Mormors julkex, sopor och symöte

Innan jag tog date med John Blund inatt, ställde jag havregryn på "svällning" i mjölk, (ska nämligen stå i ca sex timmar) så det bara var att fixa klart degen och börja baka direkt när mobilen tyckte jag skulle gå upp. Nu är det väl inte direkt så att mobilen har en egen vilja, men ställa in en väckningstid när man är som piggast, (sådär en timme efter midnatt) tycker jag är en bra idé, just då i alla fall.
Att det sen inte känns lika inspirerande på morronkvisten är smällar man får ta och hålla sig till planen.
"För man ska ha en plan", precis som Stickan i Jönssonligan och precis som i hans fall, skiter det sig ibland.
Ganska ofta egentligen, men en plan måste man ha. På så sätt blev det bakat julkex idag, inslaget resterande julklappar, gallring av loppisgrejer för inlämning till second hand och transport dit, innan det var dags för symötet slutligen.
Maken lastade bilen med skräp och defekta elprylar, för färd till återvinningen. Han råkade där ut för ett litet missöde, i form av en läckande färgburk, vilket tvättmaskinen klarade att återställa det mesta av. Förutom Fagersanna IF-tröjan, som ändrade färg från gul till spygrön, men återigen, smällar man får ta....
Handbollen har jag spelat in och ska snart titta på, även om jag vet resultatet.
Trevligt hade vi med råge på (sy)mötet. Nu är jag mätt och belåten, åter hemma i min egen stuga. Det har slutat snöa också, vilket i min värld, är väldigt positivt.
Projekt inför morrondagen, åka och handla, packa och om jag är riktigt redig, ta en omgång på gymet......
 
Kaos på köksbordet.......
 
Traditionellt julbak
 
Färdigt resultat, de till höger är "brungräddade" precis som pappa Per ville ha dom.
 
Vi anländer till centralorten för diverse ärenden
 
(Sy)mötesvärdinnan värmer glöggen i det nyinredda f.d. brygghuset, medan......
 
....tillbehören väntar tålmodigt.
 
Den granna granen lyser upp gårdsplanen vid hemfärd efter trevlig sammankomst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0