"Nyan(d)lända gäster

Fint väder idag också och fort upp med altandörren för att njuta av sommaren, medan det varar.
Runt halv elva gick jag ut på altanen och möttes då av ett gäng nyanlända gäster. De kom travande upp från slänten på rad. Först gick mamma And, sen följde fyra små. De kan inte ha varit så gamla, knappt större än en vanlig gråsparv.
Fort fram med lite bröd att bjuda på och en skål vatten att dricka. Dricka förresten, där kunde man ju bada tyckte den yngre generationen och mamma hade inget att invända mot detta.
Sen var det dags att vila tyckte mor och så gjorde dom, sen ut på en promenad och äta lite igen,....och bada!
Så höll dom på ända fram till tretiden, då tyckte mor att de skulle gå vidare och började trava mellan husen på väg upp till vägen. Men då tyckte jag att det var dags att lägga mig i uppfostran och satte för "grinden" som vi använt till barnbarnen för att spärra den "genomfarten". Jag fick en väldigt lång blick av mamma And, men hon styrde sin familj nerför slänten igen istället.
När maken strax därefter tittade in på sin postrunda, talade jag om vad som hänt och vi gick ut på verandan för att se om han fortfarande kunde se dom. Mycket riktigt, där i diket just ifärd med att krångla sig över järnvägsrälsen var dom på sin väg tilbaka till sjön.
Sen dags att åka till Skövde, för min del och en träff med gamla barndomsvänner, för en bit mat och prat, på sta'n. Vi hamnade nere på Parnassen, med utsikt över järnvägsstationen och "gamla" posthuset, som numera är under ombyggnad, (delvis) till ett "glaspalats". 
God mat och skönt väder var det, men sen dags att ta sig hem för att se kvällens EM-fotboll.
 
Titta vad vi hittade mamma!
 
Lika bra att hoppa i ordentligt, lite trångt kanske, men vad gör det.
 
Gå inte för långt bort nu bara.
 
Håll er nära mig för den där fulingen på räcket, är inte att lita på.
 
Efterrätt nummer ett för dagen, -den efter lunchen.
 
Ja då har ni lärt er att klättra upp på altanen barn, här finns det också bröd ibland.
 
Nog för idag, nu drar vi ner till sjön igen.
 
...och jag drog till "Livets Brunn" för att möta kompisarna.
 
Sen blev det mat och prat på Parnassen, med servitören som fotograf.
 
....och här dagens andra efterrätt, tre tryfflar till kaffet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0