Den som väntar på.......

.......bussen här i Nice, kan få vänta länge, det är dagens erfarenhet. Iallafall nummer 59 som gick till och från shoppingcentret lite norröver utanför sta'n. Gott och väl 40 minuter på ditvägen och nästan lika länge då vi skulle hem. Jodå det fanns en tidtabell men...... vad hjälpte det?
Först tog vi sovmorron och frukost på balkongen på det, med nyköpt bröd från "boulangeriet" på andra sidan gatan.
Solen försvinner sådär vid elva-tiden, så vi får passa på att njuta "morronpass" till sirener och andra trafikbuller. Har kommit på att det är en brandstation mitt emot på balkongsidan och rycker ut gör dom......ganska ofta.
När så äntligen rätt buss infann sig vid hållplatsen, kom vi efter en halvtimmes resa till Carrefour (modell megastort) och lite andra småaffärer intill. Dock blev det bara handlat i megastoren. Vi startade med en fransk lunch, utanför ingången. Maken tog stor baguette med skinka och ost, medan jag hittade en quiche.
Efter en inte alltför lång runda inne på varuhuset, kunde jag direkt säga att maken inte njöt i fulla drag av aktiviteten.
Han investerade ändå i ett paket nya sockar till sig och tog aktiv del i val av rosévin till extrapris. Resten (presenter till diverse personer framöver) fixade jag ner i korgen.
För att kapa väntetiden vid hållplatsen, satte vi oss med varsin glass hos Burger King en stund. Men föga hjälpte detta. Trettio minuter efter utsatt tid dök bussen upp och vi kom alltså "hem" igen.
Idag är det varmare än igår, det känns då balkongen i skugga var helt ok plats att ta eftermiddagsfikat. Sen kom vi på att jag kunde gå ner till den lagom stora matbutiken 100 meter från porten och shoppa lite kylskåpssaker.
Inga problem, nu har vi ingredienser att laga mat själva också. Det är inte billigare att äta ute här än hemma i Sverige och ibland känns det onödigt att lägga pengar på lite halvhjärtade val från en dyr meny.
Bättre då att satsa på och slå till, när vi hittar något extra tilltalande. Maken har spanat in en pizzeria några kvarter härifrån, som har pizzor med ansjovis på menyn. Dit ska han släpa med mig för "kvälls-middag" alldeles strax.
Några kvarter, jo tjena det var en kilometer enkel väg. Men nu är pizzorna ätna och alltså två kilometer lagt till shopping-stegen. Vissa kroppsdelar protesterar, men jag hör så dåligt ibland.......

Tre nyanser av blått bjöds det på igår kväll........

.....lite senare även några timmars kvällsunderhåll-(ning), precis nedanför på gatan. Vi trodde först att det var luftkonditioneringen som fått fnatt.

Bergs-vy (hahahahaa) till frukost.

"Arbetsplatsträff" på taket till brandstationen.

I väntan på bussen kan man roa sig med att lägga upp bild på Facebook....... på frugan.

Bussutsikt på tillbakavägen.......

.....och här lite till.

Eftermiddagsfika på balkongen......

...innan det bar iväg för kvällsmiddagen, lite senare.

På hemvägen en vy över La Promenade och flygplatsen, där plan precis landar med ett bakom i kö.