Maken var uppe i ottan.......

......vilket är en ovanlighet i normala fall. Men nu skulle han på uppdrag och travade över till grannen för bilfärd upp till saftbordet i skogen. Där tillbringade dessa två hela förmiddagen, medan jag efter två leverpastejmackor i magen somnade om en stund till.
Därefter dusch för att vakna ordentligt och dra på marknaden till grannbyn. Köpte potatis, tomater och några liter lingon.
Nästa handelsträdgården, där det blev ett par ljungplantor m.m.
På hemväg skulle jag bara komplettera med lite mjölk i affären, men på kvittot stod 488:-........
Nä så dyr är inte mjölken ens i Mölltorp. Det slank med lite olika sorters fryst fisk, biff, grillade kamben och diverse annat så kom inte hem tomhänt idag heller.
Dillkött (min absoluta favoritmiddag sen barnsben....) fixade Inga till, medan jag kokade lingonen till sylt och samtidigt mixade björnbär och blåbär i en annan liten kastrull, till "experimentsylt" i liten burk.
Sen rensa äpplen som fallit ner och plantera ljungen på plats.
Maken hade återigen fått fångst i fällan ute, så den får nog stå kvar ett tag. Vi tänker att kanske kan vi ta dem innan de klättrar upp på vinden (en del iallafall......).
De flesta äpplena som fallit ner var bara att förpassa till komposten, men några fick bli en burk naturellt mos.
Kanske kan bli en tallrik gröt med eget äppelmos på till frukost imorron för min del. Maken ska "städa skogen" på enmila-material. 
 
Makens foto från skogen på kollegan/grannen vid saftkontrollen.......
 
Lingonkoket startat......
 
Riggat och klart för såskokning......
 
Det haglade kraftigt, så måste ha studsat långt in i köket och smält. Hämta handduk..........
 
Lavendelhörnan har fått nytt liv......
 
Kvällsmat: vitlöksbröd, avocado med hemlagad räkröra och kamben.......
 
"Fallfrukt"......blir mos.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0