Borta bra......

.....men hemma bäst, heter det och här kan man få in många olika sammanhang och åsikter.
Fotbollsmässigt ska det vara en stor fördel med hemmaplan, men inte alltid visar det sig emellanåt.
Så var det i söndags, då ett "på papperet" sämre lag (Newcastle United) kom på besök till Tottenham Hotspurs nya mastodont-arena (med samma namn som den förra: White Hart Lane).
Större delen av matchen var det spel på bortalagets planhalva, men några mål blev det INTE för hemmalaget. Men  ett av de få anfall Newcastle hade, resulterade i ett ledningsmål i första halvlek. Vilket muntrade upp bortasupportrarna, vi hade alldeles nedanför oss. Visade sig att detta skulle bli matchens enda mål, tyvärr. Födelsedagsresans supporter (dottersonen) var deppig resten av kvällen och mormor "förbannade" det dåligt spelande hemmalaget, för att de lurat grabben på att få höra ett hemmavrål över mål. Det såg hyfsat fullsatt ut, så förutom oss tre var det i runda slängar 60.000 åskådare.
+32 grader i skuggan(!) med gassande sol direkt i nyllet hela första halvlek, förlustmatch och en dryg kilometers promenad för att få tag på en taxi (alla vägar var avstängda för biltrafik sålångt runtom arenan), tog musten ur oss. Sen hade vi inte ätit nå't mer än light snacks som ingick före matchen (mestadels små kycklingpajer) och gratis dricka i paus.
Med lite hjälp från en "vattenköpsaffär" hittade vi en liten taxistation och fick åka flådig svart Mercedes, rattad av en kille som hade släkt i Göteborg......
Åter vid hotellkvarteret blev det italiensk restaurang. Därefter landade vi i sängarna totalt slut, varierande fysiskt och mentalt, med fläkten på högsta varv.
Måndag bara frukost och packa samt chilla en stund, innan vi tog oss an återresan.
Behöver jag säga svettig?? Jag naturligtvis, svettades för tre från Paddington station till hotellet vid Arlanda, där bilen var parkerad. Hemtransport till Söder av barnbarnet, prata och fika lite med övriga familjen som var hemma. Runt halv nio startade bilresan mot Fagersanna, som nåddes strax före ett (idag).
Tisdagen med sovmorron, sen jobba halvdag för mig och sanera luktande möss i fällor på vinden för maken. Lukten slog emot då jag öppnade dörren där mitt i natten.
Han har vädrat vinden halva dagen och jag handlade mat på hemväg. Gjorde biffar att steka i ugnen, samt en "man -tager-vad-man-haver-soppa" till de närmaste dagarna. Soppan blev hyfsad, men biffarna glömde jag av så de blev "kolbullar" men går nog att äta trots allt.
Jobb heldag imorron, tur i oturen eftersom jag och knä't inte alls är överens. Men sitta still kan jag ju.........
Och ikväll .....precis nu hittade jag ett program om Heathrow airport.......måste jag ju se (hahahaaaa)

Däruppe på taket av arenan, sitter "Tuppen"

Kycklingpajerna med en klick potatismos som dekoration...snacks före matchen.

Jaha, slutsignal strax....full bevakning på bortasupportrarna på plats. De har ju anledning att fira.

Utsikt från en svart taxi, men inte svarttaxi påväg "hem" till hotellet.

Inte helt nöjd med  spagettirätten heller, vi andra tyckte dock det var ok.....

4.50 från Paddington? Nej 10.25 mot Heathrow.......

Här åt vi innan take off....morfar "klarade" att köpa kaffe alldeles själv. Master Joel gjorde likadant, men han köpte en extra portion fries.....

Flygplanshuligan har varit i farten. Han tappade halva chipspåsen på golvet. Jag sa till stewarden direkt och skulle köpa ny, men fick en gratis.......

I väntan på transferbussen vid hållplatsen utanför Arlanda.

Fan-tastiskt.......

.....kan man säga, då man fått en fläkt(fan...) till rummet i London på femte våning med varmt ute.
För övrigt behöver jag inte överhuvudtaget knappt ens röra på mig förrän svetten rinner i ansikte och nacke. Allvarligt så tror jag faktiskt artt jag är allergisk mot värme.
Igår var en strapatsrik dag. Efter att i torsdags åkt upp till Arlanda för övernattning inför Londonresa fredag, tog vi tidig förmiddag transferbussen från hotellet och hämtade upp barnbarnet från Arlanda Express, som modern satt honom på (innan hon drog till jobbet).
Gick bra, sen följde (för mig) en svettig "promenad" på Arlanda innan flyget gick. Landade något sent på Heathrow och där följde ytterligare en svettig rundvandring. Först en timmas kö till passkontroll och där var tjänstekvinnan inte helt nöjd, då vi borde haft en skriftlig tillåtelse från barnets föräld-er/rar att vi hade lov att ta det med på resa.
Nåväl vi "charmade" oss ur det hela genom att prata om fotbollen vi skulle på....samma som storebror redan gjort och då barnet kunde säga vad morfar hette i förnamn, slapp vi slutligen igenom.
Dags för nästa "svett-maraton" till expresståget. En kvarts vila där innan en kortare promenad till hotellet från Paddington station. .
Efter installation på rummet gick vi ut i kvarteret och åt god mat på Oliver's steakhouse.
Helt slut var vi (jag mer än de andra) och med lite dricka lämnades jag i sängen, medan de andra två vandrade lite i omgivningen och köpte mer dricka samt snacks.
Idag lördag, fick morfar och barnbarnet ta sightseeing-bussen själva efter att jag "vinkat" av dem. Haltade därefter mödosamt tillbaka till hotellet och engelska deckare på ITV3.
Sen lunch framåt halv två på KFC (premiär för alla) då jag mötte upp fortfarande i "rinnande" format.
Hann iallafall gå till stationen och reka var "the sausage roll" ska inhandlas till kvällen och köpa ett billigt halsband eftersom jag glömde grannlåten hemma......(medan jag väntade på deras buss).
Rekreation och laddning av "gadgets" till fläktens blås en stund, sen får vi se vad/om vi gör nå't mer idag.
Morfar och Joel tog bussen till en klädaffär för att leta efter shorts. Men säsongen var slut sa de i flera affärer så de var bortplockade. Hmmm..... ca 28 grader ute......
Jag haltade ner till Pasty shopen och fick mig en roll.
En t-shirt var allt de hittade i klädväg och en portion riktig fish n' chips delade vi på tre....det var lagom. Nu får vi se om diklofenak hjälper på knät annars vet jag inte hur det ska gå.....

Om det är en korkek vet jag inte, men Ferdinand ligger fortfarande där...utanför hotellet vid Arlanda.

Bredvid växte det "ogräs".....

Flygplansfika.....istället för sandwisch med linfrön.

Fundersam flygare......

Inflygning till London...

God mat nära hotellet.

Utsikt från femte våning......

English breakfast.....Joel style.

Påväg on board......

Nu bär det iväg.....

Här bor vi .........

Busstät stad, de söker chaufförer......

Min sausage roll..........

Det var ett tag sedan.....

......jag kände mig ha energi, att dra iväg och kolla lite loppis och sen göra inköp hos Hem&Hobby i Hjo.
Det blev av igår, efter att jag "fyllt på" mitt eget loppisbord här hemma i Fagersanna och intagit frukost.
Hade dock inte kollat öppettiderna ordentligt, så den "stora" loppisen hade fortfarande lördagsstängt sista veckan för sommaren.
Men det finns ju fler...... hittade lite av varje på två andra ställen. Sen plockar alltid hobbyaffären några hundralappar och därefter ytterligare investering i en kasse mat.
Gjorde iallafall några fynd för framtiden (julklappar) och hittade två stuvbitar (15:-/st!!) till nya gardiner i makens kontorsrum.
Lövbiff med pommes och sallad till middag, men en stor räkmacka inhandlad på vår loppis till snabblunch, innan maken drog på lokal fotboll och jag satte mig tillrätta för Liverpoolmatch borta. Segerar på båda ställena.....kan rapporteras.
Idag söndag har det dock varit slött, vi orkade inte åka till en auktion som vi tänkt (skulle ju ändå inte ha något egentligen....).
Sydde istället klart gardinerna och satte upp, maken blev "jätteglad". Nä han brydde sig inte.... men assisterade vid bytet. Sen hade jag ett annat tyg liggande som det skulle sys nya kuddöverdrag av, så även det blev nu gjort.
De sista egenodlade potatisarna togs upp till middag och Inga passade på att bjuda på rullader (av lövbiff) till dessa.
Resten av da'n har jag bara agerat "fåtöljpotatis"............

Igår var det "gängkrig" i trädgården änder mot skator.......

Tyvärr är saltgurkan nu slut.... men gott var det.

De nya kudd-fodralen......

.....och här gardinerna på plats.

Potatis-skörden....

Druvorna börjar ändra färg.

Gott om björnbär finns det också......

.....samt en och annan pumpa på G.......

Denna har kommit lite längre i tillväxt.

Återburet......

.....är i stort sett allting efter att tvättmaskinsinstallatören gjort sitt, då han dök upp punktligt vid ett.
Jag var inte hemma, men kom strax därpå tillbaka och då var hela vår infart blockerad av en vit skåpbil. Hur man nu kan lyckas med det.......
Nåväl jag fick ju också parkera på genomfartsleden som ett hinder och bära matkassar en bit extra, men strax var allt klart (för hans del) och vi kunde mödosamt återbörda de "evakuerade" prylarna tillbaka till sina platser.
Hur mycket får egentligen plats i en tvättstuga? hann jag fundera på i ett dygn när både kök och "syrum" var belamrade....
Vad det gäller fotbollsmatchen, blev det till slut (efter förlängning och full omgång straffar) rätt lag som vann.....Liverpool of course!
Tog under eftermiddagen en utflykt till Hörnebo för en fika hos bonusdottern, där "lånehunden" var extra gäst. Längesen var det sen sist faktiskt, men trevligt.
Under gårdagen kom också ett sms med förfrågan om jag kunde jobba idag....och det kunde jag uppenbarligen, för nu sitter jag på jobbet sen klockan 10.00 och avslutar 16.00 med att hämta take away thai. Fredagsmys överenskommet med maken.
Testkörde en tvätt igår (lite strul) maken ska testa en maskin till idag så får vi se om det går "smärtfritt" annars........
Hade funkat bra enligt rapport och då "firade" vi med hämtmaten på altanen, då jag kom hem.

Leverans av ny tvättmaskin.....

......premiärkörning i en ovanligt ordningsam tvättstuga.

Torsdagsmiddag på altanen.....

Hittade en tvåkrona vid vår trapp, måste ha varit vitvarutransportören som tappat. Får bli bidrag till den något större fakturan.....

Javisst är rosen fin......eller hur staren?

Fredagsmys......

.....med syrsa-kompis bakom ryggen.

Återkomsten......

....av en blues-indoktrinerad make, är beräknad till eftermiddagen.
Det är bestämt att han ska hämtas vid tåget, efter att jag avslutat full arbetsdag.
I helgen hände inte speciellt mycket...för egen del. Men i Tibro var det celebert besök av Diggiloo-gänget under lördagskvällen.
Sen bjöd Inga på fläskstek både söndag och måndag, även frysen fick sig en portion (för mig att avnjuta senare)....
Var på lördagsmorgonen nere på loppisen och fyllde på mitt bord och måndag, damp det ner en trehundring via swish.
Igår var jag på "turné" i Skövde och avslutade på växlingskontoret för några pund till förestående barnbarns-resan.
På eftermiddagen fick det bli ytterligare en korttur, då ett paket fanns för avhämtning hos Pressbyrån och då kunde man ju även slinka in hos second hand, där man sällan går tomhänt ifrån.
Igår var inget undantag.
Har idag "röjt" en del grejer på jobbet, (som är mina) att avyttra på loppisen framöver. Finns fortfarande en del prydnadssaker (jul & påsk) som ska tas "hem", men lite åt gången får det bli......
Imorron kommer det en ny tvättmaskin, beställd över nätet hos en lokal firma att installera och avyttra den gamla. Vår nuvarande bestämde sig nämligen för att sluta rotera trumman i fredags.
Kollade och det visade sig att den uppnått en aktningsvärd ålder av 13 år, så bara att acceptera utgiften och hoppas att nästa kommer att göra lika "lång och trogen tjänst".
Tåget var i tid!! och nu har vi tömt ur massa prylar från tvättstugan, inför ankomsten av den nya nyttoprylen. En kantarellmacka var, till kaffet på altanen är konsumerad och snart är det fotboll.
Liverpool-Chelsea från Istanbul i Supercupen.........

Där på andra sidan ån, skymtar scenbygget inför kvällens Diggiloo-föreställning.

"Blues-änkans" lördagsportion middag........

Kvällsmys: avocado med räksallad och extra räkor..... Inga är på G.....

Söndag serverade hon detta, som även räckte till fler dagar....

Kantarellmackor från "ICA-skogen" till hemkomst-kaffet.

En av tomaterna är mogen, nyplockad....tar vi till frukostmackan imorron.

"Övergiven" igen.......

........ nej men ensam hemma ett tag, då maken tog tåget till huvudstadens blueskvarter tidigt i morse.
Han skulle visst besöka Kungliga biblioteket också i idrottshistoriesyfte, men det går ju att kombinera.
Dagtid riva i arkiv och kvällstid musikhak.
Vi var på "utflykt" till Skövde igår....på tu man hand. Huvudsyftet var dock att lämna min bil på sin första service och slå ihjäl några timmar med lånebil under tiden.
Vi började med lunch, men förstahandsvalet av matställe hade slut på dagens aviserade meny så vi fortsatte till stället där det serverades vad maken helst ville ha: Biff á la Lindström. Jag fick ta kycklingfilé som "reservföda". Var väl ok men.......
Sen skulle han göra slut på presentkorten från Fagersanna IF, som stått på spisfläkten i åratal. Han skulle skaffa ett par skor, hittade svarta gympadojor och expediten tyckte även hon att han behövde nya.....
Nästa, grillkol och lite annat på ÖB. Tid kvar, då fick det bli Blomsterlandet för nå't att snygga till med ute därhemma.
Bilen klar, hämta den och betala sex lax för service, är det dyrt eller är det dyrt......
Hemåt i ösregn, men fick vända vid Igelstorp då det ej gick att accelerera! Tillbaka och hejda verkstadspersonalen innan de stängde. Var visst bara! nå't de slarvat med att dra åt...... inte ok tyckte jag, men nu funkar den som vanligt igen.
Roat mig idag med dryg halvdag jobb, kollat blodtryck (godkänd) och tagit prov (sänka, resultat imorron).

Hittade mors&fars fotoalbum i glashuset. Där fanns ett kort av "Dammen" fyrtioårspresenten från föräldrarna som farbror målat, men tyvärr förolyckad i branden 1997.

Snart ska de få sina nya hem i trädgården......men öser ner just nu.

Kvällsmat inköpt på hemvägen, hos bagar'n.

Lite trädgårdsarbete......

......blev det frampå förmiddagen. Skulle ta bort den alldeles för stora och risiga gräslöksplantan i grönsakslandet och sen klippa bort en massa tillväxt på häcken och vinrankan (igen...).
Startade med gräslöken och där bredvid plantan låg ett stort ägg begravt. Kastade iväg det och då sprack det upp, visande ett fågel-embryo. Hittade tidigare ett liknande embryo vid vinbärsbusken för nån månad sedan. Skatorna är starkt misstänkta som äggtjuvar och hade troligen gömt det ena i jorden, "for later"......
Medan maken gick ut på en "gubbapromenad" med andra pensionärer, fixade jag middag.
Vi skulle äta på verandan tänkte vi, men hann bara sätta ner ändan på stolen så började det regna.
In igen och nu har det kommit en rejäl skur med åskmuller därtill.
Maken ska på blues-möte i Tidaholm ikväll, men innan dess ska vi ta en fika........
Får nog bli i glashuset........
Plötsligt ringde det på dörren. Mödosamt reste jag mig ur fåtöljen (dammsög och röjde en stund i glashuset tidigare, så den ständiga träningsvärken hade ökat på några snäpp) och där stod sonen i hallen.
Han hade rivit efter fiskegrejer i förrådet.
Stannade och tjatade en stund.......

Den här behövde lite hjälp bort från grusgången, det fick den....

En annan sort vilade en stund på krasseblomman.......

Det begravda och numera trasiga ägget, innan det hamnade på komposten.

Mini-gurkor på gång, spännande......

Förvuxen vinranka, nu åtgärdad.

Vinbärstjuvar gaddar ihop sig, men.......

...tack för besöket, ta nu trappan ner och dra vidare till sjön.

Lunch......

Fika.....

På avigsidan.......

.......kan man vakna, men så var inte fallet idag. Dock kan rapporteras och erkännas att klänningen visade sig ha kommit på med utsidan inåt, så att säga och upptäckten gjordes först då jag kommit till jobbet.
Fick bli en vända in på toa för att vända rätt och skratta lite åt sig själv.......
Sen blev det fyra timmars arbete och därefter shoppingrunda på Netto, innan hemfärd.
Lagom varmt tycker iallafall jag att det var idag. Vid hemkomst en sittning i fåtöljen till svensk komedi från fyrtiotalet(?) och "Lark Rice to Candleford".
Runt sextiden "ropade" Inga att det serverades hemmagjorda räkmackor på verandan i trädgården.
Där satt vi och pratade lite en bra stund, maken och jag i lagom värme och vindstilla.
Nu teve igen, sen sängen och väntande sovmorgon.
Får se om det blir nån "action-tisdag" eller bara vara...... maken har svabbat av köket idag, så det behövs inte göras iallafall.
Inget jobb förrän torsdag nästa gång, halvdag även då. Samtidigt då försvinner maken med tåget, på en Stockholmsvecka.

Det blommar i trädgården.......

......och växer så det knakar i vinrankan.

Gårdagens solnedgång......

......med närbild på en fiskande båt.

Räkmacka x 2 nu uppätna på vår privata uteservering.

Och nu har solen lagt sig även ikväll.

"Polar'n" muckade.......

.....med ett buskstöd. Tittade ut över gräsmattan och fick se att det plötsligt låg ett metallstöd mitt på gräset.
Tänkte att det måste jag flytta på, men "Polar'n" stod och vilade , så ingen bråska.
Men en stund senare hördes ett skrapande ljud utifrån och det hela hade utvecklat sig till ett "fullskaligt" krig. Snabbt ut och skilja kombattanterna åt och hoppas på att bara buskstödet fått skador.
"Polarn" (robotklipparen) har dock fortsatt som om inget hänt resten av dagen.
Före frukost på verandan, tog jag en påfyllnadsrunda till loppisbordet och lite senare ytterligare en sväng därnere.
Denna avslutades med ett besök hos bärbilen, där jag snabbt och enkelt "plockade" två liter blåbär.
Merparten av dem ligger nu i frysen, men lite färsk sylt finns i kylen och av den gjorde sen Inga en mini-paj till efterrätt åt mig.
Middag blev lite rester: dillkött, en halv västerbottenpaj och till kvällen "Shepherd's pie" på pulvermos och köttfärsröra från gårdagen.
Inga lottovinster idag tyvärr, men de tre senaste omgångarna har symötets rader begåvats med diverse vinster.......

Frukostbricka med utsikt.......

.......vår tall mot blå himmel.....

....och variationer i molnen.

Minipajen, mer än hälften finns faktiskt fortfarande kvar.

En titt in i frysen innan dörren stängs.

Nu ska han ut och härja igen........

....... till Hedemora på blues säger han och "kinesa" hos dottern i fritidshuset, åker redan torsdag.
Kommer sen hem några dagar innan han drar till Stockholm..... i samma ärende.
Blues och "kinesa" hos dottern...... (han har frågat sin fru om lov faktiskt, inser väl själv att det blivit rätt mycket "farande" på sista tiden).
Hade här kunnat haka på några dagar till huvudstaden, men avstod då han ska åka tåg.
Kanske gör ett försök på egen hand, att åka på bilutflykt med nån kompis. Har en plan.......
Sen får jag se till att jobba lite mer, för att utöka "pensionärslönerna" så som han slösar runt.
Heldag idag, dryg halvdag imorron och fortsätter med ännu en halvdag på fredag. Sen får vi se......
Efterlängtad klippning är också inplanerad imorgon........ska bli sååååååå skönt!
Nästa på agendan....sovmorron!
Maken drog iväg mot "nya äventyr" ungefär samtidigt som jag åkte till jobbet. Det blev trekvartsdag där eftersom jag handlade förnödenheter också. Saknades en del sådant på kontoret.
Nyklippt och landad i fåtöljen, ont överallt men annars är det bra....typ.
Har redan sett bild på fikande familj i Norberg på Facebook, så han har alltså anlänt dit.
Inga bjöd mig på hemmagjord räk/curryröra med liten baguette och nu väntar jag på först Ernst, sen Jane Austen-film (kass kostymfilm....som sonen uttrycker det) att se om igen.
Imorron halvdag jobb, sen helgvila........

Tidigare i veckan.....är det en säl?......nä bara maken som doppar sig.

Nu har mina egna pumpablommor börjat blomma....

Skörd från trädgården, serverades tillsammans med.......

Ingas egenkomponerade kyckling i currysås.

Här var de och fikade.....

....hela familjen för tillfället....och morfar.