Stockholmsbiffar, spargris och vävutställning

Igårkväll (läs tidig natt) gick jag lös på den hos second hand tidigare inköpta spargrisen (Guldkroken). Det skramlade nämligen i den och nyfiken som man är, ville jag givetvis kolla vad det var inuti. Att jag köpte den från början berodde på nostalgi, hade nämligen en likadan som barn och sparar man på grisar (som jag) var väl detta en smått obligatorisk gris att ha i samlingen. 
Sent isäng som vanligt alltså, men what's new.........
Idag på förmiddagen fick jag äntligen ett "livstecken" och kontakt med någon uppe på Hällekis, (inte själva hantverksbyn) men grannen som hyr ut boende, skickade mitt mail och min fråga angående morfars svarv vidare, till arrendatorn. Alltid något, nu får vi se om det går att få information därifrån.
Resten av dagen har bestått i mycket planering av Stockholmsresan och detektivarbetet däruppe på plats, (här pratar vi "morfars" exklusiva konferensbord beställda till nybyggda DN-skrapan på sextiotalet) samt naturligtvis iordningsställande av de obligatoriska "mormorsbiffarna" som alltid finns stående på önskelistan vid våra besök. Dom är nu klara för leverans, likaså cyklar, födelsedagspresenter och byrå.
Därpå nästa inslag att besöka på Tibros Må-bra-vecka, en vävutställning som idag satts upp på muséet. Den ska finnas där till beskådande ungefär en månad, för att senare (i juli) flyttas till Balterydsgården.
Det blev en hel del prat med min handledare, övrig personal och gästande utställarkonsulenter på muséet om lokala cykelturer och annan slöjd i allmänhet. Sen var det dags att hämta ytterligare en bok på biblioteket åt maken, denna gång om idrottshistoria från Moholm.
Olika äro intressena som synes, men morrondagen ska vi ägna åt att gemensamt ta oss till huvudstaden. Fredag blir det utflykt med barnbarnen med destination Arlanda för att titta på flygplan. Vi har ett "plainspotting-ställe" där man ser bra och kan fika samtidigt, om bara vädret tillåter.
Väderprognosen verkar i nuläge gynnsam, men man vet aldrig......
Planer kan ju också ändras, men förberedelserna är klara och vi kör på detta sålänge......
 
Senaste klara tröjan, redan ny på gång.....
 
Spargrisen, som innehöll tre riksdaler visade det sig.
 
Ett av vävutställningens alster, det vackraste (tycker jag). Påminner om mönstret som mormor oftast vävde på sina trasmattor.
 
Ytterligare exempel, nu med broderade tuppar, rolig.
 
och slutligen dessa. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0