Ladda batterierna (och "tankebanor").

Det var vad kameran uppmanade mig när jag skulle ta kort på en sädesärla som betedde sig lite roligt på altanen.
Inget annat än att plugga in laddaren i väggen och vänta. Nu verkade det som om framförallt fågelvärlden, hade gaddat ihop sig och djungeltrumman ljudit över nejden. Kom igen nu allesammans för nu har hon ingen kamera!
Strax satte sig en talgoxe på första parkett utanför mitt fönster, perfekt position för idealbild. Senare när jag åkte till Tibro, fick jag se två tranor som gick i dikeskanten i godan ro, men det var ju också kört.
Tittade givetvis in till second hand innan jag inhandlade dagens middag, vilket kom till mig i en uppenbarelse: "Du skall köpa biffstek idag" och lydig som jag är (hmmm) blev det så.
Gymet fick en påhälsning och varje gång jag passerar viadukten, stör jag mig på banderollen som hänger där: "Lagt spår ligger"& "Rädda Karlsborgsbanan". Ursäkta mig men, hur enkelspårig får man vara? Visst, håller med om "lagt spår ligger" för det är bra, men plocka upp rälsen och gör något vettigt av spåret. Återanvändning är också bra, cykla är också miljövänligt, locka hit fler turister som man kan tjäna pengar på och riksväg 49 skulle definitivt må bra av att slippa oskyddade trafikaner. Enligt det senaste i utredningen (läst i SLA) skulle inte ens hälften av kostnaderna för persontrafiken kunna täckas och då hade man ännu inte kalkylerat med vad det skulle kosta att rusta upp rälsen till körbart skick. Jag bor vid banvallen och en sak är säker billigt lär det inte bli. Har ingenting emot tågtrafiken, men finner inget försvar för att slösa med gemensamma medel. Allra helst när det finns andra bra alternativ om bara alla "bromsklossar" accepterar fakta och kan börja tänka i lite andra banor!.
Hemma har jag efter äten biffstek, relaxat på verandan i min solstol med en (två) cider bredvid och en nyladdad kamera för spaning. Det hjälpte nu inte mycket, eftersom operatören var alldeles för långsam i vändningarna, när det kom en ladusvala och nyttjade vårt räcke i tre sekunder. Men även mina batterier är påfyllda av en "bara vara-eftermiddag". Lite nytta gjorde jag dock i värmen, glashuset fick sina sommargardiner uppsatta och trillingblomman fick ett permanent hem i rabatten vid solväggen.
Till sist måste meddelas att det har brutit ut krig i tallen. Flugsnappare slåss mot gråsparvar och nu ikväll bråkade även stararna inbördes. Herr och fru And är dock fortfarande fredligt inställda.....på brödbitar.


Biffstek med mycket lök


Ett bonadsfynd på second hand jag inte kunde motstå.


Fika på verandan!


Anfall vid den ena holken!


Därefter tar vi oss ett uppfriskande jordbad!


Mitt sällskap i solstolen, trevlig, kan rekommenderas.


Herr & fru And på kvällsvisit.


Herr And var inte lika snabb som frun, så han fastna på bild.....


när de flög iväg mot sonedgången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0