Alvedon och "arabiska bilder"......

Började dagen med macka och alvedon till frukost, sen var jag redo att åka till skolan för en fjärde dag.
Tills idag hade klassen haft en text i läxa inför en skriftlig diktamen, som startade dagens lektioner. Dessa "prov" fick jag sedemera rätta, med rödpenna. Ja, Ni kommer väl ihåg detta från skoltiden, att dessa röda rättelser ville man inte ha för många av, inga alls helst.
Där är det inte någon skillnad på dagens elever och gårdagens. Inte heller då det gäller ivern över att få provet rättat, så att man så fort som möjligt kan få se sitt resultat. Skolan av idag må vara annorlunda på många vis, men vissa "företeelser" är sig lika.
Nästa lektion skulle det synliggöras hur vi associerar/tänker i bilder på vårt modersmål, för att komma ihåg och sortera in intryck och nya ord. Ibland uppstår tomrum, när det inte finns motsvarigheter på det andra språket och med andra ord är det då svårt att få en "bild" i huvudet. Här nyttjade läraren en fettisdagsbulle som exempel.
Företeelsen finns ju inte i det arabiska språket och det är det språk flertalet i gruppen talar.
Jag kunde dock här bidra med ett foto i min kamera, därför att jag i förrgår tog kort på just en sådan.
Med andra ord är det bra att använda både bilder och traditionell ordlista vid inlärning.....
Jag tycker det är ganska fascinerande att följa processen, när dessa nyanlända personer ska ta sig an svenskan och jag avundas dom inte. Vi har inget lätt språk att brottas med, så det känns väldigt skönt att ha det som modersmål och jag kan själv relatera till mitt eget försök (för skojs skull!) att lära mig spanska.
Skillnaden här är bara den, att för dessa elever är det blodigt allvar och en nödvändighet, tillsammans med allt annat nytt och med diverse "bagage att bära"......och hantera.
Använder idag en annan dator för "ljuget" (och allt annat) då det hänt något i min mail som är skumt. Sonen är "rekvirerad" för kontroll och åtgärd. Supporten som maken kontaktade imorse föreslog en genomgång för säkerhets skull, om det skulle finnas "nån skit" som behöver åtgärdas, i den "ordinarie". Han trodde nu inte det, men för att vara på den säkra sidan så...... Därför är det en del pust och stånk.....för inte kan man ju göra datorernas funktioner efter samma mönster. Lika lite som det går att få mobiltelefoner "i synk". Håhåjajaaaa......  
Finns kanske nå't på TV att slö-sticka till, efter denna batalj.
 
Det var väl tur att han inte gav sig på att förklara "hetvägg"........
 
Till dagens middag, serverade Inga denna rätt och det räckte även till en matlåda åt sonen. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0