Gotland......

......har vi hamnat på nu. Vi åkte hemifrån vid sex, för internet och GPS hade sagt att det skulle ta över fyra timmar till Oskarshamn. Men trots att vi stannade på en rastplats och åt medhavd frukost, tog det inte mer än tre och en halv. Maken hade för dagen klätt sig i en skinande vit tenniströja midsommarafton till ära, men den överlevde inte frukosten. Först spillde han kaffe och sen vid försök att ta bort fläcken, ökade han på istället med senap från smörgåsen. Medan jag var på toa hade han förpassat den söliga tröjan till bagageutrymmet i bilen och hittat fram en ny i mörk färg.
Vi tog en andra frukostfika på båten och satt sen i våra vilstolar och slumrade lite resten av tiden, efter att ha varit ute på däck och tittat på Öland.
Hotellet vi bor på kunde inte ligga närmare färjeterminalen än det gör. Bara en sväng i rondellen och nästa avfart.
Rummet är bra och sängarna sköna. Men vi var allt väldigt hungriga efter middag då klockan hunnit bli nästan tre.
Vi gick in mot Visby centrum och hittade ett ställe där vi fick helt ok mat. Nja fick och fick.....men det kostade iallafall inte skjortan.
Därefter fortsatte vi innanför ringmuren, upp till Stora torget, gick runt en stund och hittade ett litet hus mellan ruinerna Drotten och S:t Lars där det var fik. Kaffe, glass respektive morotskaka blev menyn.
Nästa anhalt turistfällan Fiskargränd för att ta kort på ros-idyllen.
Nu hade även solen hittat fram ur molnen och det var kvavt och varmt. Jag svettades som en gris och högröd i ansiktet, samt med dunkande huvud "kollapsade" jag i sängen. Vet knappt hur jag kom dit sista biten.
Först efter en timma helt utslagen, har jag nu börjat repa mig lite......
Såpass att jag orkar ljuga lite iallafall.

Här kommer farkosten, ska bara backa intill kajen nu sen får vi köra på.

Småfåglarna väntar också på färjan.....

Då är vi på väg....

.....och snart är vi tillfälliga gotlänningar.

God mat har dom iallafall.....

Lite rundvandring i Visby....

.......vackra blommor och pittoreska hus.....