På tur med Nisse.....and mellanmål.

Dagen började som vanligt med en del datajobb, även idag till regnets ackompanjemang. Herr And hann med två vändor redan på förmiddagen och var tillbaka en tredje gång framåt två-tiden. Detta samtidigt som vi åt vår lunch.
Tänkte att nu får han inget mer förrän till kvällen eventuellt och kopplade bort den biten.
Men plötsligt kom Fru And gående, med ett helt koppel av små dunbollar i släptåg, närmare bestämt hela elva stycken. Jag var då bara tvungen att avbryta min egen lunch, beväpna mig med kameran och burken med solrosfrön, för att gå ut till dom.
Hade jag velat hade jag kunnat ta upp nå'n av de små, för föräldrarna var inte ett dugg aggresiva, trots att jag kom väldigt nära. Förra året var det bara honan med fyra ungar, som då stannade hela fyra timmar i vår trädgård, men idag var det alltså hela familjen. I år blev det bara ett stopp för "mellanmål", på vägen ner till vattnet.
Mamma And tog kommandot och gick resolut nerför hela vår slänt, medan alla barn lydigt på rad, följde i hennes fotspår. Det var lite besvärligt för de små att kravla sig över järnvägsrälsen och en av dom kom ordentligt på efterkälken.
Jag var påväg ner för att hjälpa den lille, men då "ramlade" han över och sprang som attan för att komma ikapp.
Tror faktiskt att alla klarade sig oskadda ner till sjön. Pappa And stannade kvar på vår gräsmatta en stund till.
Sen blev det bråttom, för jag skulle hinna in i duschen och resa till Tibro på ca tjugo minuter, till avtalad tid med kompisen.
Hade lovat att vara "sällskapsdam" till henne och "Nisse" (vilket är en husbil), som skulle på akutbesiktning.
Jag hann iallafall, sen passade vi på att ta en fika i Tibro, hos Vill-Anns, efter utfört uppdrag.
Där blev vi sittande i trädgården, långt efter stängningsdags. Hade inte koll på att de bara hade öppet till fem än så länge.
Hemma ikväll har föräldrarna And varit på besök igen, (undrar hur dom fixar barnvaktandet?). Dessutom ytterligare en hanne, så det var lite tjuvnyp och fjädrar som rök en stund.
Dumburk, stickning och solnedgång har jag också hunnit med.......
 
Ät nu barn, vi har lång väg kvar....
 
...är alla med?, då fortsätter vi.....
 
förbi presenningen och muren....
 
....vidare ner genom förgätmigejen....
 
och över rälsen.
 
Vad gör han därborta egentligen?...undrar Ellie....
 
 ...och vart tog "Nisse" vägen?
 
Jasså där var han, bara lilla åkturen kvar nu.....
 
Kvällsljus över Örlen....
 
...innan en färgstark solnedgång.
 
....och nere i Strandstadens hamn, lägrar sig lugnet, (förutom måsarnas skrik förstås).
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0