Gå i kloster......

....iallafall i ruinerna efter ett som var verksamt på 1200-talet, har vi flanerat idag. Var nämligen på "kulturell" utflykt med "symötet", de av oss som inte hade förhinder. En hade anmält bröllop (dock inte eget) och en annan befinner sig på sydligare nejder, men vi andra fem avverkade först loppis i två våningar och sedan fika i solskenet.
Några småfynd hittade väl de flesta, så också jag. Det var ju tur då jag missade de vanliga secondhand-ställena denna dag. Kan bli svårt med abstinensen om man inte får handla något.
Sen tog vi en promenad, (modell kortkort) bort till Gudhems kyrka och därintill klosterruinen för att ta lite kort, samt försöka påbörja samtalet om var och när vi ska ses härnäst. Det kan man aldrig nog tidigt ta upp till diskussion, för ibland tar det ända upp till halvårsvis, innan vi hittar nästa aktivitet för gruppen.
Nu är vi bara sju stycken, men det kan vara knivigt att först hitta ett datum som passar de allra flesta (ambitionsnivån ligger givetvis på att få med alla alltid) och sen att hitta nå't intressant/mysigt/vackert/trevligt ställe att besöka.
Ingen lätt uppgift, men ibland får vi till det.
På hemvägen stannade vi i världsmetropolen Tibro, för att äta lunch som min passagerare bjöd på. Tackar!
En god pizza vid torget blev det. Hemma hade änderna haft sin vanliga "vi-är-ensamma-hemma-halabaloo" på altanen och jag fick som vanligt ta hand om visitkorten, innan jag återigen försåg mig med kaffe.
Smakar ju alltid gott, så det kan man konsumera många gånger på da'n.
Nu ska jag "pilla ner" plantorna från igår. Sen får vi se om det blir dumburk nu eller senare......
Kanske ska bara vara i en solstol en stund, brukar ju alltid innefatta en automatisk powernap och det är ju aldrig fel.
Eller hur??
 
Sonen tittade in, påväg till Stockholm, behövde låna fönsterputs......
 
Här har vi varit idag.....
 
...pratat, shoppat och fikat.
 
Medan Berits tjänstebil fick vila sig i skuggan av ett träd.....
 
...och ett annat äldre fordon for förbi.
 
En gigantisk kastanj prydde gården där vandrarhemmet var inhyst.
 
Långt därnere skymtar Hornborgarsjön.
 
Gudhems kyrka och klosterruin....
 
.....lite mer.....
 
...och här vilar drottning Katarina från 1250, som skänkte allt till klostret när hon dog.
 
På ett fält bortanför betar några kossor i det fina vädret.
 
och till sist, den goda pizzan jag blev bjuden på.
 
...och idag fyller Ia 1 månad...Grattis!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0