Tapetserardag..........

.......är det idag och då menar jag inte sätta upp tapeter på väggarna.
Min far var tapetserare till yrket, i trettiofem år innan han sadlade om och blev arbetsförmedlare på sjuttiotalet. Hade kvar hans verktygslåda, men beslutade att fråga en granne (som också är tapetserarutbildad) om hon ville "ärva" denna och då även hjälpa mig klä om stolsitsarna (från mormor&morfars hem) till det svarta bordet. Trasiga skinn-sitsar fram till nu.
Före pandemin köpte jag ett tyg och nu äntligen blev det tillfälle att få det gjort.
Har tillbringat förmiddagen i verkstaden hos henne och nu lite mat och vilo-paus en stund. Stol och en dyna med hem redan och strax ska jag gå åter, för att få hjälp med de tre återstående sitsarna.
Vädret är soligt och maken har precis gått en tur, men han får fika ensam idag........
För att återgå till gårdagen, så byggde Liverpool på förödmjukelsen med ytterligare ett mål.
Slutresultatet skrevs nu till 5-0 (på bortaplan) mot historiska huvudkonkurrenten, Manchester United. 
Sonen skickade "ett pip" att han hade med sig hemlagade vårrullar och kaka (i jobbets frys) åt oss.
Jag hämtar dessa läckerheter imorron, då det också blir fotvård........
Efter ytterligare en kurs-"lektion" och mycket hjälp med det svåraste, är nu alla fyra stolsitsarna omklädda och hemma igen.....precis som jag då.
Blev bjuden på te med tilltugg, när arbetet avslutats och nu återstår bara att skaffa en ny matta under bordet. Detta då det nya stoltyget inte går så bra ihop med den gamla (billiga) mattan. 
Helt mörbultad sitter jag nu i fåtöljen, men rätt nöjd ändå............
 
Då startar vi jobbet, under överinseende av hushunden.....Frank.
 
Paus ....med på morgonen bakad (av handledaren själv) äppelkaka......
 
Utsikt från verkstadsbalkongen.......
 
Förberett för "andra halvlek"......efter middagspausen.
 
Första stolen klar, fick följa med hem vid lunchrasten och nu är alla fyra såhär fina......
 
Arbetet utfört med handledare på denna verkstad.........
 
Fick Halloweenljus av maken, som följde med då han beställde batterier till hörapparaten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0