Dag 2 sol - Aspö och god mat.

Fint väder och sol, så mycket kan jag konstatera såhär på morronkvisten. Då vår utsikt är en tak-kupol omedebart utanför fönstret, men uppåt är himlen blå och solens strålar letar sig in genom fönstret.
Frukosten är avklarad och var mycket bra. Gott om frukt och grönt, samt en hel del annat mer eller mindre nyttiga alternativ. Man kunde till och med baka sig en våffla med bär och grädde tilll om man nu (mot förmodan!) skulle tycka det var gott så tidigt på dagen. Nu hör ju jag till den kategorin som aldrig uppskattar denna "delikatess", så det var inte svårt att hoppa över. Maken gillar visserligen våfflor, men det fanns för mycket annat, så även han avstod (idag ialllafall).
Nu har han traskat iväg till biblioteket som han fick syn på, låg nästan granne med hotellet och då kan jag smälta frukosten en stund innan vi drar ut på nästa äventyr, färja till Aspö.
Med vattenblåsor under båda fötterna, (den ena större än den andra) får vi se hur promenerandet fungerar under dagen, det kan visa sig bli intressant.
Vi fick vänta ganska länge innan vägfärjan var på plats för att ta oss ut till Aspö. Tämligen blåsigt och en aning kyligt var det sen längst fram i fören, men ett och annat foto blev det, precis som en pratstund med ett par som också skulle ut till fotbollsmatchen.
Först hade vi dock någon timme att utforska ön på, då var vi bl.a. ute på Kastellet och hann med en fika på Hildas café, där vi avåt rostade blekingeskorpor med ost samt pratade lite med ägarinnan.
Fotbollen och idrottsplatsen lämnade väl sen lite övrigt att önska vad gäller kvalité, men en halvlek med fotande av matchen och lite vimplar i klubbhuset räckte för maken, innan vi tog färjan tillbaka.
Därefter åkte vi bil ut till en del andra öar förbundna med broar, Sonoren, Sturkö och Tjurkö. Detta blev lagom i tid till middagsbokningen halv sju på Fox&Anchor.
Maten var riktigt bra, både förrätten och huvudrätten. Därefter tog jag en "Lennart" och maken avrundade med en halvpint. Han orkade inte mer efter en hel pint till maten.
När vi kom upp på rummet "knackade" det plötsligt på fönstret och därute på det platta grustaket sprang en halvstor måsunge vilset omkring, med mamma Mås skrikande från taket ovanför. Vi får kolla imorron igen för fortsättning på historien.
Efter att ha varit ute i frisk havsluft hela dagen är vi lite möra och sover nog gott i väldigt sköna sängar ytterligare en natt och kan sen se fram emot morgondagens frukost.

Turturduvor?....nej det var slagsmål om "hålet" uppe på huset mitt emot hotellentrén.

Aaaaj!

Nu är vi framme på Aspö.....

Man kunde hyra cyklar på flera ställen på ön, här vandrarhemmets "flotta"...

...man kunde även gå längst upp här för att fika, men mitt knä och fotblåsa avstod. (då ingen hiss fanns)

Kastellet....

...inne på gården, med en restaurang.....

...valvet ner till båtbryggan vid vallarna. Med Karlskrona i bakgrunden.

"Vindbryggan" tillbaka till Aspö.

Hildas café....

....med konstnärinnans stenkudde i förgrunden....

....och delikata Blekingeskorpor till kaffet.

Den största bron ut på öarna, med en fin rastplats (och kiosk/restaurang med stort utbud) precis bredvid.

Förrätt: Isad gazpacho med parmesan-chip och marinerade räkor på toast.

Huvudrätt: Burgare "american style" och kyckligfilé med potatisgratäng.

Lilla vilsna måsungen, precis utanför vårt fönster.