jag gick ut för att sätta på infravärmen, möttes jag av en flaxande talgoxe därinne, hur nu han hade tagit sig in. Men eftersom det går att ta bort alla väggar var han snart ute i det fria igen.
Ganska fint väder har det ändå varit och jag tog en promenad tur och retur till affären, innan middag.
Idag serverades schnitzel med klyftpotatis, grönsaker och bearnaisesås. Nu ska det bli fotbollsmatch, Liverpool spelar borta mot Bolton.  Kaffe smakar nog gott till denna underhållning (får vi hoppas)......
Ja, kaffet smakar ju alltid bra men underhållningen är det eventuellt lite frågetecken kring.

Godishäxan, på min nya stol köpt igår på second hand

Även häxor vill vara fina

Endast en pumpa är "odlad", men den blev inte så stor och fortfarande grön.

Halloween

Vi firar fortfarande inte Halloween här i Sverige, på samma sätt som de gör i många andra länder.
Bra eller dåligt kan debatteras, men jag tycker i alla fall att det delvis är ganska mysigt om man håller det på en rimlig nivå. De två gånger vi har besökt i USA, har det varit några veckor kvar till Halloween-helgen och vi såg exempel på såväl hysterin, som mysvarianten. Vi var inbjudna till en familj i Chicago-området på typisk Halloween-mat och tillsammans med andra släktingar var vi och valde pumpor.
Jag tycker att det är ganska häftigt med alla dessa orangefärgade pumpor, man kan se till försäljning, till och med vid vägkanterna. De står ofta exponerade på höbalar eller i långa rader ute på ett fält. Det är en vacker färgklick i landskapet. Lite spindelnät, något spöke och en och annan häxa är också helt ok, enligt min åsikt. Men för mycket skelett och överdrivet pyntande gillar jag inte. Det värsta exemplet, (från USA naturligtvis) var i en trädgård vi passerade, där de hade satt upp ett badmintonnät med spöken och skelett i massor på båda sidor om nätet med rakettar i händerna. Själv har jag "monterat" spindelnät vid dörren och ställt fram några pumpor till pydnad, både ute och inne, samt en häxa och stor spindel i hallen. Vi får se om det kommer några barn och frågar: "Bus eller godis?". Det finns gott om godis i en häxskål som väntar. Lite spökljud kan jag också skrämma dom med, har en självlysande stav som låter "mysko" när man skakar den........

Avskräckande eller inbjudande, det är frågan?

Höstdekoration på "gäststugan"

Plastsäck för höstlöv, inhandlad i USA.

Man behöver lite höstväder också...

När jag vaknade till frampå förmiddagen idag, lyste solen och jag hann tänka att en promenad kanske inte skulle vara så fel. Hann dock bara tänka tanken innan det mulnade på. Visst kan man gå ut och gå även i mulet väder, men inspirationen avtar liksom. Det blev att tvätta lite, samt rulla och steka en långpanna med köttbullar, för att lite senare även sätta in den fläskpannkaka som maken alltid längtar efter till sin middag. Hade lovat göra en idag, då jag inhandlade fläsk igår. Han lät sig väl smaka och det blev inga rester. Vädret inbjöd till en shoppingrunda i Skövde, för egen del, maken valde att vara hemma. Han hade fått mer än nog av den sysslan under gårdagen.
Kom iväg vid tretiden och gjorde "den vanliga svängen", Ö&B, Rusta och även Biltema. På hemväg fick det bli lite hämtmat från Tibros kinarestaurang till fredagsmys.
Som sagt inledningsvis, behöver man lite sämre väder som kontrast till all sol och värme vi haft tillgång till de senaste tio dagarna. Ungefär på samma vis som att man måste ha tråkigt ibland för att det ska vara möjligt att ha roligt igen.

Passerar kyrkan i skymningen på väg hem från sta'n i duggregn

Sjön passerar revy någon kilometer senare

Denna bilden tog jag första semesterdagen. Den påminner mig om en mycket sevärd film:
"Shirley Valentine" har Ni inte sett den ska Ni göra det (jag har den).
Handlar om en medelålders uttråkad engelsk hemmafru, (pratar med väggen
när hon lagar mat) som åker till Grekland med en väninna......
Hon ber kyparen på baren vid stranden att få flytta bord och stol ner till vattenbrynet,
för att uppfylla en dröm.

Inköp och fika

Då var det dags att fylla på förråden efter bortavaron. Det var gott om plats i kylskåpet innan vi åkte på förmiddagen, men nu ser det bättre ut igen. Maken hade lite beställd litteratur i ljudboksform att hämta på biblioteket, så han släppte av mig vid affären, så jag kunde börja. Förhoppningen var givetvis att jag skulle vara färdighandlad när han återvände, men se så var det inte! Jag hade bara hunnit med en snabbsväng i den nya inredningsbutiken på Sparhuset: Hemkompaniet och hade inte ens hunnit börja plocka ihop det som stod på inköpslistan. Ja,ja, han har ingen shoppingrutin, men övning kanske kan ge färdighet. Men han är något motsträvig till sådan träning. Dock hittade han en avdelning med böcker, när han letade efter mig och glömde snabbt bort att han hade ringt och frågat var jag befann mig. I detta läge undrar man ju om vederbörande har gått vilse, för stort är inte vårt shoppingcenter, att det tar någon nämnvärd tid att förflytta sig från A till B, så att säga.
Mobiltelefon är dock en bra uppfinning, som snabbt kan reda ut läget och medan jag plockade vagnen full av mat, var böckerna "barnvakt".
Sen åkte vi en tur till sonen och tog en fika, samt bestämde en tid i nästa vecka då han och jag ska utforska Hemkompaniet mera grundligt, både för att få idéer och eventuellt göra några inköp.

Nej så krokig var inte vägen till affären idag...

...och inte var detta dagens meny heller

Vädret var också något sämre.....

...så var även utsikten.

Hemfärd

Maken fnös lite åt att jag satte mobilväckningen på 07.00, det var ju bara "att rafsa ihop" grejerna och åka, tyckte han. Men jag som har lite rutin på att det tar mer tid än man tror, att bli färdig för avfärd och få med sig allt, insisterade på att det var ett väl avvägt beslut. Tanken var att vi skulle åka senast halv nio. Med facit i hand kan vi konstatera att det hade varit bra. Vi kom iväg 08.55 och hade egentligen god tid på oss i alla fall, eftersom det bara var sex mil motorväg och karta med avfart väl markerad för återlämnandet av bilen.
Till detta kom också att vi skulle tanka fullt i bilen, men det var snabbt gjort ca en mil före Malaga. Sen blev det lite kö på motorvägen, inget större problem det heller, släppte snart, men helt plötsligt hade vi sex filer att välja på, vilket blev alldeles för mycket och så "sket det sig". Vi kunde inte korrigera utan kom av två avfarter för tidigt.
Det var inte heller helt enkelt att ta sig upp på vägen igen, så vi hamnade....ja var hamnade vi??
Klockan hade hunnit bli tio och ett flyg att passa, stressnivån var minst sagt hög. En bensinmack fick bli räddningen och jag var helt enkelt tvungen att förstå de spanska instruktionerna tillsammans med en skiss över rondeller till höger och vänster. Det var svettigt, men vi lyckades komma ut på motorvägen igen och av på rätt avfart. Då hade klockan blivit något mer än halv elva. Nästa test av nerverna var bussen som skulle ta oss till flygplatsen, vilken var sagd skulle gå med ca 10-15 minuters intervaller. Nu tog det nästan en halvtimme innan vi kom iväg med denna.
Inget ont som inte har något gott med sig, det var soprent på folk vid vår incheckningsdisk, bara raka spåret.
Genom säkerhetskontrollen och boardingen var i full gång när vi väl nådde gaten. Jag var mentalt helt utmattad, men det var ju fyra timmars "obligatorisk vila" i flygstol innan vi åter fick bekanta oss med Sveriges vackra höstväder: snålblåst och småspik. Hem kom vi i alla fall och från att ha varit trött i ögat för fyra timmar sedan, har jag kommit in i andra andningen och så blev klockan som vanligt alldeles för mycket.

En sista vy i skymningen från balkongen och gårdagen...

som övergick i en ganska hygglig solnedgång.

Bergspass

Skulle ha gått upp lite tidigare idag var tanken, men ångrade mig(oss) och stängde av väckningen. Det blev ändå frukost vid niotiden och sen "chillade" vi på balkongen med tyskt nybakat bröd som maken varit ute och köpt.
Det blev även några varv på stickningen och jag kunde se flera bussar gå iväg till marknaden, men kände inget överhängande behov av att åka dit idag. Framåt tolvtiden började vi röra oss mot utgången och tog bilen till den närbelägna orten Maro. Där hittade vi skyltar som visade vägen till playan som låg en serpentinväg ner mot en kraftigt lutande parkering, för bara ett fåtal fordon. Därefter ytterligare serpentin ner till vattnet, eller en lång trappa. Maken skulle bada, så jag strosade runt på stranden och plockade fickorna fulla med fina stenar i alla de färger.
Resväskorna blir tunga, men tror att jag har koll på vikten. (resväskornas alltså!)
Efter att ha tagit oss tillbaka uppför, till bilen, var vi färdiga för lunch och hittade en restaurang med fin utsikt som verkade vara mer för lokalbefolkning än turister. Vi åt trerätters två personer inklusive dricka och kaffe för 18.40 i euro. Gott och billigt, bland annat paella, spagetti m. vitlök&räkor, hamburgare, fläskkött med pommes frites, kaka& glass. Sen skulle maken absolut upp i bergen och åka en sväng, så vi hittade en väg med några utsiktspunkter på kartan på 1200 meters höjd, vilken vi testade. Ganska högt utan att överdriva, bra väg och mycket utsikt, men jag tyckte det fick räcka efter ett tag. Hade vi fortsatt hela vägen över Sierra Chaparal hade vi hamnat i Granada och i mörker är ju inte utsikten så fin längre. Nu är vi "hemma" sista kvällen, har börjat packa lite, men ska nu ut och fixa lite hämtmat. Imorgon blir det väckarklocka, flyget går 12.00 men vi har nog en timma till Malaga och så ska vi lämna tillbaka bilen, bäst att vara ute i god tid.

Maken efter badet

Förrätt: spagetti med vitlök och räkor.....

och paella mixta

bäst som vi satt och åt kom en oxkärra förbi på vägen

Bergs på bergstur beundrar utsikt, ända ner till havet

Det är bara Ferdinand som fattas...

Byn Otivar låg halvvägs på vår sightseeing i den kuperade terrängen

Balkong i kvadrat

Förmiddagen startade med att maken gick ner runt hörnet till det tyska bageriet och köpte frukostfrallor. Mums vad gott alldeles färska, som "dessert" efter gröten, med kaffe till på balkongen, i solen, vid havet....
Det var så skönt att vi blev sittande där hela förmiddagen och lite till. Maken med en ljudbok i öronen och jag med min stickning. När vi började bli hungriga var det dags för en snabbdusch, (nåja, så snabbt rinner ju inte vattnet, men ändå...) innan vi gick ner till stranden för att äta på det fiket. Maken provade en paella-variant, pasta med korv, bacon & skinka, medan jag tog ett grillspett. Det var nog bland det dyraste vi ätit, men också, för min del, det sämsta. Vi tog därefter en liten promenad i kvarteren innan vi drack kaffe, på balkongen. Sen var det slötid igen, fram till mörkrets inbrott, då vi gick till ett garanterat bra matställe och vi blev inte besvikna idag heller. Billigt är det också. Mätta blev vi, så en kvällspromenad fram till centrum och den andra balkongen: Europabalkongen och de mysiga gränderna runtomkring blev det innan vi återvände hem för natten. Det blåser en del nu och man hör havet, trots att vi har stängt fönster och dörrar, mycket vita gäss syns också i nattmörkret.

Grillade sardiner, samma meny som turisterna, när han har tur

Vågor utan blåst, men nu ikväll blåser det mycket vitt skum på havet

Utsikten åt andra hållet, från vår balkong, Almijara-bergen

Då börjar det bli dags för kvällsmålet.....

Frigiliana bergsby

Efter att ha varit en sväng på loppmarknaden mitt på dagen, stekte jag upp lite lunch, bestående av ägg, bacon, tortilla och lök med tomater och vattenmelon till. Sen kunde inte maken "bärga sig" längre utan travade ner till havet för att bada. Jag och min huvudvärk stannade hemma i lägenheten. Försökte lura värken med ytterligare lite tabletter, men den har varit mig trogen hela dagen! Hade precis slumrat till när porttelefonen ljöd, ja den kan man inte missa, låter värre än makens väckarklocka där hemma och det vill inte säga lite.
Färdigbadad för idag kom han hem med ett helt lass sand, att sopa ut på balkongen. Eftersom huv'et inte blev bättre fick det gå ändå, för vi hade bestämt att åka en bit upp i bergen (ungefär en halvmil) till en typisk andalusisk by, d.v.s. vitmålade hus och smala gator, vid namn Frigiliana. Det var ett fint ställe, med en hel del gamla trånga gator att trava runt på. Utsikten var också väldigt vacker. Vi köpte rostade kastanjer i en strut, så nu vet vi hur det smakar.
Middag intog vi på, visade det sig, en polsk restaurang. Maken var väldigt nöjd med sitt matval, så nöjd att jag nästan inte ens fick smaka, på ostpanerad kyckling med ananas. Själv fick jag därför nöja mig med currykyckling och ris. Fullt ätbart men lite underligt med tärnad persika i stuvningen. Efter kaffet blev det återfärd ner mot kusten i mörkret och nu är vi trötta, igen.....Lite rödvin kanske hjälper?

"Bakluckeloppis" på spanska: "Rastrodillo"

Vår nya sommarstuga?

Premiär: Rostade kastanjer, vi fick smaka innan vi köpte

På väg in i den "riktiga" byn

välvårdat och rent, genuin idyll

På vissa ställen "går det inte att köra bil" men man gör det ändå!

Husen på höjden solar sig i glansen av.....

solens nedgång bakom Almijara-bergen.

Den gamle och havet

Det blev ingen fotboll eftersom vi kunde konstatera att det var inomhusvarianten som hade match här i Nerja.
Istället gick vi ner till havet, maken och jag. Vi hade dock lite olika åsikt om vad vi skulle där och göra, så vi separerade en stund. Han slog sig ner på stranden och gjorde sig klar för ett dopp, medan jag tog en promenad längs de ordnade gångstigarna utmed vattnet. Jag gick en bit bort till en annan strand med mycket mera sten och plockade en påse, innan det var dags att återvända för en dokumentering av badandet. En och annan sten fanns även där maken befann sig, så jag vadade runt lite i vattenbrynet bland vågorna. Fullt tillräckligt i badväg tycker jag.
Sen gick vi till "stamstället" och åt lite innan jag lämnade av badnymfen i lägenheten för en dusch, medan jag tog en kvällspromenad till Europabalkongen och fotade lite. Nu ser vi kanske en film på datorn igen, om han inte redan har somnat. Det låter misstänkt.......

Från makens förmiddagspromenad då han lekte bröllopsfotograf

Skattletare och nybadad

Så var det dags en gång till, så att jag kunde se att han verkligen badade

som sagt: "den gamle och havet"

Vid Europabalkongen hade de lagt sådan sten som jag plockat på stranden

Hästdroska att ta en tur med strax utanför vår lägenhet.

Fotboll live?

Idag har vi bara hunnit med att äta frukost på balkongen, från och till är det lite halvmulet, men ändå fint och varmt.
Jag har läst färdigt en bok som maken rekommenderade från lägenhetens pocketsamling, som är imponerande
"Den osynliga väggen" Bernstein, handlade om en judisk pojkes uppväxt utanför Manchester i början på 1900-talet.
Allt i lägenheten är tiptop, förutom trycket i duschen. Det tar "evigheter" att bli klar när det bara strilar ett stilla regn.
Det irriterar mig mycket, men maken inte alls! Hur som helst så har jag tagit mig igenom den proceduren för idag också. Maken har gått på en promenad med sin ljudbok, för att kolla en affisch om fotboll ikväll som vi passerade tidigare i veckan. Nerja verkar ha ett inte alltför bra lag, de har fått en hel del stryk, enligt hemsidan och ligger i den sista delen av tabellen. Vilken division vet vi inte riktigt, men det verkar vara en ganska lokal liga i alla fall.  Matchen börjar kl. 17.00, vi får väl se om vi åker dit.
Nu har jag tjatat så mycket om hur bra lägenheten är, så här kommer lite interiörbilder som bekräftelse på det.

Litet kök, men finns allt till och men havsutsikt!

Sovrum med både havs- och bergsutsikt

Badrum med den irriterande men snygga duschen i spegelbilden (samt tvättmaskin)

Vardagsrum med utsikt åt två håll.

Bilutflykt åt öster

Idag har vi bara tagit en liten biltur några mil åt öster för att kolla hur det såg ut där borta. Det var, om möjligt, ännu mer kuperat och väldigt kurvig väg. Det var en bra väg med många utsiktspunkter man kunde stanna och både beundra, samt föreviga vyerna med kameran. Vi gjorde så på ett par ställen. När vi kom in i Almuñecar var det marknad, så vi stannade där nå'n timme för att gå runt på den. Maken var väl inte överförtjust, men knorrade inte alltför mycket. Han fick en t-shirt med tjur på. Vi fortsatte sen vidare ur Andalusien för en liten sväng in i provins Granada, till Salobreña, ytterligare en liten stad med lång playa. Det blev lunch på en av restaurangerna vid stranden. Ingen höjdarmat men det gick ner. Tog sen en liten minipromenad i sanden, plockade lite stenar. Maken hade tänkt att bada men ångrade sig då det blåste lite "kallt". Vi åkte istället hemöver, denna gång motorvägen, ganska  högt belägen, med många tunnlar. Det gick fort, vi var snart hemma i Nerja. Provianterade lite dricka och mjölk, sen blev det pannbiff och en film på datorn. Det är konstigt vad trött man kan bli av att nästan inte göra någonting!

Vy över ett maritimt naturreservat, Nerja skymtar därborta

Ytterligare en bit bort utmed kusten, efter marknad i Almuñecar

Borgen på berget, La Caleta utanför Salobreña

Mitt på avfarten in mot sta'n fick vi snällt vänta medan getterna skulle förflytta sig ledsagade av herde

Spagetti är aldrig fel, inte miljön heller...

Avslutar dagen med min absoluta favorit-youghurt

Summering av torsdagen i bilder

Frukost på balkongen

Så kan man också hänga tvätt, -mitt i sta'n ett kvarter från stranden

Blommor mot en blå himmel, på väg till stranden

Ensam man på stranden, färdigbadad

Kaffe och tiramisu, efter badet

Det börjar arta sig med solnedgången, bäst hittills (här nere)

Marknad igen!

Åkte efter frukost till en annan stad ca 20 km härifrån, Torre del Mar. Hade läst att det var marknad där på torsdagar. Maken var inte särskilt intresserad av att gå på marknad, så honom "parkerade" jag en bit från bilen, på stranden, iförd t-shirt med reklam för nordligare breddgrader. Han tyckte dock att det blåste lite kallt så han nöjde sig med en kaffe på strandbaren, talboken i öronen och sköt badandet på framtiden. Jag återvände efter ungefär två timmar, men hittade honom på samma plats. Handlade bara lite småsaker på "mercandillo" och två potatisar, som ska kokas som tillbehör när jag rullar pannbiffar imorgon. Det fanns bara storpack lök i affären, så det blir mycket stekt sådan till.
Idag hittade vi en asiatisk restaurang i Torre del Mar, med trerätters för 5.95/pers. Helt ok meny och vi blev mätta.
Nu har maken gått före ner till vår strand, för att ta ett dopp. Jag hakar på när rapporten är klar och kaffetarmen börjar hojta. PS. Igår kväll testade vi den spanska versionen av den irländska kaffevarianten. De toppar grädden med kanel. DS.

Promotion för hembygden

Spansk kollega, arbetar dock i något mildare klimat

Sovmorgon i solen!

Vi vaknade vid åtta-tiden, men somnade om igen båda två, för att nästa gång kvickna till framåt tio. Det blev frukost på balkongen och sen tog vi bilen för att åka till marknaden, som hålls i norra delen av sta'n varje tisdag. Gick mest och tittade, handlade bara lite frukt och solglasögon-clips till maken. Det är ju inte helt fel att packa med sådana tillbehör, men det var samma repris även denna gång. De han köpte (i Spanien!) förra semestern låg kvar hemma. Eftersom det inte fanns allt som vi var i behov av på marknaden, stannade vi till på Mercadona på hemvägen, för lite mer genomtänkt proviantering. Efter att ha fyllt kylskåpet med det inköpta var det hög tid för middag. Alldeles utanför vårt hus finns det gott om restauranger med diverse erbjudanden. Vi valde en trerätters meny för 8 euro/st, mätta och belåtna fortsatte vi de cirka 300 meterna ner till stranden. Där hittade vi ett café som såg inbjudande ut, så det fick bli en fika med havsutsikt, innan vi gick upp i lägenheten och tog ett glas vin på balkongen. Det stod nämligen en välkomstflaska på köksbordet när vi anlände. När skymningen började avisera sin ankomst bestämde vi att en promenad fram till "gamla sta'n" och Europabalkongen kanske inte var så fel.
Det är inte alls långt att gå, kanske en kilometer och där finns förutom en massa fik även många, många småbutiker med mycket krafs att titta på. Det är förmodligen också meningen att man ska handla. På tillbakavägen stannade vi vid vårt "stamfik" och avnjöt en hamburgare respektive "gambas al pil-pil". Sen var vi färdiga med den här dagen.
Makens snarkningar hörs redan från sovrummet, får väl  gå dit och hjälpa honom med detta.....

Maken på marknad: Vattenpaus och "jag vill inte vara här längre"!

Blomsterprakt i en trädgård där vi parkerade bilen.

En fiskebåt drar förbi på havet, utsikt från vår balkong

Polizia har ordning på nattlivet vid Europabalkongen, "mitt i smeten"

Vägen ner till en av stränderna precis bredvid

Månen övervakar också staden

Mitt i natten!

Att gå och lägga sig tidigt, är ingen garanti för att bli utsövd. Vi gick och lade oss redan klockan åtta, för att vara någotsånär pigga när väckarklockan/mobiltelefonen ringde 02.00. Då var det dags att gå upp för färden på dryga 18 mil till Landvetter. Flyget hade nämligen den dåliga smaken att lyfta redan 07.00. Vi klev in i avgångshallen strax före 06.00, alltså gott om tid kvar, men när vi checkat in och kommit genom säkerhetskontrollen, stod det redan boarding på vårt flyg. Snabbt och enkelt blev vi infösta i planet och sen bar det iväg.
Klockan elva stod vi redan utanför ankomsthallen i Malaga med alldeles för mycket kläder på oss, kunde vi konstatera. Strax dök dock skyttelbussen upp som skulle ta oss till biluthyrningsfirman en bit bort. Vi fick en svart Peugot med skrapmärken på varenda skärm, så vi behöver inte vara oroliga för att skrapa lacken, det är fixat. Vi tog en liten sightseeing upp i bergen för att besöka en engelsk delikatessaffär som jag sett om på TV, men väl i staden där den skulle ligga var jag så hungrig och trött, att entusiasmen att hitta dit, helt försvunnit. Vi beslutade att styra ner mot kusten igen och fixade lite nödproviant på en Mercadona, utmed vägen. Så småningom hittade vi en pizzeria vid havet, halvvägs till Nerja. Det smakade väldigt bra i trivsam miljö.
Väl framme väntade en perfekt lägenhet med otrolig havsutsikt på oss. Vi tog en kortkort kvällspromenad och inhandlade det mest nödvändiga innan vi stöp isäng.

Första måltiden i Spanien, på pizzeria "Ciao Italia" vid havet

Glass, kaffe och öl i väntan på att nyckelkontoret skulle öppna!

Den som väntar på nå't gott......vår utsikt!

Mera utsikt lite åt höger, balkongen svänger och det finns även fönster åt det hållet.

Så här ser solnedgången ut vid vår strand i Nerja, fint men inte slår den Fagersannas!

Färdigpackat, Spanien nästa!

Nu har resfebern börjat krypa sig på, väskorna är nästan helt färdigpackade och solen börjar gå och lägga sig.
Det kanske jag också ska tänka på, eftersom vi ska gå upp strax efter två i natt för färd ner till Landvetter.
Planet lyfter 07.00 mot Malaga, i alla fall det som vi ska åka med. Det svåraste nu blir väl att kunna somna, brukar ju inte direkt lägga mig vid åtta-tiden.
Mobiltelefonen är satt på väckning, äggmackorna till matsäcken är klara, bryggaren är laddad och diskmaskinen är i full gång. Tror inte jag har glömt något.........

Inte kanske precis detta planet men det börjar på C, City Airlines

Landskapet som väntar

Därborta runt kröken nå'nstans ska vi bo

Dessa gränder tänker vi utforska

Maken kanske lägger sig på playan, mera tveksamt för egen del...

Börja "storkoket" av "Gambas al pil-pil" Ingemar är på väg!

Hemmadag

Har inte gjort så mycket idag, mer än försökt tala om var makens grejor fanns att finna, när han letade och packade för att åka på övernattning med jobbet. Som vanligt hävdade han att jag gömt hans saker, men mitt svar blev naturligtvis att det skulle väl han vara tacksam för, annars visste ju ingen vart de låg. Nu är det också så, har jag börjat inse, att jag kommer inte lika snabbt ihåg var allting är "arkiverat". Det börjar därför bli än viktigare att hålla samma system för förvaring som "last year", eftersom omorganisationer numera har svårare att fastna och ersätta tidigare system, uppe i hjärnkontoret.
Påfallande ofta kommer man ihåg den gamla platsen saken låg på, oavsett hur logiskt den nypåkomna ordningen än är. Jag har också hunnit med att tvätta och packa lite, samt avnjutit ugnsbakad falukorv till middag.
Kollade lite på dansbandskampen, men tyckte inte det var något vidare. Nu tittar jag på Frost och sedan kommer Dalziel & Pascoe direkt efter, båda bra brittiska deckare.
Undrar om maken dyker upp imorgon, lagom för att servera frukostgröten.....

Skymning

och solnedgång, syns bättre nu när nästan alla löv har fallit av träden.

Moose on the loose

Det tassar uppe på vinden, lite då och då, därför har vi satt upp några fällor. Igår var det fångst i två av dom, men sent på kvällen hörde jag en som måste ha fastnat i ytterligare en fälla och sprang runt med den. Ikväll var vi uppe och tittade men hittade varken mus eller fälla. Tidigare på da'n var jag och köpte ett litet lager med fällor, denna gång även en modernare variant, vi får se vad det ger. På väg hem från sta'n, tittade jag ut över ett fält med "sockerbitar" och fick se tre älgar på åkern. Jag "tvärnitade" in på en busshållplats och gick fram till viltstängslet för att få en bra bild av dom. Det var en ko med två kalvar, som långsamt sprang över fältet mot skogsbrynet på andra sidan.
Jag lyckades plåta dom och när jag sen tittar på bilden, syns ett älgtorn uppe i högra hörnet, som oturligt nog, trots älgjaktstider, inte var bemannat.
Det fick mig att tänka på diktboken över alfabetet som Hylands Hörna en gång i tiden lät göra med insända bidrag från svenska folket. En vers kommer jag ihåg, troligen för att den var så bra:
"Älgen stod och log -i en sönderskjuten skog! "Mina" älgar skrattade nog hela vägen förbi det obemannade utsiktstornet. När jag kom hem fick jag äntligen iväg min fåtölj på lagning. Den har tappat en massa skruvar. Förut var det mest en skruv lös, (hela tiden) men nu gick det inte ens att få dit dom längre. Möbelfabrikören här i samhället hämtade den, efter en tur till "doktorn" kom han snart tillbaka och lämnade av ett friskt exemplar. Inte ville han ha något betalt heller, så vi får väl betrakta det som att fåtöljen har permanent frikort. (det var inte första gången, men förhoppningsvis kanske sista utflykten)
Nu blir det IDOL och hamburgare som fredagsmys....

Hej och hå, nu springer vi på....

lugnt och fint, snart är vi tillbaka i skogen.

och hemma lyste höstsolen "som vanligt" över sjön...

ända till den gick ner,

numera bakom träden åt söder.

Då lyser solcellslamporna upp min rabatt och lanternorna vid hamninloppet
i Strandstaden syns i bakgrunden.

Från hopplöst fall, via brysselkål till städning.

Hade idag, visade det sig, en sista träff med sjukgymnasten. Hon kunde konstatera att jag var ett "hopplöst fall" när inga av de föreslagna övningarna gör knät bättre, vilket hon ska rapportera till ortopeden. Det är trots detta viktigt att jag fortsätter plåga detsamma i alla fall, för att hålla musklerna igång i väntan på en eventuell operation.
Efter semestern får jag nog ringa och tjata lite om det, för att få något att hända.
Köpte färska frallor, fortfarande varma, i affären som blev fikabröd när jag hemkommen, tog en paus i glashuset.
Fick sen för mig att jag skulle städa i kylens grönsakslådor och hittade där lite brysselkål som i stuvad form med prinskorv till, blev min middag idag. Sen var det dags att montera ner fläkten för rengöring. Jag upplever att den blir  flottig väldigt fort numera.
Dammsugning behövdes och ska man vara helt ärlig, ville golven även ha en våt-tvätt. De sa inte så mycket, men visade upp sig i solljuset på ett sådant sätt att det var väldigt svårt att missförstå budskapet. Kan ju börja tänkte jag och göra färdigt imorgon, så blir det inte så jobbigt. Men väl mitt i processen, kändes det lika bra att bli klar med skiten och nu är det ur världen.(för denna gången)
Lite övermogna bananer ville bli banankaka och när ändå ugnen var igång, testade jag att baka korintkakor utan vanligt socker. Ingen succé, men dock ätbara.

Sockerfria varianten blir väldigt smulig

Nu har väskorna kommit fram och börjat fyllas med nödvändigheter inför resan.

Åtgärdad bil.... inte då!

Inte riktigt lika soligt och fint idag, men tillräckligt för att motionera gräsklipparen vid middagstid. Därefter blev det kalas på lever till middag. Hade bara en portion i frysen, så maken fick hålla till godo med köttfärs-pasta i sin matlåda. Han hade ingenting att invända mot den ordningen är jag övertygad om. Sen var det dags för en liten promenad ut till stora vägen för att ta bussen in till staden och hämta bilen, som nu skulle vara färdigklistrad. Allt väl så långt och jag gick in för att hämta nyckeln, varpå jag naturligtvis var tvungen att kolla hur det blev. Hur jag än tittade och gick runt bilen och jämförde med andra sidan, kunde jag inte se någon skillnad från i måndags när den blev lämnad för åtgärd. Var till sist tvungen att gå in och påpeka det hela och fick medhåll när han kom ut för inspektion. Ganska irriterad talade jag om vad buss och olägenheter detta hade kostat mig. Han kunde dock bara beklaga och lova ersättning, lånebil och ny tid för att göra det ordentligt, så det blir tillbaka efter semestern igen!
Hade lite tid kvar innan "symötet" skulle börja, för en tur till Elins Esplanad och kolla om de hade några fynd som jag inte kunde vara utan. Några grejor på rea hittade jag allt. Sen var det dags att åka till "möteslokalen". Jag var lite tidig, så det blev att vara publik när värdinnan färdigställde den goda maten, vilken vi sen blev bjudna på. Det pratades om både det ena och det andra, innan vi bestämde ny tid att träffas och "inte bara tänkte på refrängen", utan faktiskt kom iväg hem i ganska lagom tid.

Vet inte om det syns, men det "växte katter" tio meter upp i en björk på väg till bussen.

Utsikt från dagens möteslokal, TV-masten på berget som byggdes när jag var liten, vi bodde nedanför.

Dagens mötesdeltagare, vi har känt varandra i nästan femtio år nu.

Färg, fällor och fotboll

Fint höstväder, inbjöd till att börja plocka undan lite saker från trädgården inför vinterförvaringen. Sen vattnade jag de krukor och fönsterlådor som inte får något regnvatten på sig. Maken tyckte att jag varit lite väl generös ute i glashuset, med jordgubbsplantan, då hela duken(underlägget) var dyblött, vilket han faktiskt städade upp efter mig.
Skönt att sitta därute och dricka eftermiddagskaffe på maten. Idag serverade Inga stekt lax med citrondillsås och potatis. När klockan närmade sig fyrasnåret tog jag en vända till Tibro, för att hämta mitt beställda färgpigment, det bensvarta. Sen var det ju sådan tur att det var tisdag, så en titt hos Second Hand hann jag också med innan hemfärden. Kvalfotboll Holland -Sverige var ju tyvärr inte så mycket att vänta på. Undrar vad det blir för slutresultat? Det står redan 4-0! till Holland såklart, ingen överraskning att Holland vinner, men onödigt mycket mål vi bjuder på. Från det ena till det andra, det har tassat och låtit lite uppifrån vinden, så vi har satt ut några fällor däruppe. Inget roligt att behöva få fångst i dom, men nödvändigt känns det som...

"Översvämning" i jordgubbskrukan

Solnedgång fångad på hemväg från Tibro, med flyttfåglar på väg söderöver

Örlens enda ö, bebyggd med ett hus, Fläskön i skymning

Lite sommarstugor inbäddade i höstfärger

Bilinlämning och besiktning

Vi har idag varit en tur till Skövde och lämnat in min bil för fastsättning av list som släppt, samt besiktigat makens SAAB. Inga konstigheter, den gick igenom. Vi passade också på att ta en liten runda i diverse affärer, för att kolla om det fanns några trädgårdsmöbler, eller tillbehör kvar till bra pris. Vi hittade inte speciellt mycket i den vägen, men jag köpte ett litet olivträd och diverse andra små nyttigheter. När jag ändå var i farten passade jag på att handla lite mer garn, (big surprise) men det är ju billigt om man köper minst tio nystan varje gång!
Har nu kommit halvvägs på framstycket till vuxentröjan och måste nog ta med lite garn och stickor på semestern, så jag kan sitta på balkongen i solen, titta på havet och sticka lite. Det är semester, big time! Gärna något kallt och gott att dricka också, då är det helt perfekt. Vi hittade inte något användbart att förnya glashuset med, så det får vänta till våren, efter att vi renoverat de "gula gungstolarna". Vem vet, då kanske vi inte behöver något mer än dynor till dom. Maken är väldigt snorig och nyser hela tiden, undrar om jag ska klara mig, eller bli förkyld lagom till vi ska åka?
Det var perfekt att dricka kaffe i glashuset, när vi kom hem, innan solen försvann.....

Hösten börjar smyga sig på skogen på andra sidan sjön.

Ett plan passerade precis innan kaffet var klart.

Målarsöndag

Lite segt att komma igång med något vettigt, men till sist tog jag mig i kragen och satte mig vid köksbordet för att grundmåla lite "alster". Det försvann ganska många timmar, varvat med lite handboll på TV.
Nu får det stå på tork ett par veckor, kanske är de torra tillräckligt för att börja dekorera när vi återkommer från Spanien. Imorgon ska vi lämna in min bil, så de får limma fast en list som släppt, vilket verkade vara ett ganska vanligt fel på den modellen. Dessutom ska SAABen besiktigas, vi får hoppas att det inte blir några dyra överraskningar. Maken är ledig med fridagar både måndag och tisdag, om de kan låta bli att ringa in honom till övertidsarbete. Nu får det nog bli lite TV igen, är ganska trött i ryggen efter allt målande.
Lite kaffe går också ner tror jag bestämt....

Färgglad hyvelbänk

Brinner det i "skogen"??

..nej det är bara solen som går ner lite tidigare över den bortre delen av sjön.

Lördagsrunda

Efter sovmorgon med gröt på sängen till frukost, åkte jag iväg på "den gamla vanliga rundan". Första anhalt Second Hand, idag för att lämna av en del udda ölglas, då jag hittade fem identiskt lika i tisdags som var snygga nog för inköp. Det blev till och med lite plats över i köksskåpet, där glasen bor, vilket öppnar för möjligheten till  lite fler fynd framöver. Idag kostade besöket bara tio kronor, detta p.g.a. två små plåtburkar som såg övergivna ut.
Sen var det dags för lite kaffe i Hörnebo, där man betalar med godispåse. Var inne och pantade de tomflaskor jag kört runt med i bilen och glömt ta med in i affären flera gånger, handlade lite lingongrova och vitkål istället. Vädret hade nu hunnit bli riktigt till sin fördel, med strålande sol, så jag tog "bakvägen" på landet till Hönsa, för ytterligare lite kaffe och en pratstund, samt avlämnande av beställda IKEA-värmeljus. Hunden var lika glad som vanligt och ville hälsa ordentligt och mycket.
Sen blev det hemfärd, där jag möttes av en trädgårdsarbetare, snabbt fram med kameran för dokumentation.
Dags för middag, köttfärssås & spagetti i glashuset, med kaffe till efterrätt. Satt sen en stund och stickade därute, maken sitter kvar än, med en deckare i öronen.

Det prasslar i höstlöven

På hemväg: Rane kulle.......

alldeles bredvid Ransbergs kyrka, utmed "gamla vägen"

Nyklippt häck, nu kanske man ser eventuella bilar igen......

Någon "klottrar" streck på himlen hela tiden

Biltvätt

Tyckte att det var dags att tvätta bilen, det var ett tag sen sist. Men tro för den delen inte att jag släpade fram högtryckstvätten, hink och svamp. Nej det finns betydligt enklare sätt än så, för den "late", nämligen åka till Statoil och köpa ett kort med Guldtvätt, köra bilen på plats och sen gör maskinen resten. Den blev faktiskt riktigt fin, om man bortser från de lackskador som både jag och andra åsamkat vederbörande. Vi får se framöver hur jag ska ta tag i detta, lika bra kanske att avvakta till våren med omlackering. Vintern kan ju bli hård även i år.
Tog en sväng på torghandeln, men köpte bara en liten krukväxt att förnya med inomhus.
Var sedan en kortis på Sparhusets utförsäljning och hittade bl. a. en väldigt skön kofta till mig, som jag i skrivande stund inviger (pris 40 riksdaler).
Hemma väntade solen och "lökadopp med fläsk", vilka båda avnjöts i glashuset följt av en god kopp kaffe, varefter jag använde kameran till att dokumentera höstens intåg i trädgården.
Efter att ha serverat fredagsvickning bestående av bakpotatis med hemmagjord röra, har jag ikväll tittat på Idol, nu när det har börjat på riktigt! Tycker inte, som många andra, att det är kul att se alla kassa auditions när folk gör bort sig, utan vill vänta till höstens deltagare är klara och direktsändningarna börjar. Dessutom är merparten av bakstycket på vuxentröjan jag startade i förrgår färdigt, modell "Pippi" med svart bottenfärg.

Höstvy mot nordväst.....

samt åt söder

Lite aktivitet på sjön till kaffet

Fredagsvickning

Överhoppad dag

Har idag besök i det "korta huv'et" av objuden gäst. Han anlände tidigt i morse och har inte fattat att han ska bege sig vidare ännu! Han håller på och dunkar mig över ena ögat hela tiden. Ipren-mannen har inte kommit och räddat mig heller. Därför har jag legat med filt över huvudet för att mildra dunket och sovit, lite från och till. Vilken tur att det inte har varit strålande sol och fint väder, så jag hade behövt gräma mig över det.
Men det blir så tråkigt att inte göra någonting och bara sova, så jag har bestämt att försöka ignorera eländet nu.
Får väl prova djungeltrumman till Ipren-mannen en gång till och kanske blanda lite färger, så jag kan börja måla snart istället. Sen måste jag bestämma innehållet till morgondagens matlådor och göra desamma. En tur med dammsugaren har jag sett, är också på sin plats.
Mitt på da'n ringde förresten telefonen och det var min faster i "Sumpan", som hade fått ett brev med lite kossor i från mig, vilket hon tyckte var överraskande och roligt. Vi pratade nog nästan en timme, så nå't positivt hände ju faktiskt i alla fall. Dessutom verkar djungeltrumman ha nått fram denna gången för det dunkar inte lika mycket längre. Till middag imorgon blir det fläsk med löksås, tror inte maken gråter direkt över det valet.

Stilla höstidyll

Skymningen sänker sig över sjön......

innan mörkret gör sitt intåg

Skapande på g....

Fick i morse för mig att göra lite köttbullar till elvafikat med Anette, då behövdes det kanske lite rödbetssallad också. Hur svårt kan det vara att göra själv, tänkte jag och mixade ihop lite, som faktiskt blev ätbar (eftersom den tog slut). Vi satt i glashuset och "tjatade" i nästan två timmar, innan hon skulle vidare och baka bullar med barnbarnen.
Därefter kom äggtemperan fram och alla träföremål som i flera år funnits på lager,(lite varstans) i väntan på just äggtempera. Nu är de grund"målade" och står i förrådet för att torka, innan jag kan sätta färg på dom. Sen får de torka ett bra tag till innan det går att dekormåla. Lång framförhållning är det som gäller med gammal teknik, förr tog man sig tid att göra hantverk grundligt, vilket kan vara förklaringen till att nästan ingen, numera har tid med sådant. Tid är pengar i vårt samhälle och då finns inte plats för tidskrävande sysselsättningar, av den enkla anledningen att väldigt få är beredda att betala priset. Pengar borde inte styra människor, utan tvärtom. Det är dock svårt att bortse ifrån samhälls-fakta, men för mig är inte värde liktydigt med mycket pengar, utan vad du kan få för värde i form av upplevelser och välmående i livet. Det mesta kräver dock pengar i någon form, så det är väl bara att: "Gilla läget" som det så vackert heter. Men att inte köpa konceptet rakt av, utan att ifrågasätta och vara lite obstinat , är bara nyttigt tror jag. Ändrar därför inte åsikt utifrån vilket håll vinden blåser.
Efter mycket om och men lyckades det till slut, (sjätte försöket) att få iväg en ansökan om jobb, varpå jag tog tag i nästa och fick iväg även denna, på första försöket. Nu har jag varit och gjort mig "kort i huv'et", skönt att bli av med kalufsen inför resan till solkusten om ett tag.

Del av Brunch-menyn.

Jo, nu är hyvelbänken full igen, ett tag i alla fall.

Jag blir så "trötter på skiten".......

Så har jag då suttit i flera timmar, nu ikväll och fixat en ansökan till ett jobb på sidan "offentliga jobb" och skickar iväg det hela. Då kommer det upp: Något gick fel, tala om vad du gjorde så vi kanske kan hitta felet!!!
Som tur är har det inte försvunnit helt, utan finns där på "min sida", men går inte att skicka in.
Inte nog med att man inte får någon respons på insända ansökningar, nu blir jag till och med förvägrad att söka.
What next? kan man undra, raffinerad psykning av arbetssökande  eller bara data-error, det är frågan?
Vi får se imorgon om det fungerar annars skiter jag snart i det här för gott och gör något roligare istället!
Anette kommer en sväng imorgon (ojdå, senare idag) och äggtemperan i kylen är nog mogen att börja användas.
Den lilla Pippi-tröjan är klar, så jag kanske startar en svart vuxenvariant imorgon. Får inte heller glömma att boka parkeringsplats på Landvetter. Det närmar sig, bara Island håller ordning på sina vulkaner så.......

Klar för avhämtning

Klar att användas efter en veckas vila

Affisch och ödla

Ganska varmt för årstiden, har det varit idag och de nya glashus-gardinerna är nu på plats. Tyget räckte även till en bordsremsa därute. Rätt nöjd med resultatet, gav jag mig på att byta till nya lakan i sängen och tvätta "mormors" kryddburkar med hylla i köket, det behövdes. Rester från gårdagen, fläskfilé till middag och sedan en promenad till affären för lite inköp, bara några småsaker. Hade kameran med mig, men hittade inga "fotoscoops", så det blev en bild på affischen som sitter på vårt brevlådeställ, om gympa. Den sitter där och ger mig dåligt samvete, för man borde ju.... Jag har försökt att delta, visserligen för många herrans år sedan, men tycker att det är en fruktansvärt tråkig form av motion, så jag kan bara inte förmå mig till det, så jag får väl fortsätta brottas med samvetet istället.
Kärleksörten blommar nu väldigt fint, bredvid min gråa runda sten och på husknuten sitter metallödlan från Spanien som dekoration. Kan undra om den skrämmer grannbarnen lika mycket som den häxa som tidvis satt där för några år sedan. De var lite skraja för om de skulle våga ringa på och fråga om vi ville köpa lotter. En häxa är ju inte att leka med om det nu var sant att det bodde en sån i huset. Deras mamma har berättat detta för mig, ganska kul! Sant?? Vem vet......

Imponerande träd på väg till affären

Ett mycket bra erbjudande, men......

Rabatten på framsidan

"Skrämmande" husdekoration?

En vanlig söndag

När dagen går mor sitt slut, undrar man ibland vad man har åstadkommit och vart den tog vägen. Idag har det inte hänt så mycket, mer än frukost i glashuset, en del TV-tittande med avbrott för middag och sen åkte maken på fotboll. Då fortsatte jag att glo på TV och sticka på en liten Pippi-tröja som är beställd, samt så småningom ikväll, sydde jag färdigt "vintergardinerna" till glashuset. Ska stryka och sätta upp dom imorgon.
Det gick en "Morden i Midsomer" på TV8 som jag inte hade sett förut (vad jag kommer ihåg), så det var väl dagens höjdpunkt. För inte var det frysens pipande i en halvtimma, efter det att maken glömt stänga dörren, i alla fall.
Han tyckte jag var sur för detta och det är väl klart, när man måste lyssna på odjudet så länge.
Själv hade han inte ont av det, då han hör lite dåligt.....

Kvällens "bov" vid sin dator, där han ofta befinner sig.

Hörnebofika & höstfärger

Åkte, vid det här laget, den vanliga lördagsrundan: Second Hand, matvaruaffären och godisleverans till Hörnebo.
Fick som vanligt kaffe hos Jacobssons, men idag hade jag med mig fikabrödet, en del av gårdagens bak.
Vi pratade en stund, men snart var det dags att återvända till koljan som låg och tinade på diskbänken. Till middag blev det mandelgratinerad fisk med potatis, tomat och lime. Därefter tog vi kaffe på maten i glashuset.
När jag satt där och tittade ut över "ägorna", fick jag oväntad arbetslust, städade lite i kökslandet och ställde in en stege i förrådet. Då fick jag se den så kallade ordningen i nämnda utrymme, vilket jag normalt sett nog kan blunda för och strunta i, men idag gick inte det. Det brukar heta att: "jag vet var allting finns och har ordning på verktygen", men underligt nog får jag ganska ofta frågan, "Var finns den nå'nstans?" eller "Var har du lagt det?" Frågeställningen i sig är inte konstig, med tanke på hur det är "organiserat" där ute, men varför fråga mig? Därför i ren självbevarelsedrift ser jag mig nödd och tvungen att allt emellanåt redigera i förrådet, så jag har lite koll. Varje gång detta händer är jag lika förundrad över hur man över huvud taget kan veta var något är. Har aldrig fattat efter vilket system "ordningen" är uppbyggd.
Färdig med detta blev det fruktstund vid datorn, där jag kunde konstatera att problemet med att komma in på min blogg, från i morse, nu är tillrättat. Hoppas det bara var ett tillfälligt fel.
Nu börjar "Lark Rise to Candleford" på SVT 1, engelsk kostymserie, nice! Sen blir det en hemmagjord pizza till kvällen..... bara Inga inte somnar vid TV:n.

Det brinner vid sjön, "trädgårdsarbetare" eldade ogräs, visade det sig.

Grannens lönn i höst skrud

Efteråt, tro mig ingen hade velat se före-bilden.

Jättegott!

Fredagsmys, creme fraiche och tavlor.

Fint väder och "grönsaken" från IKEA (någon form av palm, modell större) har framgångsrikt blivit levererad till slutdestinationen, sonens lägenhet. Den fick nämligen inte plats i hans bil i onsdags utan risk för att förolyckas.
Sonen var dock på språng, eftersom han blivit blixtinkallad till Posten för andra gången denna vecka. Det blev alltså ett mycket kort besök, men jag hann få i uppdrag att inhandla en hatthylla som fanns till extrapris på ÖoB just nu. Hade tänkt att ta en tur till torghandeln i Tibro, men ändrade mig snabbt och styrde kosan till Skövde istället. Billigt garn på Rusta och hyllan samt en del annat på ÖoB blev det. Tittade även in på Skokanonen, då de brukar ha skor som tilltalar mina fötter, dock inget fynd denna gång.
Lite matvaror och balsamterpentin, köpte jag på hemväg och efter urlastning, vispade jag lantägg, blandade med kokt linolja, vatten och nämnda terpentin. Nu står det åter äggtempera i mitt kylskåp, var nog minst tio år sen sist. Tanken är att jag ska komma igång och måla lite, kanske göra några korgar också.
Därefter bakade jag en plåt bullar, stekte tjocka revbensspjäll och gjorde lite plättar till kvällens "fredagsmys".
Plättarna varvade jag med spenat och ost, serverade creme fraiche och hackad rödlök till detta.
Varje gång jag ställer fram en förpackning creme fraiche tänker jag på farbror Hans, för han åt detta med sked direkt ur burken. Som han sa: "borde han inte", men när det kom gäster tyckte han att han kunde unna sig lite onyttigt. Standardfrasen när man anlände, som jag kommer ihåg det, var: Hej, välkomna! Vill Ni ha whiskey?
Han tyckte mycket om denna dryck, men hade som regel, att bara dricka den då han hade besök.
Tack vare honom lärde jag mig att dricka denna spritsort, framförallt i irish coffee. För övrigt var han konstnär och verksam som scenograf på TV i Göteborg. (Han gick bort för snart tio år sedan.)

Dom gick att äta... de flesta hamnade i frysen, bra att ha!

Lite fredagsmys och creme fraiche med sked.

Min favorit-tavla av Hans Westman, har många fler, men denna är bäst enligt min smak.

Korintkakor på turné

Vaknade med en ordentlig huvudvärk, hade inte gjort något för att "förtjäna" denna, mer än glömt bort att dricka kaffe kvällen innan. Det fick bli nödfrukost snabbt, kaffe och en hönökake-macka, följt av en värktablett. Hjälper inte det, så finns ingen hjälp, men det blev bättre om än inte helt bra. Kunde notera att det inatt inte varit någon frost, men att det var väldigt vått i gräset. Det blev att vänta några timmar med gräsklippningen och baka lite korintkakor under tiden. Hade bestämt att åka till Karlsborg och fika på Turistcentrum, därför att en av kollegorna sen i somras jobbade sin sista dag för säsongen. Kändes lite kul att ha med sig något till kaffet och när jag ändå skulle ut och fara, kunde ju vägen över Hjo vara ett bra alternativ. Kakorna blev "portionerade" i tre olika förpackningar, en till Karlsborg och två till Hjo. Gräset blev sen kortare, kanske sista gången för i år och så bar det iväg på turnén. Kollegan som jobbade sin sista dag, var alldeles ensam på kontoret, då alla de andra var på någon form av utbildning/information. Vi pratade en bra stund och drack kaffe innan färden gick vidare mot Hjo och tre kortbesök. Först en relativ snabbis på Hem & Hobby, sen en tur till syster, som satt och väntade på ugnspannkaka till kvällsmat. Det luktade väldigt gott! Hon fick några kakor till "efterrätt". Sen det sista leveransstället, mor och far fick ett plåthus med lite kakor i, som far genast provsmakade. De fick omgående godkänt.
Under hemfärden kunde jag konstatera att det börjar skymma redan strax före sju och hemkommen blev det en bild på solnedgång.