Lagomdag med mycket innehåll.

 
Vaknade idag vid lagom tid för en söndag, strax efter niosnåret. Får väl ändå säga att för årstiden var det ganska lagom temperatur också, iallafall plusgrader.
Där och då fick jag en idé om att ta en förmiddagspromenad, stjälpte i mig lite youghurt och traskade sedan iväg. Visst blåste det lite, men var hyfsat skönt ändå. Först tänkte jag ta "skogsrundan", men ändrade mig under vägen och förtsatte förbi Ransgården i riktning mot skolan. Nu gick jag inte långt, men säkert en dryg kilometer på andra sidan om affären, innan jag vid en gammal järnvägskorsning för gående tog mig ner till gamla vägen, närmast sjön, vände där hemåt så småningom på själva järnvägsspåret.
Som avslutning på promenaden (uppskattningsvis 4km totalt) "vår egen mördarbacke" och därefter dusch innan kaffe med macka.
I kylskåpet började det bli låg nivå på mjölkfronten, så bäst att bunkra upp tills maken återvänder imorron. Dags för bilen att göra tjänst och en shoppingrunda på Tempo, försåg mig även med schnitzelkött till söndagmiddag.
Kom också ihåg att lämna in nytt Lotto, där lite småvinster reducerade avgiften något.....
Ytterligare en idé poppade upp i huvudet: Varför inte ta en kortutflykt till Sörgårdens café och inredning, dom har ju öppet till 14.00 på lördag-söndag. Så blev det och med hem kom förutom fem påskliljor i krukor, även två äggkoppar, som vid jul ska få åka till Holland som julklappar.
Vi började prata eftersom jag vid tillfället var enda kund i affären och "hamnade" i konversationen via New York, till slut vid Gamla Örlenbadet och vad isen ställt till med på udden.
Passerar ju där vid hemfärd, så det blev ett stopp med kamera i högsta hugg för att dokumentera naturkrafterna.
Som sagt idag bjöd Inga på schnitzel till middag, med myyyycket grönsaker och det smakade inte skit.
En liten besvikelse där framför TV:n, var väl bara att Liverpool inte lyckades vinna dagens match mot West Ham. Det blev 0-0 och man skulle kunna misstänka en tråkig tillställning, men det var en händelserik drabbning trots sin brist på mål.
Änder flyger det vitt och brett runtomkring här idag, ännu har de inte landat i vår trädgård, men det är väl bara en tidsfråga......
 
Många påskägg hängde i ett träd i en trädgård och titta mitt i satt en ekorre.
 
Någon hade byggt en "låda" vid strandkanten utmed gamla vägen vid sjön.
 
Undergången under spåret på gamla vägen
 
Stationshuset i Fagersanna sett från perongen (eller där den en gång var iallafall)
 
Sörgårdens hönor i solskenet.....
 
...och innehavaren i färd med att paketera det jag köpt.
 
Naturens krafter är starka....
 

...och badplatsen är mer eller mindre massakerad.
 
Därute skymtar Fläskön med sitt lilla hus, mitt i all isbildning.
 
God och välförtjänt middag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0