Nä det är som förgjort........

......att somna på natten om man har något som ska passas dagen därpå.
Så också igår efter uppesittarkvällen, där för övrigt ingenting i vinstväg regnade på mig. Vi satt med totalt åtta lotter i sällskapet, men det enda som blev i utdelning var en hundring till det andra sällskapet.
Men det är ju en tradition här i huset att inte vinna på uppesittarlotter.
Har väl hänt att man fått en ny lott, att sitta med på nyår (som inte heller ger något till slut).
Hittade sängen runt två, men då Herr Blund inte anlänt vid fyra, var jag uppe och tömde diskmaskinen. Lastade i nytt och kompletterade en del på dukningen, innan jag slutligen gjorde ett nytt försök.
Somnade väl runt fem och sov till tio, men sen var det skarpt läge i köket.
Först tomtetårtan som skulle dekoreras, sen två gratänger modell större storlek att blanda till.
Tog väl större delen av två timmar.
En date med duschen nästa, medan maken tog en promenad åt mig, för att lämna ett litet paket och kom tillbaka med ett i retur.
Kände mig aningen uppgiven, med slut på energi och precis då ...... kom gästerna in klara för action.
De tog över köket efter instruktioner om vad och var, saker fanns att slutföra.
Sonen tittade in och bytte paket, men åkte iväg ganska snart igen med sina ganska färska baciller.
Bonusdottern med familj och "barnbarnshund" anlände och då var det dags att äta.
Brukar inte vara särskilt hungrig sådags på julafton, utan mest uppstressad. Så också i år med tillägget att smaklökarna ju tagit semester närapå fullständigt.
Kände inte ens vad makens snapsgåva från i somras smakade, men alla andra fällde positiva kommentarer.
Lite relax, Kalle Anka, fika (som systrarna enligt tradition, serverar).  Utdelning av det mastodontstora julklappsberget startade och papper-/kartongkaoset tilltog. Men fick rätt bra koll där ändå, tyckte jag.
Därefter plockade jag mig en tallrik rester, som trots lukt-/smak-defekterna kändes som att det smakade riktigt bra. En mindre powernap och dålig julfilm senare, ska jag nog nu ta mig en bit tårta med kaffe......i repris.
Jodå fick många fina snögubbar och lite/mycket annat i paketen med mitt/våra namn
 på. Men nästa år............. drar vi ner på vansinnet, tänker jag mest varje år.
 
Dagen började med post från tomten.....för de minsta.
 
Den fula granen har fått lite fägring.............
 
Utsikt från en vilobädd.....in i köket, där andra jobbar.
 
Öppnade paketet som maken fått med.....och välkomnade den här i huset.
 
Alla paket i väntan på att öppnas..........efter mat, Kalle och fika.....
 
Vår fyrfota gäst ...........på jakt efter nå'n som vill ge henne något ätbart.
 
Då provar vi vårt nya helg-ätställe.......
 
Min önskade adventsstake.........fanns i ett av paketen.
 
Avstressad jultallrik i knä't.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0