Värderad tid och Jobbrum?

I den beryktade Fas 3, (för oss "som inte löst vår situation än" utan hamnat här) ingår att man varje månad måste göra ett personligt besök hos Arbetsförmedlingen. Det är dock svårt att få till ett personligt möte med sin handläggare (vilket kanske vore betydligt mera givande). Har lite svårt att se vitsen med detta arrangemang, då man med dagens teknik kan hålla kontakt via mail, både oftare och smidigare. Två tankar dyker dock upp (inte speciellt snälla men ändå): a) arbetsförmedlare måste ha sysselsättning/övning att möta människor och b) arbetssökande är en kategori som måste kontrolleras så de inte latar sig eller fuskar. 
Vid förra besöket tog jag lydigt en nummerlapp och satte mig att vänta, tills jag kunde konstatera att många som kommit efter mig, bara gick direkt in i det öppna rummet utan lapp.
Jaha så fungerar det alltså.....
Idag fanns inget öppet rum, nummerlappsmaskinen var trasig och många satt på rad. Dök då på arbetsförmedlaren när han kom ut för att hämta nästa och fick svaret att nu i semestertider "var det väl inte så.....".
Då jag hade en massagetid att passa, var det bara att knalla därifrån och hoppas på mindre kö strax innan tolv (före lunchstängningen).
Återkom med tio minuter till godo och hann faktiskt in till en tjänsteman, innan de stängde för lunch. Men hade klockan hunnit bli tolv och kön inte varit slut, hade dom väntande blivit uppmanade att komma tillbaka efter klockan ett. Detta stod helt klart efter konversation mellan tjänstgörande arbetsförmedlare (störde dessutom mitt i mitt besök).
Tycker att vi ändå har rätt att bli informerade om tillvägagångssätt för det första och sen kan man väl förvänta sig lite respekt även för arbetssökarens tid. Dagens "hantering" visar tyvärr att inställningen är: Arbetssökande har inget annat för sig, så de kan komma tillbaka och köa igen om vi inte hinner med dom innan lunch.
Idag löste det sig självt, då ingen mer fanns efter mig, men att ha den attityden mot sina medmänniskor.
Om det bara varit en enda person i tjänst hade det väl varit en annan sak kanske, men är man två får man väl ta lunch i skift då det är mycket att göra, anser jag. Stänga är väl också helt ok, men man måste ju beta av eventuell kö. 
Är jag förvånad, nej (tyvärr inte) men fly förbannad på denna attityd till arbetssökande........
Tilläggas ska också att den jag fick träffa, var ett av "stolpskotten" jag kommit i kontakt med förut......
Nu blir det kaffe, glass och färska hallon som motvikt. 
 
Visst ser de goda ut......
 
Mörka moln tornade upp sig och det kom en ordentlig skur, åskan mullrade dock bara på avstånd.
 
Denna "maxi-tomat" är snart färdig för magen.....
 
...och vindruvorna växer, inte är dom många, men dom är där iallafall.
 
Jordgubbar och blå blommor funkar fint ihop.
 
...och detta har jag just "mosat i mig".
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0